Jump to content
Annons

Total tystnad?


Bullfrog

Recommended Posts

Jag tänkte försöka mig på att snickra ihop ett sång/gitarrbås hemma. Jag bor i lägenhet och vill inte skrämma grannarna mitt i natten...eller mitt på dagen för den delen 🙂

Vad jag funderar på är om jag bara kan slänga ihop några enkla väggar och klä invändigt med diverse absorbenter? Måste jag t.ex. isolera på nåt speciellt sätt under för att det inte ska sprida sig vidare till pensionären Gunvor intill? Själva akustiken inne i åbäket är inte så noga till en början, jag får väl döddämpa det sen om det låter för illa. Jag vill bara kunna skrika mer eller mindre för full hals utan att dela med mig av härligheterna för mycket.

Vad jag hade tänkt mig var enklast möjligt: 1,5m², 2m högt, nån tjockare form av akustikplattor/absorbenter. Mao en vadderad likkista av större modell 🙂

Nån som gjort nåt liknande? Hjälp, snälla, i så fall!

Säkert en del som tänker "varför slänger han inte bara upp det och kollar?!" men jag vill inte slänga iväg massa skön kosing och sen bankar hyresvärden/polisen på dörren när man lägger första pålägget sen 🙂

EDIT: Jo just det, jag har källarplanet i hyreshus, om det gör någon skillnad...

Redigerat av Bullfrog
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Akustikplattor är till för akustikbehandling. Det du är ute efter är ljudisolering - och det är helt annan femma. Det handlar om att göra ett flytande golv, väggar med tjock isolering, luftspalt och dubbla gipsplattor etc.

Är på väg till sängs, så i morgon kommer det nog mer utförliga förklaringar - antingen från mig eller från andra som vaknar tidigare än jag... 🙂

Du kan ju också roa dig med sökfunktionen under tiden och leta efter t ex akustik eller ljudisolering... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Akustikplattor är till för akustikbehandling. Det du är ute efter är ljudisolering - och det är helt annan femma. Det handlar om att göra ett flytande golv, väggar med tjock isolering, luftspalt och dubbla gipsplattor etc.

Är på väg till sängs, så i morgon kommer det nog mer utförliga förklaringar - antingen från mig eller från andra som vaknar tidigare än jag... 🙂

Du kan ju också roa dig med sökfunktionen under tiden och leta efter t ex akustik eller ljudisolering... 🙂

Ah ljudisolering kallades det ja... Sorry, det är sent även här i Karlstad 🙂

Mm, jag hoppades på annat svar än flytande golv. Jag skulle vilja kunna ta med mig konstruktionen sen när jag flyttar hehe. Men men, jag tar alla svar jag kan få, sen blir det budgetering 🙂

EDIT: Angående sökfunktionen... jag ska ta lite kaffe nu och söka om...på ALLA DATUM... 🙂🙂

Redigerat av Bullfrog
Link to comment
Dela på andra sajter

du skulle väl kunna bygga som ett mini rum i rumet...du bygger ex 7 element som du drar ihop med gängstav, och vingmutter. ett golv och ett tak, sen antal väggar efter hur mycket plats du har, kanske 4+1 där den sista har gångjärn och ett litet fönster. Elementen bygger du som om det vore väggar i en studio; reglar, isolering och så många lager gis du har råd med. Det borde bli tyst och "portabelt"

Link to comment
Dela på andra sajter

ska du bara skrika i rummet? eller ska du spela gitarr genom förstärkare? En mänsklig röst är hyffsat lätt att isolera bort, en elgitarr kräver flytande golv. Källarplan säger du, ligger rummet direkt på backen, helt eller halvt under mark, inga utrymmen under golvet? (förråd eller så).

Vad är golvet gjort av, betong, trä...

som du kanske känner till så säger ju lagen en hel del om störmoment på nattetid, så det du ger dig in på är en sjuhelvetes tung konstruktion förmodligen separat gjuten betong grund som flyter (kan vara lite bökigt att ha i lägenheten). Så mitt tips är; skaffa annan lokal eller spela in på dagtid då andra arbetar (fan, visst ja, pensionärs grannen är säkert hemma jämt) eller spela in på svagare volym och mixa med bra hörlurar.

a

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

ska du bara skrika i rummet? eller ska du spela gitarr genom förstärkare? En mänsklig röst är hyffsat lätt att isolera bort, en elgitarr kräver flytande golv. Källarplan säger du, ligger rummet direkt på backen, helt eller halvt under mark, inga utrymmen under golvet? (förråd eller så).

Vad är golvet gjort av, betong, trä...

som du kanske känner till så säger ju lagen en hel del om störmoment på nattetid, så det du ger dig in på är en sjuhelvetes tung konstruktion förmodligen separat gjuten betong grund som flyter (kan vara lite bökigt att ha i lägenheten). Så mitt tips är; skaffa annan lokal eller spela in på dagtid då andra arbetar (fan, visst ja, pensionärs grannen är säkert hemma jämt) eller spela in på svagare volym och mixa med bra hörlurar.

a

🙂

Ja prio 1 är sång (och eventuella skrik, beroende på musikstil) så jag hoppas slippa betongen alltså 🙂

Jag har ovanpå betong på golvet nu. 2/3 plan under mark. Inga andra rum under. Takhöjden är standard, väggarna av betong förutom 2kvm avdelat i ett av hörnen där gipsskivor döljer ventilation eller vad det kan va. Lägenheten är inte speciellt lyhörd, jag kan åtminstone spela oförstärkt elgura och testa mixar ut i stereon hela nätterna. Bättre än vad vissa har det iaf 🙂

Om jag måste skaffa ny lokal så drar jag hellre igång ett projekt där jag köper loss lägenheten, isolerar skiten ur den, gör om den till studio och flyttar till en annan bostad. Har inte den där halva miljonen som behövs bara 🥰😉

Men det borde räcka att bygga ett litet rum i rummet, med regel-gips-isolering-luft-principen? Inte i den ordningen kanske då men...

Link to comment
Dela på andra sajter

tja

alltså om man bor i lägenhet så lär man få problem att rent praktiskt och fysiskt kunna ljuddämpa så pass mycket att det inte kommer störa Gunvor eller vad nu hon heter. Fast det beror på vad du tänkt göra i det där båset. Om du tänkt spela gitarr och spela ut mixar så betyder det att du kör nästan fullrange, åtminstonde en hel del bas. Och för att dämpa bas så pass mycket som du önskar så krävs det nog att du fyller typ hela sångbåset med akustikplattor och ljudisoleringsmaterial, typ Isover, och då får du själv ju inte plats.

I annat fall så funkar det ju, om man förutsätter att man har en egen lokal att tillgå eller bygger från början. Då är det som Claes skriver att i ett sådant läge vill man komma bort från alla situationer som kan dels föra vidare ljud och fortplantera ljud. Enkelt uttryck. LJud är ju ljudvågor schematiskt med en viss mängd energi därför kan man ju i ett sådant läge planera att bygga extra tjocka väggar med extra mycket absorberande material som kommer fånga upp basljudens energi.

Men i en lägenhet är det svårare, tyvärr.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså om man bor i lägenhet så lär man få problem att rent praktiskt och fysiskt kunna ljuddämpa så pass mycket att det inte kommer störa Gunvor eller vad nu hon heter. Fast det beror på vad du tänkt göra i det där båset. Om du tänkt spela gitarr och spela ut mixar så betyder det att du kör nästan fullrange, åtminstonde en hel del bas. Och för att dämpa bas så pass mycket som du önskar så krävs det nog att du fyller typ hela sångbåset med akustikplattor och ljudisoleringsmaterial, typ Isover, och då får du själv ju inte plats.

"Ja prio 1 är sång (och eventuella skrik, beroende på musikstil) så jag hoppas slippa betongen alltså

Jag har ovanpå betong på golvet nu. 2/3 plan under mark. Inga andra rum under. Takhöjden är standard, väggarna av betong förutom 2kvm avdelat i ett av hörnen där gipsskivor döljer ventilation eller vad det kan va. Lägenheten är inte speciellt lyhörd, jag kan åtminstone spela oförstärkt elgura och testa mixar ut i stereon hela nätterna. Bättre än vad vissa har det iaf"

..så jag förstår inte din vidareutveckling av detta Anders. jaja.

Visst, då pratar vi typ en iso-booth eller liknande. Finns att köpa färdiga konstruktioner men det lär kosta bra mycket mer en att flyta en bit golv och bygga två separate vägger runt. men kolla lite på de här så kanske du får ett hum; http://isolationbooth.com/ klicka på första länken t.ex.

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...