Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

GAAAH! kan inte bestÀmma mig! Det Àr hiphop som proddas sÄ det Àr ju inte helt fel att ha en mpc i bagaget dÄ...men dom har en ganska saftig prislapp. Ska jag köra mjukvara ala kontakt el dyl istÀllet? help!

för/nack-delar uppskattas

Redigerat av ChrioN
Annons
Postat (redigerat)

Tja.

Jag hade en MPC 2000 XL förut..fullexpanderad ..den har ett jÀkla skönt svÀng för sequencern Àr sÄ jÀkla tajt.. men ska man bygga lÄtar ihop med CUbase som master och sedan synca tar det för mycket tid o pill för att det ska vara kul..

jag tröttnade för att man blev tvungen att först bygga upp ett helt trumtrack ( song ) i MPC'n som motsvarade alla breaks o grejer i Cubase..sen blev man tvungen att spara det i MPC'n, sedan spara lÄten i CUbase..och det blev bara....AAARRRRGHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!... nu kör jag med Battery bara för enkelhetens skull ( finns bÀttre sampleplayers ) och att man fÄr total-recall nÀr man sparar lÄten i Cubase, sÄ sparas samplingarna i Battery automatiskt= minimalt med huvudvÀrk vid lÄtsnickeri...

...men MPC'n Àr riktigt kul att bara bygga trevliga beats i... det Àr ofrÄnkomligt.. och det lÄter/kÀnns inte alls pÄ samma sÀtt om det görs i Cubase

Ska du bara mecka lÄtarna i MPC'n... köp den..du kommer inte Ängra dig... ska du synca ihop med nÄgon datorbaserad sequencer..fundera pÄ ett alternativ..visserligen finns MPC'ns tryckkÀnsliga plattor att köpa som MIDI-trigg, men dÄ tappar man ju halva idén...

Testa Battery om du vill ha en skitenkel, men vÀldigt kraftfull sampleplayer som tillÄter en del tweaks som dom andra modellerna inte har samtidigt som den Àr CPU-snÄl.

edit: tillÀgg

Redigerat av demoniqus
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

HÄller med om att MPCn Àr cool.

Jag har för mig att jag lÀst att iallafall Logic har MPC-grooves för kvantisering...?

Som variant...?

Postat

MPC-60 (hette den vÀl?) var en Roger Linn-designad maskin frÄn Akai som funkade bÄde som sampler och sequencer. MÄnga (alla) hip hop-producenter uppskattade det speciella svÀng man kunde fÄ till med maskinen.

Dessutom var den byggd som en stridsvagn och kraschade aldrig.

Det kom bÀttre modeller senare, till exemepel MPC 2000 som jag sjÀlv kört en del.

Idag Àr deras existenberÀttigande nÄgot mera svÄrmotiverat.

Eller har jag fel?

Postat

Aha. ok .. Vad var det med det speciella svÀnget dÄ? Att det gick att kvantisera "mellan" trioler och rakt eller hur lÀt det?

Postat

Jag hade mest tÀnkt att göra trummor i den. Kanske lite samplingar ocksÄ..

Men det Àr vÀl bara att koppla den analoga utgÄngen frÄn akain till en analog ingÄng pÄ ljudkortet och spela in? Iofs sÄ Àr det ju nice att synca...har inte tÀnkt pÄ det...hur gör man det egentligen?

Postat

MPC'n som jag hade hade alla expansioner man kunde proppa i, bl.a 8 separata utgĂ„ngar.. i.o.f.s har man vĂ€l inte sĂ„ stor nytta av det om man inte spelar lajv ut i ett PA system och vill stĂ€lla nivĂ„er frĂ„n en extern mixer....men det Ă€r ju frĂ€ckt med alla expansioner.. đŸ˜±

Hur somhelst jag syncade min MPC till datorn via Midiclock..och det stÀller man in i MPC'n sÄ den slavas till Cubase startkommando via MIDI.

Det funkar vÀldigt bra om man inte loopar Cubase..dÄ tappar den syncen efter en stund..

MPC-60'n har vÀl det bÀsta svÀnget eftersom den har ett lite speciellt sÀtt att "hÄrdkvantisera" noterna.. Magnus Frykberg ( Titiyo m.fl.) hade ju en ganska mÄlande utlÀgg om MPC-60'n i Musikermagasinet för nÄgra Är sen, dÀr han berÀttade och visade pÄ papper hur MPC'ns kvantisering ser ut...

Men jag har för mig att den saknar SCSI-interface och dÀrigenom inte kunde ansluta en ZIP-drive eller liknade?? (rÀtta mig om jag har fel ) och det Àr ju segt..

MPC 2000 XL har i sin senaste OS uppdatering tillÄtit att man bootar frÄn SCSI istÀllet, smidigt om du har en stor ZIP-drive eller Ànnu bÀttre extern hÄrddisk..

( den fÄr inte vara större Àn 500mb dock, mer kan inte MPC'n adressera, eller formatera..) och detta fungerade alldeles utmÀrkt, gick vÀldigt snabbt frÄn det att man slog i gÄng burken tills man kunde börja göra beats.

Nackdelen var att skiten kunde hĂ€nga sig emellanĂ„t..och givetvis nĂ€r man precis gjort ett par olika patterns och skulle lĂ€nka dom till en song...utan att ha hunnit spara.. 😳

men böjde man sig för att OS'et fortfarande Àr buggigt och att man sparade ofta var det inga bekymmer, den hÀngde sig aldrig nÀr man spelade upp..bara nÀr man programmerade intensivt..

Effektdelen anvÀnda jag aldrig eftersom jag har externa burkar som lÄter bÀttre, standarden pÄ reverben Àr inte speciellt mycket att hÀnga i julgranen.. det var mest filterdelen som anvÀndes för vissa trummor och att man kunde spela in alla Äkningar i den interna sequencern.

Sequencern har 300.000 noters minne vilket rÀcker till en vÀldigt lÄng lÄt .. tÀnk pÄ att det Àr bara i Patternmode som den gör av med noter...i songmode "pekar" den bara pÄ vilka pattern som ska spelas..lite som FL och Reason m.fl

Det som Ă€r lite behĂ„llningen med maskinen Ă€r att trumplattorna Ă€r hyffsat fina att "spela" beats pĂ„ och att det gĂ„r snabbt att mecka ihop beats..( nĂ€stan lite för fort faktiskt.... man blir vĂ€ldigt petig med smĂ„saker eftersom allt Ă€r sĂ„ enkelt 😉 )..nĂ€r man Ă€ndĂ„ snackar om redigering kan jag sĂ€ga sĂ„ hĂ€r: jag anvĂ€nde aldrig notredigeringen eftersom det Ă€r k.r.Ă„.n.g.l.i.g.t och tar tid att efterredigera.. det Ă€r enklare att göra om ett pattern i det lĂ€get, tills det sitter.

TyvÀrr passade inte grÀnssnittet mitt sÀtt att jobba eftersom jag gör pÄ ett speciellt sÀtt nÀr inspirationen kommer flygande, och kÀnde att maskinen satte krokben för arbetet ihop med Cubase och resten av maskinparken...

well hoppas du fÄr lite mer kött i öronen nu'rÄ...

Postat

fin liten bok du skrev dĂ€r demoniqus 😳 najs.

ApropÄ zipdrive el dyl.. mpc1000 tar compact flash kort, och det Àr ju helt underbart! ska köpa en 256a. kostar max 500 spÀnn. klockrent tycker jag.

Postat

🙂 ..alrajt..o hĂ€r sitter jag o babblar om MPC 2000XL.. 🙂

jag har för mig att MPC 1000 hade samma grundmotor som MPC 2000?

men ett nytt operativsystem och USB för överföring mellan datorn och MPC'n?

isÄfall Àr det ju asa-smidigt..

Lycka till med vad du Àn vÀljer..it's a jungle out there.

Postat

MPC i all sin Àra...

Jag har kör pÄ MPCan och gillar det..

men om du vill ha det simdigt pÄ ett bra sett men jobba som pÄ Mpcan dÄ skulle jag kolla pÄ Live 3 eller helst fyran.

med live 4 kan du spela in och jobba med midi.

kolla in den pÄ www.ableton.com och sedan jÀmför vad det kostar mot mpcan och vad du kan göra.

Jag jobbar mycket med samplingar och live dÄ Àr live 3 superbra..

Postat
Köp akai mpd16 trumpad midi kontroller och kör det ihop med battery.

ChrioN wrote;

tycker det Àr inspirationshÀmmande att göra allt pÄ datorn..

Jag tyckte alltid att hÄrdvaran var inspirationshÀmmande.

Jag körde Alesis HR16 (till salu..) och hade en Alesis- sequenser (vad hette den nu?)

i samma design, men nu jobbar jag med enbart mjukvara och spelar in midit via min gamla korg 707...

-det beror vÀl pÄ hur man vill jobba, men jag föredrar bra mjukvara nÀr det gÀller redigering. (att lÀnka patterns i HR 16 var inte min grej)

-kolla in dr008 ocksÄ, nÀr du ska vÀlja sample-player; inte riktigt lika överskÄdlig som Battery, men att kunna vÀlja en massa presets direkt tyckte jag var bra (asbra synth-trummor); det blir nÀsta köp för min del (CM hade en demo med senaste numret)

mvh/Hwagang

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.