RayBlake (oregistrerad) Postat 11 september 2006 Postat 11 september 2006 Jahapp, tĂ€nkte dĂ„ införskaffa en M-audio ProKeys 88, för scen och studiobruk? Ăr det nĂ„gon som har eller har provat en sĂ„dan och kan ge en liten nĂ€tt recension som inte bara tokhyllar den (som alla sidor pĂ„ nĂ€tet, typ) ?
saverman Postat 12 september 2006 Postat 12 september 2006 Jag Ă€r oxĂ„ inne pĂ„ att skaffa ett sĂ„nt, sĂ„ jag lĂ€gger in hĂ€r och sneaker lite pĂ„ uppdateringsmailen av din trĂ„d... đ
RayBlake (oregistrerad) Postat 16 september 2006 Postat 16 september 2006 Ser inte ut att bli mycket action hÀr inte.. stön
thrinithan (oregistrerad) Postat 16 september 2006 Postat 16 september 2006 (redigerat) jag har en 88es och Ă€r hittills vĂ€ldigt nöjd med den! Jag Ă€r inte sĂ„ vĂ€rst inne pĂ„ midiklav sĂ„ jag kan inte recensera den Ă„t dig tyvĂ€rr men den har fint semivĂ€gda tangenter som Ă€r vĂ€ldigt sköna att spela pĂ„ om man inte vill ha plastiga casio tangenter eller blytunga pianotangenter. Spillde ett halvt glas vatten ner mellan tangenterna och höll pĂ„ att strypa mig sjĂ€lv... sansade mig... skruvade upp allting... torkade med papper och lĂ€t sen en flĂ€kt blĂ„sa pĂ„ klaviaturet i 1œ dag och nu funkar den som om inget har hĂ€nt. Slutsats: Klaviatur Ă€r i regel tĂ„ligare Ă€n vad man tror =) MĂ„ste nog hĂ€nvisa dig till nĂ„gon annan för att du ska fĂ„ ett vettigare svar tyvĂ€rr đ Var det nĂ„got speciellt du ville veta... det kan ju hĂ€nda att jag kan svara pĂ„ det. Redigerat 16 september 2006 av thrinithan
Musiker Postat 16 september 2006 Postat 16 september 2006 Hej. Jag Ă€ger en Pro Keys 88. Kan ge lite feedback pĂ„ det. Ăverlag Ă€r det vĂ€ldigt bra. Pianot Ă€r snyggt, robust, och inger kĂ€nsla av kavlitet. TyvĂ€rr brister det dock lite dĂ€r. FĂ€rgen bakpĂ„ har gnakts bort pĂ„ av stativet dĂ„ jag har en övervĂ„ning. Har haft min Hammond XB-1 underst förut och min lilla 61 tangenters synt ovanpĂ„ tidigare, och min XB-1 har aldrig fĂ„tt nĂ„gon fĂ€rg avskavd... En till grej, ocksĂ„ pĂ„ grund av stativet, Ă€r att eftersom övervĂ„ningen vilar mot ovansidan av klaviaturet, sĂ„ har pĂ„ nĂ„got mystiskt sĂ€tt pianots ytskikt flyttat pĂ„ sig lite pĂ„ ett stĂ€lle sĂ„ det blivit en skrynkla! Högst mĂ€rklit. Detta har ej heller hĂ€nt pĂ„ orgeln som fĂ„tt samma pĂ„frestningar (eller vad man nu ska sĂ€ga) tidigare. Till den tekniska biten. Pianot lĂ„ter bra. Inget snack om saken. För pop/rock-bruk Ă€r pianot helt rĂ€tt. För jazz, inte rĂ€tt. Ljudet Ă€r aldeles för tort, och saknar den amience man vill ha för att uppleva ett rum. Tillsammans med ett bra ambience-reverb och lite eq sĂ„ lĂ„ter det dock riktigt, riktigt bra! De övriga ljuden lĂ„ter helt enkelt, bra... Inget mer, varken, "shit, vilket ljud", eller "fan, det suger ju...". Det Ă€r bra klang över hela registret, och det svarar helt ok. Ljudet kan vara nĂ„got kort i klangen bara. Tangenterna Ă€r bra, dock lite trögre Ă€n pĂ„ ett akustiskt piano. Men som sagt, de Ă€r Ă€ndĂ„ bra! Om man jĂ€mför med t.e.x ett Nord Stage eller ett Roland RD-700 sĂ„ Ă€r det en ganska stor skillnad. De bĂ„da dyrare konkurenternas pianon har dels bĂ€ttre kĂ€nsla i tangenterna, dvs. det kĂ€nns verkligen Ă€kta, och - den stora skillnaden - ljudet hĂ€nger med pĂ„ ett annat sĂ€tt i dynamiken. Dynamiken pĂ„ dessa tvĂ„ Ă€r bland det bĂ€sta jag hört bland digitala pianon. PĂ„ M-Audio-pianot saknas det dĂ€r sista, det dĂ€r som gör att om man tar i riktigt hĂ„rt pĂ„ en flygel sĂ„ ramlar man nĂ€stan av pallen! đ Det finn inte pĂ„ Pro Keys... Ok, kanske var mycket negativt dĂ€r. Men faktum Ă€r att jag Ă€r nöjd med det. Det kostar 7000 kr, och Rolands och Clavias varianter kostar över 25 000 kr!! Och, de gĂ„r alla tre att jĂ€mföra med varandra, faktiskt. Man hittar alltsĂ„ inget stage piano pĂ„ marknaden som ger lika mycket för pengarna. Hoppas det gav nĂ„got! Ăr det nĂ„got annat nĂ„gon undrar över Ă€r det bara att skicka ett PM, sĂ„ kan jag ge lite mer info. đ /johan
thrinithan (oregistrerad) Postat 17 september 2006 Postat 17 september 2006 PÄ M-Audio-pianot saknas det dÀr sista, det dÀr som gör att om man tar i riktigt hÄrt pÄ en flygel sÄ ramlar man nÀstan av pallen! Det finn inte pÄ Pro Keys... Nu Àgde ju du en Pro 88 men har du haft nÄgra problem med dom allra första velocity lagren... jag upplever det ibland som att det kan vara otroligt svÄrt att spela riktigt riktigt löst... men det kan ju kanske vara nÄtt specifikt för 88es eller sÄ Àr det jag som Àr tjurig för egentligen kan jag ju inte spela piano/synth ÀndÄ =P Med min 88es har jag inga som helst problem att slÄ i taket med anslagen... fast du kanske snackade om ljuden i sig?
stajo Postat 17 september 2006 Postat 17 september 2006 Har den en ljudbank?!? đ blev ocksĂ„ lite förvirrad đ har en sjĂ€lv men inte fan har jag hittat nĂ„gra ljud... Ăr nöjd med min, kanske inte den allra skönaste klaviaturen men de jag jĂ€mförde med kostade mer Ă€n dubbelt sĂ„ mycket.
Musiker Postat 17 september 2006 Postat 17 september 2006 Har den en ljudbank?!? đ blev ocksĂ„ lite förvirrad đ har en sjĂ€lv men inte fan har jag hittat nĂ„gra ljud... Ăr nöjd med min, kanske inte den allra skönaste klaviaturen men de jag jĂ€mförde med kostade mer Ă€n dubbelt sĂ„ mycket. Ja, Pro Keys 88 har en ljudbank, en mycket bra sĂ„dan. Det klaviaturet Ă€r svart, emdan ni antagligen tĂ€nker pĂ„ masterklavaturet som Ă€r silverfĂ€rgat men pĂ„minner mycket om Pro Keys. /johan
stajo Postat 17 september 2006 Postat 17 september 2006 Har den en ljudbank?!? đ blev ocksĂ„ lite förvirrad đ har en sjĂ€lv men inte fan har jag hittat nĂ„gra ljud... Ăr nöjd med min, kanske inte den allra skönaste klaviaturen men de jag jĂ€mförde med kostade mer Ă€n dubbelt sĂ„ mycket. Ja, Pro Keys 88 har en ljudbank, en mycket bra sĂ„dan. Det klaviaturet Ă€r svart, emdan ni antagligen tĂ€nker pĂ„ masterklavaturet som Ă€r silverfĂ€rgat men pĂ„minner mycket om Pro Keys. /johan jo precis Ă€r det ju sĂ„, det Ă€r ju bra att jag har koll pĂ„ vad jag har.. đ
saverman Postat 17 september 2006 Postat 17 september 2006 Har den en ljudbank?!? đ blev ocksĂ„ lite förvirrad đł har en sjĂ€lv men inte fan har jag hittat nĂ„gra ljud... Ăr nöjd med min, kanske inte den allra skönaste klaviaturen men de jag jĂ€mförde med kostade mer Ă€n dubbelt sĂ„ mycket. Ja, Pro Keys 88 har en ljudbank, en mycket bra sĂ„dan. Det klaviaturet Ă€r svart, emdan ni antagligen tĂ€nker pĂ„ masterklavaturet som Ă€r silverfĂ€rgat men pĂ„minner mycket om Pro Keys. /johan Ja, jag kom pĂ„ det efter att jag hade logga ut förra gĂ„ngen. Jag tĂ€nkte pĂ„ Keystation 88 Pro. đ
RayBlake (oregistrerad) Postat 25 september 2006 Postat 25 september 2006 Kanonbra feedback pÄ ProKeys 88! Tack sÄ hemskt mycket.. nu kÀnns det lite sÀkrare att införskaffa en sÄdan!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.