Jump to content
Annons

Uppfräschad skåpmat


Ut å käka med killarna?  

13 röster

  1. 1. Ut å käka med killarna?

    • 5 - Absolut! Det här är bättre än dillkött!
      4
    • 4 - Ring mig!
      7
    • 3 - Okej, men då behövs ett helrör innan
      1
    • 2 - Knappast, håller mig till ett Happy Meal och en starköl
      0
    • 1 - Lås in Hammagrella och Åke på livstid
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Riktig restaurang

ARTIST/GRUPP: Hammagrella

GENRE: Mat-pop

LÅTLÄNGD: 3:26

KOMPOSITÖR OSV: Hammagrella

INSPELNINGSÅR: 2004, första versionen typ 2000

FORMAT: mp3

STORLEK: 3,9 meg

LÅTLÄNK: Riktig restaurang

Det här är en av dom allra äldsta Hammagrella-låtarna, kanske själva anledningen till att man fick blodad tand för det härna. Första versionen spelades in på fyllan och villan för typ fyra-fem år sen. Kompisen jobbade på en filmstudio där dom hade en primitiv studio med en MAC och en gitarr. Man tyckte det lät fantastiskt; general midi och massor av eko. Lyssnade på den brusiga inspelningen med mig själv som Håkan Hellström häromdan och bestämde mig för att det (förhoppningsvis) flutit flera oceaner under broarna sen 2000 och jag kände att det var dax att fräscha upp den med en nyinspelning.

Stort tack till att Studio-sajten var nere en stund 😄 för då fick jag röven ur arslet och dunkade in en färsk nyversion. Ni är dom första som får höra!

Låten handlar, som dom flesta från dom tidigaste Hamma-låtarna, om två fiktiva snubbar i Grums kommun ("jag" och Åke) som drömmer om nåt större med sina liv. Kanske att gå på RIKTIG restaurang, till att börja med...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En riktigt trevlig låt ju! Jag känner igen det här men kan itne placera det riktigt. Var någon annan grupp som lät såhär för några år sedan.

Ljudet är nog det bästa hittills och den akustiska gitarren funkar bra. Vågar man säga att elgitarren låter lite ilsken och vass? 🙂

Kul intro!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt som vanligt..

betoningen i RIKTIG RESTAURANG!!! 🙂 allt låter så jäkla seriöst tills detta ord-vrick stjälper allting..klockrent

Jag kommer inte på så mycket att klaga på...ehum....faktiskt inte nåt.

Vid lyssning i lurar låter virveln lite konstig innan full-instrumenteringen kommer igång..kanske beror på allting låter inspelat i ett relativt odämpat rum?

edit: borttorkad groda

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Andreas L - jorå, gurans spretighet beror 1) på mitt obefintliga kunnande i fingerspel på gura och 2) på att jag saknar schyssta pluggar som får guran att låta nåt, kör gitarren rakt in i preampen och använder sen typ Tube screamer och annat jofs, ja jag kan förstå om alla ni gitarrister gråter blod genom öronen.... 😳

Men i just den här låten gör det inte så mycket!

Rockis - du kan se fram mot en gratis uppgradering av v 1.0 till v 2.0 när den kommer! 🙂

Ni andra - Tack för att ni lyssnar och diggar!

EDIT PIAF: ändrade a) och 😎 till 1) och 2) eftersom jag upptäckte att ett b med parentes efter blev en smiley med solbrillor! Nämen oj, nu blev det ju så här i förklaringen oxå, jäkla siit

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Titta, här är den ju! Hittade den på din hemsida igår och undrade varför du inte lagt ut den här ännu... 😳

Låten är helmysig och fett trallvänlig! Refrängen sitter som en fläskläpp på Kiviks marknad! 😎 Just rrrrrrrrrrrriktigt-rrrrrrrrestaur(edit:rrrrr)ang-ljudet låter för dj-vla bra! Såna här hammagrella-grejor tillhör mina favoriter.. 😛

Introt är oxå kuuul, precis så som man gjorde dem i tidiga tonår... 🙂

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Vetefan om inte det här är en av de allra bästa jag hört från Dig/Er faktiskt. Skönt att det är fler än jag som inte hållt på så förbaskat länge med inspelning. Är inne på 4:e året. Visst har det flutit vatten under dina broar Hammagrella....

Hur fasen kom ni på att skriva om GRUMS förresten? Har någon av er anknytning dit? Är ju uppvuxen på ett ännu mindre ställe cirkus fem mil sydväst from it....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fasen kom ni på att skriva om GRUMS förresten? Har någon av er anknytning dit? Är ju uppvuxen på ett ännu mindre ställe cirkus fem mil sydväst from it....

Härligt Bengan!

Nä har ingen som helst anknytning till Grums. Åkte förbi där en gång bara och fastnade för det smått sjuka ortsnamnet, det var visst nån gata som hette Snuterudsvägen oxå och ett område som hette Segmon, så vi var övertygade om att det var en stad med humor 🙂

Sen när vi skulle skriva om en småstad var valet rätt naturligt. Skulle vilja åka dit nån dag igen, vi har ju fn typ 17 låtar om Grums nu.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

😠

Snyggt.

Snyggt ljud.

Om man marknadsför den här rätt så heter bandet Raymond och Maria vars tröja man inte vill veta var den är köpt.

Fan vad snyggt med det gulliga socialrealistiska innehållet.

Detta gillar jag.

//Captain Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoplessly lost in progg (eller var det grogg). Jag gillar denna och min sambo tycker bra om gamla progg låtar. Denna låt sköt sig över det vanliga då den är rejält skön. Så är det.

Hmmm. Svårt dock att få radio att spela denna musik nuförtiden. Eller har du skickat till P3 demo. Gillar denna bättre än vissa andra av de tidigare alstren. Eller så har din musikstil krupit in sig i ett hörn i hjärnan på en.

Mac

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok här kommer jag och är elak och sägar att S:en är lite vassa... Men de tycker jag att de är. I övrigt ruskigt bra! Spelar en av dina äldre låtar här på på forumet som jämförelse... och jäklar vilken skillnad. Grattis! Och lycka till med nästa låt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på den nu igen... igen, igen.. 😆

I refrängen kör du ett lite klatschigt ta-dam på pianot som jag tror skulle förjäna mer blam-blam... och/eller kanske rent av klapp-klapp.... 😆

Dom har piskat oss som trälar <blam-blam>

dom har stulit våra liv <blam-blam>

men vi ska gå på

riktig restaurang

Jag får säkert tomater i ansiktet för att föreslå detta, men jag ser framför mig hur publiken klappar klapp-klapp i takt med ta-dam om den bara låter lite mer blam-blam.... du (om nån) förstår säkert vad jag menar.... eller? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Markus, Neko mfl. - tack ska ni ha. Det finns faktiskt en del 2 oxå!

Nemo - känns inte som om nån ens vill veta var jag köpt mina kallingar 😄

Hacke - hajar vad du menar, du har helt klart en poäng.

Jag skulle nog vilja förstärka ett lite svängingare ta-blam-blam, om du hajar hur JAG menar alltså... 🙂

Frågan är vilka dom här i publiken är som du pratar om... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hacke - hajar vad du menar, du har helt klart en poäng.

Jag skulle nog vilja förstärka ett lite svängingare ta-blam-blam, om du hajar hur JAG menar alltså... 🙂

Jag hajar precis - jag funderade faktiskt på den oxå! EXAKT på den! 😄

Frågan är vilka dom här i publiken är som du pratar om...  😳

Jag pratar om din framtida publik, den som du än så länge bara fantiserar framför dig när du snickrar ihopa dina trallvänliga alster, de som du gör din musik för. Nästefter dig själv då alltså. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...