Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag anvÀnder Cubase och i 'Audio 01' spelar jag in ett trumljud frÄn Groove Agent. I 'Audio 02' lÀgger jag sedan pÄ en elgitarr. NÀr jag sedan "mutar" 'Audio 01' (dvs tystar ner den kanal som trumljudet ligger i) sÄ hör jag Ànda trumljudet tillsammans med gitarren nÀr jag lyssnar pÄ 'Audio 02'. Det verkar som att nÀr jag i efterhand lÀgger pÄ gitarren i 'Audio 02' sÄ kommer Àven trummorna med som ligger i 'Audio 01' . Hur kan det komma sig?

Det Àr vÀl det som Àr vitsen med olika kanaler, att man ska kunna ha allting uppdelat.

NÀr jag i 'Audio 02' spelar in gitarren sÄ borde vÀl endast gittaren komma med och inte det som ligger i 'Audio 01'?

Är det nĂ„gon som kan förklara detta?

Ett annat problem Àr att jag inte kan spela in i 'Audio 03'. Om jag dÀremot spelar in i 'Audio 01' eller 'Audio 02' och sedan flyttar ner detta till 'Audio 03' sÄ kan jag lyssna pÄ det som jag tidigare spelade in i 'Audio 01' och 'Audion 02', men jag kan inte spela in frÄn 'Audio 03'.

Är det nĂ„gon som vet vad detta beror pĂ„?

Annons
Postat (redigerat)
Jag anvÀnder Cubase och i 'Audio 01' spelar jag in ett trumljud frÄn Groove Agent

menar du inte "midi 01" ?

NÀr jag sedan "mutar" 'Audio 01' (dvs tystar ner den kanal som trumljudet ligger i) sÄ hör jag Ànda trumljudet tillsammans med gitarren nÀr jag lyssnar

om du har groove agent pÄ "run" sÄ startar det varje gÄng du trycker pÄ rec eller play i cubase sÄ det kan vara sjÀlva pluggen du hör, inte det du spelat in. prova att starta och sedan stoppa groove agent innan du lyssnar igen, sÄ du vet att det inte gÄr i gÄng av sig sjÀlv.

jag brukar spela in trumor och gitarr samtidigt och dÄ startar jag groove agent, sedan startat och stoppar jag cubase sÄ att groove agent ocksÄ stannar, för att dett ska starta nÀr jag trycker pÄ rec, sedan brukar jag komma in med gitarren efter ca 5 sek.

Redigerat av sixties
Postat

Det hÀr med att Groove Agent startar av sig sjÀlv osv. kÀnner jag till och jag har stoppat den innan jag lyssnar. Mitt problem finns Àven dÄ jag inte blandar in Groove Agent i inspelningen.

NÀr jag vÀljer 'nytt projekt' i Cubase SX sÄ fÄr jag fram olika templates att vÀlja bland. DÄ brukar jag i regel vÀlja alternativet '24 Track (Mono Inputs) Audio Sequencer'. I det fallet Àr de olika kanalerna nÀmnda som 'Audio 01', 'Audio 02', 'Audio 03' osv. Det som du nÀmner med 'Midi 01' osv. fÄr man vÀl fram om man vÀljer alternativet '16 Track Midi Sequencer''. Jag Àr inte sÄ insatt i Cubase Ànnu, kanske borde jag vÀlja det senare alternativet istÀllet.

Hur som helst Àr problemet detta:

LĂ„t sĂ€ga att jag exempelvis spelar in nĂ„got i 'Audio 01' (trummor eller gittar). Om jag sedan spelar in nĂ„got i 'Audio 02', exempelvis ett gitarrpĂ„lĂ€gg, dĂ„ spelas gittaren in i 'Audio 02' (sĂ„ lĂ„ngt verkar det vettigt) men Ă€ven det som finns i 'Audio 01' kommer med. Hur kan det vara sĂ„? Är det sĂ„ Cubase funkar?

AlltsĂ„ vad jag Ă€r ute efter Ă€r att om jag exempelvis har gitarrpĂ„lĂ€gg nr1 i 'Audio 01' sĂ„ vill jag kunna HÖRA det spĂ„ret samtidigt som jag spelar in gittarpĂ„lĂ€gg nr2 i 'Audion 02', men jag vill definitivt inte att gittarpĂ„lĂ€gg nr1 ska komma med i den sekvens som spelas in i 'Audio 02'. I 'Audio 02' sĂ„ vill jag endast ha gitarrpĂ„lĂ€gg nr2 och inte gitarrpĂ„lĂ€gg nr1, för det finns ju redan i 'Audio 01'.

Det blir lite kaka pÄ kaka om det som spelas in i alla de tidigare kanalerna alltid kommer med i den senast inspelade kanalen. Dessa sekvenser finns ju redan i respektive kanal och behöver inte Äterupprepas i den senaste inspelade kanalen.

AlltsÄ blir det pÄ detta sÀtt Ät mig:

'Audio 01' = gitarr nr1

'Audio 02' = gitarr nr2 + gittar nr1 (dvs audio 01 kommer med i inspelningen).

IstÀllet vill jag ha det pÄ detta sÀtt:

'Audio 01' = gitarr nr1

'Audio 02' = gitarr nr2.

Verkar helt enkelt som att nĂ€r man i Cubase spelar in gitarrpĂ„lĂ€gg nr2 i 'Audio 02' sĂ„ spelas det nya gitarrpĂ„lĂ€gget in (bra sĂ„ lĂ„ngt), men utöver detta sĂ„ kommer Ă€ven den sekvens som ligger i 'Audio 01' med. Är det sĂ„ Cubase fungerar? I sĂ„ fall Ă€r det vĂ€l som det Ă€r, men jag tĂ€nkte att man kunde ha alla ljud var för sig uppdelat i olika kanaler.

😄

Postat (redigerat)

Jo givetvis ska varje instrument vara ensamt pÄ sin kanal, det Àr precis som du sjÀlv sÀger det som Àr tanken.

Är du sĂ€ker pĂ„ att felet uppkommer inne i Cubase? Det kan inte vara sĂ„ att du leder tillbaka allt det du lyssnar till ingĂ„ngarna pĂ„ ljudkortet igen?

Redigerat av Linkowich
Postat
Det kan inte vara sÄ att du leder tillbaka allt det du lyssnar till ingÄngarna pÄ ljudkortet igen?

Har inte tÀnkt pÄ det, möjligen kan det vara sÄ.

Jag anvÀnder ett Audiophile-ljudkort och ett mixerbord(Eurorack UB802).

1) FrÄn mixerbordet leder jag ljudet frÄn "Main Out" till ingÄngarna pÄ mitt ljudkort.

2) FrÄn utgÄngarna pÄ mitt ljudkort leder jag sedan ljudet tillbaka igen in i mixerbordet via "Stereo Aux Return".

3) Till "Phones" har jag sedan kopplat mina enkla datahögtalare.

Kan problemet tÀnkas ligga hÀr eller?

Det var supporten pÄ Eurorack som tipsade mig om att koppla pÄ detta sÀtt (utifrÄn de förutsÀttningar som var, dÄ jag ville anvÀnda mina vanliga datahögtalare som sammanfogas i en minitele).

En annan variant som de nÀmnde pÄ musikaffÀren var att jag kunde koppla enligt denna variant:

1) FrÄn "FX Send" till ingÄngarna pÄ ljudkortet.

2) FrÄn utgÄngarna pÄ ljudkortet till "Line in 5/6" (tror jag det var).

3) Och sedan koppla högtalarna till "Main Out".

Om man jÀmför de bÀgge varianterna sÄ Àr enligt den senaste varianten "Main Out" kopplat till högtalarna, medan "Main Out" i den första varianten Àr kopplat till ingÄngarna i ljudkortet. Kanske dÀr problemet ligger?

NÄgon som har nÄt tips om hur jag bör koppla mitt mixerbord?

Postat

LÄter lite som what you hear is what you get. Allt

som fÄngas upp i mixern skickas tillbaks in i ljudkortet

pÄ samma bus.

Det bÀsta Àr om man har ett ljudkort med flera bussar out

sÄ du kan vÀlja i Cubase vad som monitoreras out

pÄ bus 1 och vad som för tillfÀllet spelas in gÄr ut pÄ bus 2 typ.

DÄ blir spÄren separeade.

Postat
Det kan inte vara sÄ att du leder tillbaka allt det du lyssnar till ingÄngarna pÄ ljudkortet igen?

[...]

1) FrÄn mixerbordet leder jag ljudet frÄn "Main Out" till ingÄngarna pÄ mitt ljudkort.

[...]

Bingo! DĂ€r har du felet!

I main out kommer ju allt som summeras i mixern ut.

Plocka ut signalen till ljudkortet via en annan utgÄng pÄ din mixer, via en insert eller en send. DÄ ska det fungera korrekt.

Postat
LÄter lite som what you hear is what you get. Allt

som fÄngas upp i mixern skickas tillbaks in i ljudkortet

pÄ samma bus.

Det bÀsta Àr om man har ett ljudkort med flera bussar out

sÄ du kan vÀlja i Cubase vad som monitoreras out

pÄ bus 1 och vad som för tillfÀllet spelas in gÄr ut pÄ bus 2 typ.

DÄ blir spÄren separeade.

LÄter intressant det du sÀger. Jag har ljudkortet Audiophile 2495. Kan det möjligen ha flera bussar? Vid en snabb titt i instruktionsboken sÄ hittar jag ingen information om bussar, men det tycks finns flera att vÀlja mellan nÀr jag kollar i VST-connections.

bussar.jpg

Postat

Har testat det hÀr med att anvÀnda FX sÀnd (istÀllet för "Main Out") till ingÄngen pÄ ljudkortet, men dÄ hör jag inget alls i högtalarna vare sig vid inspelning eller uppspelning.

Jag fick ett tips om att istÀllet ta utgÄngen frÄn ljudkortet till "Tape in" och sedan har jag alternativet "Tape to ctrl room" valt .

SĂ„ nu har jag:

1) "Main out" till ingÄngen pÄ ljudkortet.

2) UtgÄngen frÄn ljudkortet till "Tape in" och knappen "Tape to ctrl room" valt.

Nu funkar det bra vad gÀller inspelningen. Dvs jag kan höra de tidigare inspelningarna medan jag gör min nya inspelning, samt att de tidigare inspelningarna inte kommer med i den senaste inspelningen. DVS jag har varje ljudpÄlÀgg solo i respektive audio track, precis som jag ville ha det.

Nackdelen Àr att nu kan jag inte höra gittaren genom högtalarna. Det kÀnns som att spela unplugged, dÄ jag inte hör effekterna frÄn min V-amp under det att jag spelar in. Slutresultatet Àr dÀremot bra, med effekter och allt.

Om jag dÀremot vÀljer alternativet "Tape to mix" istÀllet och disablar "Tape to ctrl room", sÄ hör jag gittaren som vanligt igen, men dÄ Àr jag tillbaka pÄ ruta ett med mitt ursprungliga problem (dÄ det jag endast vill "höra" Àven kommer med i inspelningen).

Borde finnas ett sÀtt att fÄ hela kakan pÄ en gÄng ?

Dvs att:

1) Endast HÖRA de tidigare inspelade spĂ„ren

2) Höra gittaren i högtalarna under det att jag spelar in

3) Samt att de tidigare inspelade spÄren inte kommer med i den senaste inspelningen

Det borde finnas ett "recept" pĂ„ hur man bör koppla mixerbordet (Eurorack UB802) till ljudkortet (Audiophile 2496). Är det nĂ„gon som ocksĂ„ har Eurorack och i sĂ„ fall, hur har ni kopplat?

Postat

Om du kopplar frÄn ljudkortet och anvÀnder dig av AUX return. DÄ har du din lilla ratt du kan vrida av och stÀlla hur mycket du vill skicka tillbaka till ljudkortet via vilken av utgÄngarna du nu valt.

Kan hÀnda att jag sitter och luras nu men det kÀnns som att du borde anvÀnda dig av den iaf

Postat

Om du anvander V-Amp, sÄ varfÞr leda signalen om mixern ? varfÞr inte koppla V-ampen direct inn i ljudkortet ? den er jo en sorts "DI-box". signalerna skulle vel vara starka nog ?

koppla sedan ljudkort ut - til en inngÄng pÄ mixern. Se til att soft-ware mixern ( antingen M-Audio sin mixer, eller i Cubase ) routar inngÄende ljud tilsammans med "redan innspelat" til ljudkortets utgÄngar.

Koppla hĂžgtalare/starkare til mixerns main, elr control room elr phones.

DĂ„ ska du hĂžra alt tilsammans, inkl. V-ampens efx, o bara spela inn V-ampen.

Kom i hÄg att av-aktivera "record" pÄ dom kanaler du inte vil spela inn pÄ i Cubase.

Postat (redigerat)
I main out kommer ju allt som summeras i mixern ut.

Det Àr sant att main summerar - men bara det som Àr skickat till main.

Om jag tar in ljudet frÄn ljudkortet pÄ t ex regel 1 och inte adresserar den till main utan endast till subbarna sÄ gÄr ju inte signalen ut i main.

Jag förutsÀtter att mixerbordets reglar tillÄter att vÀlja bus.

Redigerat av Sampel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.