Jump to content
Annons

Är det här snarlika akustikplattor/skärmar?


Dashboard

Recommended Posts

Hej. Med detta inlägg skulle jag vilja få tag i någon som kan kolla på dom två bilder jag länkat, på akustikskärmar jag hittat, och säga om det är någon skillnad mellan dom, eller om dom har snarlik inverkan på ljudet? Är det nån här som känner igen någon av skärmarna på bilderna, helt enkelt?

Måtten är nästan samma för båda: Höjd: ca 150 cm. Bredd: ca 85 cm. Djup: ca 5 cm

BILD 1

16Akustik-20MM.jpg

BILD 2

skarmar.jpg

Jag hade nästan bestämt mig för att handla akustikskärmarna på BILD 1,

men sen var jag på en stor butik för begagnade kontorsmöbler idag och hittade väldigt snarlika akustikskärmar (BILD 2) till ett betydligt lägre pris.

Problemet är att jag inte är särskilt kunnig inom akustik, jag är bara ute efter en väldigt vacker dämpning för inspelning med mikrofon, med hjälp av skärmar, för jag vill inte sätta upp saker på väggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej vad kul att jag fick tag i nån som t o m använder dom själv=)

Så det funkar bra att ställa i ett hörn när man spelar in sång med mikrofon, och rikta mikrofonen in mot hörnet? Det jag också tänker på att är att höjden på dom är ca 150 cm, så mitt huvud hamnar typ över dom när jag står upp och sjunger. Måste man sitta ner då, eller kan man sätta grejer under fötterna så skärmarna kommer upp på högre höjd?

Link to comment
Dela på andra sajter

bizarrt nog slutar bild2 att ladda när själva skärmen ska visas (ca: 70% kvar från topp) så jag kan egentligen inte säga så mycket om den; den övre ser mer ut att vara en kontorsavdelare än en absorbent och den går ju inte ner mot golvet så jag ser inte riktigt hur den ska kunna fungera bra. Det finns ritningar på skärmar, sk. gobotraps som går ner till golvet och i praktiken är rullbara helmholtz resonatorer. Så man kan bygga de efter den frekvens man vill dämpa eller tom. göra den "dubbel" och ha två olika sidor på den. Men för att bara skärma av för direkta reflexer kan de här säkert duga till något.

a

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...