Jump to content
Annons

Tygtäckta absorbenter


mtornros

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen flyttat in i en ny lägenhet, och har för tillfället helt kala väggar och kass akustik. Fladderekon och kraftig bas m.m.

Jag tänkte hur som helst spänna upp lite tyger på väggarna nu i helgen, och gömma absorbenter bakom. Dock så är det väldigt viktigt att det även ser snyggt ut, eftersom jag delar lägenheten med en kompis.

Huvudsyftet med dessa tyger kommer att vara att att få bort fladderekot, och jag tänkte höra med er ifall det i detta fall faktiskt har någon större betydelse vart man placerar tygerna/absorenterna, eller är det inte så noga när det främst gäller fladderekon? Rent designmässigt så har jag nämligen redan valt vart jag vill ha de uppsatta. 😆

På ena sidoväggen (intill monitorerna) tänkte jag spänna upp ca 3kvm tyg; och på motsatta väggen 6*0,25kvm (ett litet rutsystem). Förmodligen skaffar jag även gardiner och nån tavla. Rummet är kanske 7m*4m.

Och så till själva konstruktionen. Jag tänkte spika upp två plankor för varje tygbit, som sticker ut ca 7cm. Mellan dessa spänner jag upp tyget, och gömmer absorbenter bakom. Dock så tänkte jag använda mig av vanligt byggmaterial, och vill därför höra med er vad som är att föredra? Är det porösa "plankor" i form av pressat glasfiber (tjocklek?); vanligt fluffigt gullfiber som jag "stoppar in"; en kombination av dessa; nåt helt annat? Och spelar det någon roll vilket sorts tyg jag använder? Ska det vara tunnt eller tjockt, eller ska jag låta mönster/design styra?

Tack om ni har orkat läsa allting! 😛

Mvh, Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ja hej, du har en stående frkevens vid 89.9Hz och 179.7Hz så de är de du vill bli av med, kan inte se hur du ska lyckas med det genom att åp sidan applicera tunna abosrbenter på väggarna. det du behöver är ganska kraftiga basfällor.

så här ser din frekvensrespons ut

tornfreq.jpg

så här ser ditt "room mode" ut

mtornros.jpg

a

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det verkligen att förenkla såpass? Ljudet studsar väl inte enbart exakt rakt på lång och kortsidan?

Det studsar väl upp i taket, ner i golvet, in i hörnen, diagonalt, dvs åt alla tänkbara håll och sen detta ggr öandligt antal sätt att fortsätta studsa runt.

Känns som att det enda sättet att få ngt resultat är att mäta upp i rummet som ska behandlas... eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det verkligen att förenkla såpass? Ljudet studsar väl inte enbart exakt rakt på lång och kortsidan?

Det studsar väl upp i taket, ner i golvet, in i hörnen, diagonalt, dvs åt alla tänkbara håll och sen detta ggr öandligt antal sätt att fortsätta studsa runt.

Känns som att det enda sättet att få ngt resultat är att mäta upp i rummet som ska behandlas... eller?

nej precis, det finns ju en axel till och det är höjden, men med tanke på att den inte angetts så utgick jag från en standardiserad låg höjd på 2.20m.

Det graferna visar är vad ljudet vid 0-300Hz beter sig i den volymen/kroppen. Så om du utgår från att du har samma förhållanden behöver du inte mäta för att veta att ljudet beter sig så här. Det förutsätter att rummet har raka väggar, slätt tak/golv. Alla vinklar är 90° och så vidare.. vilket 99% av gångerna är fallet.

a

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, fast egentligen handlade inte denna tråd om basfrekvenserna (jag har en annan tråd för det problemet, och det lutar att jag löser det med ett par panelabsorbenter).

I denna tråd vill jag egentligen bara bli av med fladderekot, och då krävs väl inte lika avancerade lösningar? Så som jag har förstått det brukar man kunna bli av med det problemet hyfsat, bara genom spontana gardiner, tavlor, mattor och tyger. Eller? 😛 Jag vill alltså ha reda på ifall tygtäckta mineralulls plattor som hänger på olika platser i rummet i designsyfte skulle hjälpa att bli av med fladderekot.

De mer invecklade akustikproblemen får jag givetvis lösa med fällor och mer genomtänkta absorbenter. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det verkligen att förenkla såpass? Ljudet studsar väl inte enbart exakt rakt på lång och kortsidan?

Det studsar väl upp i taket, ner i golvet, in i hörnen, diagonalt, dvs åt alla tänkbara håll och sen detta ggr öandligt antal sätt att fortsätta studsa runt.

Känns som att det enda sättet att få ngt resultat är att mäta upp i rummet som ska behandlas... eller?

nej precis, det finns ju en axel till och det är höjden, men med tanke på att den inte angetts så utgick jag från en standardiserad låg höjd på 2.20m.

Det graferna visar är vad ljudet vid 0-300Hz beter sig i den volymen/kroppen. Så om du utgår från att du har samma förhållanden behöver du inte mäta för att veta att ljudet beter sig så här. Det förutsätter att rummet har raka väggar, slätt tak/golv. Alla vinklar är 90° och så vidare.. vilket 99% av gångerna är fallet.

a 🥰

Okej, mycket bra svar! Ursäkta att jag är så kritisk/negativ 🙂!

Finns det något beräknings-program/litteratur som du kan rekommendera?

Jag kommer i vår själv behöva akustikreglera min alldeles egna lilla studio som byggs just nu... lycka 😛! Mitt tak kommer att luta uppåt, fördel?

En bra bit över 3 meter blir det också, fördel 😄?

Visst, eftersom du är så schysst här på forumet skulle jag kunna ge dig måtten, men jag kan också försöka att lära mig det hela själv.

Om det inte är alltför komplicerat vill säga!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Rod Gervais bok kan jag verkligen rekommendera.

menar du att ditt tak lutar upp mot taket mot mitten eller mot ena sidan? se upp med tak som reser sig mot mitten av rummet. Fördel är att ha ett tak som ganska konsekvent lutar mot ena sidan en typ 4-6° så att ljudet får en rörelse bak i rummet där du bryter upp det med diffusorer. Takhöjd är ALLTID en fördel, själv har jag 3.45 i liverummet och det ger ett skönt naturligt reverb trots tummets ringa storlek. Sen blir det ju inte lika varmt heller iom. att värmen stiger uppåt.

I denna tråd vill jag egentligen bara bli av med fladderekot, och då krävs väl inte lika avancerade lösningar? Så som jag har förstått det brukar man kunna bli av med det problemet hyfsat, bara genom spontana gardiner, tavlor, mattor och tyger. Eller?  Jag vill alltså ha reda på ifall tygtäckta mineralulls plattor som hänger på olika platser i rummet i designsyfte skulle hjälpa att bli av med fladderekot.

Jo visst kan du decimera flutter på det viset men om du ändå behöver kontrollera basfrekvens så bygg det först med tanke på att det i sig kommer att förändra rummet karaktär. Gå från bas till mid till högre register och arbeta därefter med diffusering och reflex kontroll så kommer du slippa göra om det när du väl byggt basfällor.

a

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

I denna tråd vill jag egentligen bara bli av med fladderekot, och då krävs väl inte lika avancerade lösningar? Så som jag har förstått det brukar man kunna bli av med det problemet hyfsat, bara genom spontana gardiner, tavlor, mattor och tyger. Eller?   Jag vill alltså ha reda på ifall tygtäckta mineralulls plattor som hänger på olika platser i rummet i designsyfte skulle hjälpa att bli av med fladderekot.

Jo visst kan du decimera flutter på det viset men om du ändå behöver kontrollera basfrekvens så bygg det först med tanke på att det i sig kommer att förändra rummet karaktär. Gå från bas till mid till högre register och arbeta därefter med diffusering och reflex kontroll så kommer du slippa göra om det när du väl byggt basfällor.

a

😆

Ok, tack. Det blev av en slump faktiskt precis den ordningen jag arbetar nu. Har kollat runt massa inatt och idag på panelabsorbenter som jag ska bygga nu i veckan (Se gärna denna tråd om mitt bygge).

Totalt placerar jag ut 4st olika djupa absorbenter i de två främre hörnen, och funderar på att placera en böjd plywoodskiva emellan som diffusor. Och sen lite tavlor och tyger/absorbenter på sidoväggarna.

Det borde väl funka någorlunda?

Link to comment
Dela på andra sajter

javisst, ethan Winer's sida är mycke bra läsning, det finns dock en myriad av sidor med olika byggskisser för basfällor, så snoka runt lite först så kan du säkert hitta den bästa lösningen för dig.

basfälla och diffusor är en bra start, sen kanske du kan kolla på möjligheten att bygge ett moln i taket för att rikta ljudet bakåt mot diffusorerna så att du blir av med reflexer.. ditt rum är dock ganska avlångt så en diffusor på det avståndet måste kalibreras rätt för att ha någon effekt.

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mätte rummets dimensioner idag, och min uppskattning skulle man inte ens kunna kalla för hyfsad 😉

5.3*3.6*2.55 mäter rummet. Det dumma är att hela den bakre "väggen" är täckt av fönster, så där kan jag inte sätta upp några absorbenter/diffusorer. Under fönstrerna sitter ett element, så där går det inte heller. Det gäller kanske att arbeta så mkt som möjligt med sidoväggarna, samt bakom monitorerna?

Men som jag nämnde i en annan tråd kring mitt rum (sorry för dubbelpostningen, men den förra tråden verkar ha dött) så är basfrekvens-problemet tydligt i varje rum i lägenheten (samma störande frekvens överallt, förutom på en plats i köket), när jag har testat att flytta runt monitorerna. Tror ni ändå att ett par basfällor endast i vardagsrummet (där studion finns för tillfället) skulle hjälpa, eller tror ni att det är konstruktionen av HELA lägenheten som spökar.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mätte rummets dimensioner idag, och min uppskattning skulle man inte ens kunna kalla för hyfsad 😉

5.3*3.6*2.55 mäter rummet. Det dumma är att hela den bakre "väggen" är täckt av fönster, så där kan jag inte sätta upp några absorbenter/diffusorer. Under fönstrerna sitter ett element, så där går det inte heller. Det gäller kanske att arbeta så mkt som möjligt med sidoväggarna, samt bakom monitorerna?

Men som jag nämnde i en annan tråd kring mitt rum (sorry för dubbelpostningen, men den förra tråden verkar ha dött) så är basfrekvens-problemet tydligt i varje rum i lägenheten (samma störande frekvens överallt, förutom på en plats i köket), när jag har testat att flytta runt monitorerna. Tror ni ändå att ett par basfällor endast i vardagsrummet (där studion finns för tillfället) skulle hjälpa, eller tror ni att det är konstruktionen av HELA lägenheten som spökar.

Tack!

jag tror det skulle hjälpa med dels tjocka gardiner, dels en del basabsorbenter o dels lite andra abs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...