Linus Postat 8 september 2006 Postat 8 september 2006 Apple lĂ€gger i en vĂ€xel till och uppdaterar iMac-modellerna med den nyare processorn Intel Core 2 Duo. Det ger en prestandaökning med upp till 50% jĂ€mfört med Intel Core Duo. Men det hĂ€ftigaste Ă€r att modellerna har bĂ€ttre pris Ă€n en Dell Dimension eller annan mĂ€rkes-PC med liknande prestanda som iMacen. Visserligen skickar Dell Windows Media Center och program som Microsoft Works, men Apple skickar Front Row (Macens media center), iLife (iMovie HD, GarageBand, iWeb m.fl) och har Bluetooth, Airport (wlan), Firewire och sĂ„nt đ
tbruce Postat 8 september 2006 Postat 8 september 2006 Man kan ju nĂ€mna att de bĂ„de har ökat prestandan OCH dessutom sĂ€nkt priset med typ 2000 spĂ€nn. đ
mornel Postat 8 september 2006 Postat 8 september 2006 BestĂ€llde en för ett par dagar sedan đ (skapade ocksĂ„ en trĂ„d i nyhetstips om detta, men ingen moderator verkar ha velat göra nyhet av mitt tips)
tbruce Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 BestĂ€llde en för ett par dagar sedan đ„° Vilken av dem?
mornel Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 BestĂ€llde en för ett par dagar sedan đ Vilken av dem? Tjugotummaren. Hade siktat in mig pĂ„ en redan innan slĂ€ppet gjordes, sĂ„ jag slog till direkt nĂ€r priset sĂ€nktes och processorerna bumpades upp en nivĂ„.
kirtaphus Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 Men studentkortet bler priserna riktigt bra. vill ha, vill ha.. đ
Fidden Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 hjÀlp, jag blev ocksÄ sugen... speciellt nÀr jag mÀrkte att logic pro var typ hÀlften sÄ dyrt för mig som student. Drömmer mig bort en stund och tÀnker mig en iMac med logic och ett firewirekort med typ 10 ingÄngar eller sÄ. DÄ kan jag sÀlja det klumpiga mixerbordet och dessutom omplacera min pc till att bli nÄgon slags htpc-maskin eller server eller nÄt. Speciellt billigt blir det ju inte sÄklart. iMac, firewirekort + logic, sÄ Àr jag ju ÀndÄ uppe i 24000 kr. Blir till att köra pc ett tag till. (och kanske istÀllet utnyttja rabatten precis innan man gÄr ut i arbetslivet* igen) *eller arbetslöshetslivet
Linus Postat 10 september 2006 TrĂ„dstartare Postat 10 september 2006 speciellt nĂ€r jag mĂ€rkte att logic pro var typ hĂ€lften sĂ„ dyrt för mig som student. Behöver du Pro-versionen? Annars Ă€r Logic Express med studentrabatt inte mĂ„nga pengar. đ
Fidden Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 (redigerat) Behöver du Pro-versionen? Annars Ă€r Logic Express med studentrabatt inte mĂ„nga pengar. đ KĂ€nner pĂ„ mig att jag kommer bli grymt frustrerad om jag mĂ€rker att nĂ„got av det jag nĂ€stan alltid anvĂ€nt mig av i min pc-version (plat.) inte finns med i express. FĂ„r kolla upp det dĂ€r om det blir aktuellt. En annan sak, nĂ„n som vet hur det Ă€r med stöd för en extraskĂ€rm i de nya iMacarna? edit: och hur Ă€r det med ljudnivĂ„n? Redigerat 10 september 2006 av Fidden
mornel Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 Behöver du Pro-versionen? Annars Ă€r Logic Express med studentrabatt inte mĂ„nga pengar. đ KĂ€nner pĂ„ mig att jag kommer bli grymt frustrerad om jag mĂ€rker att nĂ„got av det jag nĂ€stan alltid anvĂ€nt mig av i min pc-version (plat.) inte finns med i express. FĂ„r kolla upp det dĂ€r om det blir aktuellt. En annan sak, nĂ„n som vet hur det Ă€r med stöd för en extraskĂ€rm i de nya iMacarna? edit: och hur Ă€r det med ljudnivĂ„n? Det funkar fint med externa skĂ€rmar. LjudnivĂ„n vet jag inte, men Ă€r de lika tysta om Core Duo-modellen sĂ„ Ă€r det inget att bekymra sig över, de Ă€r knĂ€pptysta.
kallemio Postat 17 september 2006 Postat 17 september 2006 (redigerat) BestĂ€llde en för ett par dagar sedan đ Vilken av dem? Tjugotummaren. Hade siktat in mig pĂ„ en redan innan slĂ€ppet gjordes, sĂ„ jag slog till direkt nĂ€r priset sĂ€nktes och processorerna bumpades upp en nivĂ„. Har du fĂ„tt den Ă€n? Om, hur tycker du den funkar? Har nĂ€mligen sjĂ€lv bestĂ€llt 24 tummaren och logic 7.. Men Ă€r lite smĂ„tt orolig att den inte kommer rĂ€cka. Va sĂ„ lĂ€nge sen jag jobbade med mac o jag Ă€r helt lost nĂ€r det gĂ€ller processorer o skit, sĂ„ jag vet lixom inte vad som Ă€r tillrĂ€ckligt bra đ Redigerat 17 september 2006 av kallemio
mornel Postat 18 september 2006 Postat 18 september 2006 BestĂ€llde en för ett par dagar sedan đ Vilken av dem? Tjugotummaren. Hade siktat in mig pĂ„ en redan innan slĂ€ppet gjordes, sĂ„ jag slog till direkt nĂ€r priset sĂ€nktes och processorerna bumpades upp en nivĂ„. Har du fĂ„tt den Ă€n? Om, hur tycker du den funkar? Har nĂ€mligen sjĂ€lv bestĂ€llt 24 tummaren och logic 7.. Men Ă€r lite smĂ„tt orolig att den inte kommer rĂ€cka. Va sĂ„ lĂ€nge sen jag jobbade med mac o jag Ă€r helt lost nĂ€r det gĂ€ller processorer o skit, sĂ„ jag vet lixom inte vad som Ă€r tillrĂ€ckligt bra đ Nej, de har skjutit fram leveransdatumet de jĂ€vlarna.
engineer Postat 18 september 2006 Postat 18 september 2006 Har nĂ€mligen sjĂ€lv bestĂ€llt 24 tummaren och logic 7.. Men Ă€r lite smĂ„tt orolig att den inte kommer rĂ€cka. Va sĂ„ lĂ€nge sen jag jobbade med mac o jag Ă€r helt lost nĂ€r det gĂ€ller processorer o skit, sĂ„ jag vet lixom inte vad som Ă€r tillrĂ€ckligt bra đ Vad vill du veta?
browno Postat 21 september 2006 Postat 21 september 2006 Hmm, jag har ett tag gĂ„tt och funderat pĂ„ att byta upp mig frĂ„n min gamla G3a till en mini mac, men jag börjar nu fundera pĂ„ ifall det Ă€r iMac som gĂ€ller. Jag Ă€r absolut inte insatt i mac, kan istort sett bara starta och anvĂ€nda logic đ Vad talar för respektive emot iMac jĂ€mfört mot Mini Mac? Tacksam för alla tips!
Glaskatten (oregistrerad) Postat 21 september 2006 Postat 21 september 2006 Hmm, jag har ett tag gÄtt och funderat pÄ att byta upp mig frÄn min gamla G3a till en mini mac, men jag börjar nu fundera pÄ ifall det Àr iMac som gÀller.Jag Àr absolut inte insatt i mac, kan istort sett bara starta och anvÀnda logic Vad talar för respektive emot iMac jÀmfört mot Mini Mac? Tacksam för alla tips! iMac har snabbare processor,snabbare och större hÄrddisk och snabbare grafikkort m.m. iMac Àr inte speciellt mycket dyrare Àn minin med tanke pÄ att skÀrm ingÄr sÄ en imac Àr helt klart mer rekommendabel Àven om mac minin ocksÄ kan fungera bra.
mornel Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 Wee, imorse levererades min iMac 20" till jobbet, och nu en timme efter att jag kom hem har jag kopierat över allt jag behöver frÄn min gamla iBook, fixat alla instÀllningar och Àr helt och fullt igÄng. SÄ jÀvla fint. Den Àr verkligen stor. Jag Àr glad att jag inte köpte 24", den hade fan inte fÄtt plats hemma hos mig.
browno Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 Hmm, jag har ett tag gĂ„tt och funderat pĂ„ att byta upp mig frĂ„n min gamla G3a till en mini mac, men jag börjar nu fundera pĂ„ ifall det Ă€r iMac som gĂ€ller.Jag Ă€r absolut inte insatt i mac, kan istort sett bara starta och anvĂ€nda logic đ Vad talar för respektive emot iMac jĂ€mfört mot Mini Mac? Tacksam för alla tips! iMac har snabbare processor,snabbare och större hĂ„rddisk och snabbare grafikkort m.m. iMac Ă€r inte speciellt mycket dyrare Ă€n minin med tanke pĂ„ att skĂ€rm ingĂ„r sĂ„ en imac Ă€r helt klart mer rekommendabel Ă€ven om mac minin ocksĂ„ kan fungera bra. tackar för svaret! Ingen annan som har lite mer Ă„sikter att komma med? Vill veta sĂ„ mycket som möjligt, kanske borde starta en ny trĂ„d egentligen, men orka đ
mornel Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 Mac mini skulle jag bara köpa om jag ville ha en liten enkel dator att kolla mailen pÄ och redan hade tangentbord, mus och skÀrm, inte för seriöst musikskapande. iMacen Àr ruskigt snabb, har en toppenskÀrm och Àr vÀldigt prisvÀrd.
browno Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 Mac mini skulle jag bara köpa om jag ville ha en liten enkel dator att kolla mailen pĂ„ och redan hade tangentbord, mus och skĂ€rm, inte för seriöst musikskapande. iMacen Ă€r ruskigt snabb, har en toppenskĂ€rm och Ă€r vĂ€ldigt prisvĂ€rd. Okay! Ser nu att det faktiskt sitter en liten cd brĂ€nnare inbyggd, vem kunde tro sĂ„nt đ tĂ€nkte att man kanske mĂ„ste köpa till det externt, men det gĂ„r tydligen att fĂ„ in vad som helst i en liten skĂ€rm nu för tiden. Nu blev det intressantare. FörstĂ„r det som att bĂ„de mus och tangentbord ingĂ„r ocksĂ„. Nice! Dags att börja spara pengar.
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 NÄgot som vet om de kommer köra billigare Core 2 duo-laptops ocksÄ? Och hur Àr det med windows som OS pÄ en mac.. Kan jag anvÀnda mina gamla program och filer frÄn en pc?
kallemio Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 Wee, imorse levererades min iMac 20" till jobbet, och nu en timme efter att jag kom hem har jag kopierat över allt jag behöver frÄn min gamla iBook, fixat alla instÀllningar och Àr helt och fullt igÄng. SÄ jÀvla fint. Den Àr verkligen stor. Jag Àr glad att jag inte köpte 24", den hade fan inte fÄtt plats hemma hos mig. ljuvligt! Men dÄ kanske jag har tagit vatten över huvet nÀr jag bestÀllde 24" till min minilÀgenhet pÄ 26m2 haha Men jag ska iofs anvÀnda den som tv ocksÄ
tbruce Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 Wee, imorse levererades min iMac 20" till jobbet, och nu en timme efter att jag kom hem har jag kopierat över allt jag behöver frĂ„n min gamla iBook, fixat alla instĂ€llningar och Ă€r helt och fullt igĂ„ng. SĂ„ jĂ€vla fint. Den Ă€r verkligen stor. Jag Ă€r glad att jag inte köpte 24", den hade fan inte fĂ„tt plats hemma hos mig. Fasen vad sugen jag blir pĂ„ 20tummaren nu... men det kostar ju typ 2 500.- mer Ă€n 17tummaren, sĂ„ hum... bĂ€ttre att köpa en separat 19-20-21tumsskĂ€rm och köra dubbla skĂ€rmar. Fast inte lika snyggt. đ„°
mornel Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 Wee, imorse levererades min iMac 20" till jobbet, och nu en timme efter att jag kom hem har jag kopierat över allt jag behöver frĂ„n min gamla iBook, fixat alla instĂ€llningar och Ă€r helt och fullt igĂ„ng. SĂ„ jĂ€vla fint. Den Ă€r verkligen stor. Jag Ă€r glad att jag inte köpte 24", den hade fan inte fĂ„tt plats hemma hos mig. Fasen vad sugen jag blir pĂ„ 20tummaren nu... men det kostar ju typ 2 500.- mer Ă€n 17tummaren, sĂ„ hum... bĂ€ttre att köpa en separat 19-20-21tumsskĂ€rm och köra dubbla skĂ€rmar. Fast inte lika snyggt. đ„° Jag gillar verkligen inte dubbla skĂ€rmar, jag blir jĂ€tteförvirrad och sĂ„ blir det sĂ„ mycket att vrida pĂ„ huvudet. Jag tycker att du ska satsa pĂ„ 20"!
mornel Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 Wee, imorse levererades min iMac 20" till jobbet, och nu en timme efter att jag kom hem har jag kopierat över allt jag behöver frÄn min gamla iBook, fixat alla instÀllningar och Àr helt och fullt igÄng. SÄ jÀvla fint. Den Àr verkligen stor. Jag Àr glad att jag inte köpte 24", den hade fan inte fÄtt plats hemma hos mig. ljuvligt! Men dÄ kanske jag har tagit vatten över huvet nÀr jag bestÀllde 24" till min minilÀgenhet pÄ 26m2 haha Men jag ska iofs anvÀnda den som tv ocksÄ Hur tÀnkte du ha den som tv, nÄt tvin-kort eller? KÀnns lite konstigt att ha lika stor dator som tv, hehe.
tbruce Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 (redigerat) Fasen vad sugen jag blir pĂ„ 20tummaren nu... men det kostar ju typ 2 500.- mer Ă€n 17tummaren, sĂ„ hum... bĂ€ttre att köpa en separat 19-20-21tumsskĂ€rm och köra dubbla skĂ€rmar. Fast inte lika snyggt.Â đ„° Jag gillar verkligen inte dubbla skĂ€rmar, jag blir jĂ€tteförvirrad och sĂ„ blir det sĂ„ mycket att vrida pĂ„ huvudet. Jag tycker att du ska satsa pĂ„ 20"! Fast just nĂ€r man gör musik sĂ„ Ă€r det ju perfekt med arrfönstret och mixern pĂ„ varsin skĂ€rm... och t ex 17" + extern 19" blir billigare och Ă€r trots allt betydligt mer skĂ€rm Ă€n 20"... đ± Redigerat 22 september 2006 av tbruce
mornel Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 Fasen vad sugen jag blir pĂ„ 20tummaren nu... men det kostar ju typ 2 500.- mer Ă€n 17tummaren, sĂ„ hum... bĂ€ttre att köpa en separat 19-20-21tumsskĂ€rm och köra dubbla skĂ€rmar. Fast inte lika snyggt.Â đ„° Jag gillar verkligen inte dubbla skĂ€rmar, jag blir jĂ€tteförvirrad och sĂ„ blir det sĂ„ mycket att vrida pĂ„ huvudet. Jag tycker att du ska satsa pĂ„ 20"! Fast just nĂ€r man gör musik sĂ„ Ă€r det ju perfekt med arrfönstret och mixern pĂ„ varsin skĂ€rm... och t ex 17" + extern 19" blir billigare och Ă€r trots allt betydligt mer Ă€n skĂ€rm 20"... đ± Jag har testat, men jag blev som sagt mest förvirrad. Ăr nog lite för invand med att blĂ€ddra mellan mixer och arrangementfönster med tangentbordet för att lĂ€ra mig att vrida pĂ„ huvudet istĂ€llet. đ
kallemio Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 Wee, imorse levererades min iMac 20" till jobbet, och nu en timme efter att jag kom hem har jag kopierat över allt jag behöver frÄn min gamla iBook, fixat alla instÀllningar och Àr helt och fullt igÄng. SÄ jÀvla fint. Den Àr verkligen stor. Jag Àr glad att jag inte köpte 24", den hade fan inte fÄtt plats hemma hos mig. ljuvligt! Men dÄ kanske jag har tagit vatten över huvet nÀr jag bestÀllde 24" till min minilÀgenhet pÄ 26m2 haha Men jag ska iofs anvÀnda den som tv ocksÄ Hur tÀnkte du ha den som tv, nÄt tvin-kort eller? KÀnns lite konstigt att ha lika stor dator som tv, hehe. japp har kollat in den hÀr o den verkar sjysst! EyeTv
IDF Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 införskaffade en iMac singelprocessor pÄ 1,8gHz för ett tag sen.. den lÄter inget alls.. har glömt den pÄ flera ggr..
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 23 september 2006 Postat 23 september 2006 NÄgot som vet om de kommer köra billigare Core 2 duo-laptops ocksÄ? Och hur Àr det med windows som OS pÄ en mac.. Kan jag anvÀnda mina gamla program och filer frÄn en pc? bump frÄgetecken?
mornel Postat 23 september 2006 Postat 23 september 2006 Det ryktas om Core 2 Duo-macbookar i Oktober, eller nÀrmare julhandeln. Det kommer nog att komma, frÄgan Àr om de kommer sjunka i pris. Och nÀr de kommer.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.