Jump to content
Annons

iMac har uppdaterats med Core 2 Duo


Linus

Recommended Posts

Apple lägger i en växel till och uppdaterar iMac-modellerna med den nyare processorn Intel Core 2 Duo. Det ger en prestandaökning med upp till 50% jämfört med Intel Core Duo.

Men det häftigaste är att modellerna har bättre pris än en Dell Dimension eller annan märkes-PC med liknande prestanda som iMacen. Visserligen skickar Dell Windows Media Center och program som Microsoft Works, men Apple skickar Front Row (Macens media center), iLife (iMovie HD, GarageBand, iWeb m.fl) och har Bluetooth, Airport (wlan), Firewire och sånt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Beställde en för ett par dagar sedan 😄

Vilken av dem?

Tjugotummaren. Hade siktat in mig på en redan innan släppet gjordes, så jag slog till direkt när priset sänktes och processorerna bumpades upp en nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

hjälp, jag blev också sugen... speciellt när jag märkte att logic pro var typ hälften så dyrt för mig som student.

Drömmer mig bort en stund och tänker mig en iMac med logic och ett firewirekort med typ 10 ingångar eller så. Då kan jag sälja det klumpiga mixerbordet och dessutom omplacera min pc till att bli någon slags htpc-maskin eller server eller nåt.

Speciellt billigt blir det ju inte såklart. iMac, firewirekort + logic, så är jag ju ändå uppe i 24000 kr. Blir till att köra pc ett tag till. (och kanske istället utnyttja rabatten precis innan man går ut i arbetslivet* igen)

*eller arbetslöshetslivet

Link to comment
Dela på andra sajter

speciellt när jag märkte att logic pro var typ hälften så dyrt för mig som student.

Behöver du Pro-versionen? Annars är Logic Express med studentrabatt inte många pengar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du Pro-versionen? Annars är Logic Express med studentrabatt inte många pengar. 😆

Känner på mig att jag kommer bli grymt frustrerad om jag märker att något av det jag nästan alltid använt mig av i min pc-version (plat.) inte finns med i express. Får kolla upp det där om det blir aktuellt.

En annan sak, nån som vet hur det är med stöd för en extraskärm i de nya iMacarna?

edit: och hur är det med ljudnivån?

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du Pro-versionen? Annars är Logic Express med studentrabatt inte många pengar. 😠

Känner på mig att jag kommer bli grymt frustrerad om jag märker att något av det jag nästan alltid använt mig av i min pc-version (plat.) inte finns med i express. Får kolla upp det där om det blir aktuellt.

En annan sak, nån som vet hur det är med stöd för en extraskärm i de nya iMacarna?

edit: och hur är det med ljudnivån?

Det funkar fint med externa skärmar. Ljudnivån vet jag inte, men är de lika tysta om Core Duo-modellen så är det inget att bekymra sig över, de är knäpptysta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beställde en för ett par dagar sedan 🙁

Vilken av dem?

Tjugotummaren. Hade siktat in mig på en redan innan släppet gjordes, så jag slog till direkt när priset sänktes och processorerna bumpades upp en nivå.

Har du fått den än? Om, hur tycker du den funkar?

Har nämligen själv beställt 24 tummaren och logic 7.. Men är lite smått orolig att den inte kommer räcka. Va så länge sen jag jobbade med mac o jag är helt lost när det gäller processorer o skit, så jag vet lixom inte vad som är tillräckligt bra 🙁

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

Beställde en för ett par dagar sedan 🙂

Vilken av dem?

Tjugotummaren. Hade siktat in mig på en redan innan släppet gjordes, så jag slog till direkt när priset sänktes och processorerna bumpades upp en nivå.

Har du fått den än? Om, hur tycker du den funkar?

Har nämligen själv beställt 24 tummaren och logic 7.. Men är lite smått orolig att den inte kommer räcka. Va så länge sen jag jobbade med mac o jag är helt lost när det gäller processorer o skit, så jag vet lixom inte vad som är tillräckligt bra 🙂

Nej, de har skjutit fram leveransdatumet de jävlarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nämligen själv beställt 24 tummaren och logic 7.. Men är lite smått orolig att den inte kommer räcka. Va så länge sen jag jobbade med mac o jag är helt lost när det gäller processorer o skit, så jag vet lixom inte vad som är tillräckligt bra 🙂

Vad vill du veta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag har ett tag gått och funderat på att byta upp mig från min gamla G3a till en mini mac, men jag börjar nu fundera på ifall det är iMac som gäller.

Jag är absolut inte insatt i mac, kan istort sett bara starta och använda logic 😄 Vad talar för respektive emot iMac jämfört mot Mini Mac? Tacksam för alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hmm, jag har ett tag gått och funderat på att byta upp mig från min gamla G3a till en mini mac, men jag börjar nu fundera på ifall det är iMac som gäller.

Jag är absolut inte insatt i mac, kan istort sett bara starta och använda logic :rolleyes: Vad talar för respektive emot iMac jämfört mot Mini Mac? Tacksam för alla tips!

iMac har snabbare processor,snabbare och större hårddisk och snabbare grafikkort m.m. iMac är inte speciellt mycket dyrare än minin med tanke på att skärm ingår så en imac är helt klart mer rekommendabel även om mac minin också kan fungera bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wee, imorse levererades min iMac 20" till jobbet, och nu en timme efter att jag kom hem har jag kopierat över allt jag behöver från min gamla iBook, fixat alla inställningar och är helt och fullt igång. Så jävla fint.

Den är verkligen stor. Jag är glad att jag inte köpte 24", den hade fan inte fått plats hemma hos mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag har ett tag gått och funderat på att byta upp mig från min gamla G3a till en mini mac, men jag börjar nu fundera på ifall det är iMac som gäller.

Jag är absolut inte insatt i mac, kan istort sett bara starta och använda logic  😏  Vad talar för respektive emot iMac jämfört mot Mini Mac? Tacksam för alla tips!

iMac har snabbare processor,snabbare och större hårddisk och snabbare grafikkort m.m. iMac är inte speciellt mycket dyrare än minin med tanke på att skärm ingår så en imac är helt klart mer rekommendabel även om mac minin också kan fungera bra.

tackar för svaret! Ingen annan som har lite mer åsikter att komma med? Vill veta så mycket som möjligt, kanske borde starta en ny tråd egentligen, men orka 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac mini skulle jag bara köpa om jag ville ha en liten enkel dator att kolla mailen på och redan hade tangentbord, mus och skärm, inte för seriöst musikskapande. iMacen är ruskigt snabb, har en toppenskärm och är väldigt prisvärd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac mini skulle jag bara köpa om jag ville ha en liten enkel dator att kolla mailen på och redan hade tangentbord, mus och skärm, inte för seriöst musikskapande. iMacen är ruskigt snabb, har en toppenskärm och är väldigt prisvärd.

Okay! Ser nu att det faktiskt sitter en liten cd brännare inbyggd, vem kunde tro sånt 😏 tänkte att man kanske måste köpa till det externt, men det går tydligen att få in vad som helst i en liten skärm nu för tiden. Nu blev det intressantare. Förstår det som att både mus och tangentbord ingår också. Nice! Dags att börja spara pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Något som vet om de kommer köra billigare Core 2 duo-laptops också?

Och hur är det med windows som OS på en mac.. Kan jag använda mina gamla program och filer från en pc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Wee, imorse levererades min iMac 20" till jobbet, och nu en timme efter att jag kom hem har jag kopierat över allt jag behöver från min gamla iBook, fixat alla inställningar och är helt och fullt igång. Så jävla fint.

Den är verkligen stor. Jag är glad att jag inte köpte 24", den hade fan inte fått plats hemma hos mig.

ljuvligt!

Men då kanske jag har tagit vatten över huvet när jag beställde 24" till min minilägenhet på 26m2 haha

Men jag ska iofs använda den som tv också

Link to comment
Dela på andra sajter

Wee, imorse levererades min iMac 20" till jobbet, och nu en timme efter att jag kom hem har jag kopierat över allt jag behöver från min gamla iBook, fixat alla inställningar och är helt och fullt igång. Så jävla fint.

Den är verkligen stor. Jag är glad att jag inte köpte 24", den hade fan inte fått plats hemma hos mig.

Fasen vad sugen jag blir på 20tummaren nu... men det kostar ju typ 2 500.- mer än 17tummaren, så hum... bättre att köpa en separat 19-20-21tumsskärm och köra dubbla skärmar. Fast inte lika snyggt. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Wee, imorse levererades min iMac 20" till jobbet, och nu en timme efter att jag kom hem har jag kopierat över allt jag behöver från min gamla iBook, fixat alla inställningar och är helt och fullt igång. Så jävla fint.

Den är verkligen stor. Jag är glad att jag inte köpte 24", den hade fan inte fått plats hemma hos mig.

Fasen vad sugen jag blir på 20tummaren nu... men det kostar ju typ 2 500.- mer än 17tummaren, så hum... bättre att köpa en separat 19-20-21tumsskärm och köra dubbla skärmar. Fast inte lika snyggt. 🥰

Jag gillar verkligen inte dubbla skärmar, jag blir jätteförvirrad och så blir det så mycket att vrida på huvudet. Jag tycker att du ska satsa på 20"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Wee, imorse levererades min iMac 20" till jobbet, och nu en timme efter att jag kom hem har jag kopierat över allt jag behöver från min gamla iBook, fixat alla inställningar och är helt och fullt igång. Så jävla fint.

Den är verkligen stor. Jag är glad att jag inte köpte 24", den hade fan inte fått plats hemma hos mig.

ljuvligt!

Men då kanske jag har tagit vatten över huvet när jag beställde 24" till min minilägenhet på 26m2 haha

Men jag ska iofs använda den som tv också

Hur tänkte du ha den som tv, nåt tvin-kort eller?

Känns lite konstigt att ha lika stor dator som tv, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen vad sugen jag blir på 20tummaren nu... men det kostar ju typ 2 500.- mer än 17tummaren, så hum... bättre att köpa en separat 19-20-21tumsskärm och köra dubbla skärmar. Fast inte lika snyggt.  🥰

Jag gillar verkligen inte dubbla skärmar, jag blir jätteförvirrad och så blir det så mycket att vrida på huvudet. Jag tycker att du ska satsa på 20"!

Fast just när man gör musik så är det ju perfekt med arrfönstret och mixern på varsin skärm... och t ex 17" + extern 19" blir billigare och är trots allt betydligt mer skärm än 20"... 😱

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen vad sugen jag blir på 20tummaren nu... men det kostar ju typ 2 500.- mer än 17tummaren, så hum... bättre att köpa en separat 19-20-21tumsskärm och köra dubbla skärmar. Fast inte lika snyggt.  🥰

Jag gillar verkligen inte dubbla skärmar, jag blir jätteförvirrad och så blir det så mycket att vrida på huvudet. Jag tycker att du ska satsa på 20"!

Fast just när man gör musik så är det ju perfekt med arrfönstret och mixern på varsin skärm... och t ex 17" + extern 19" blir billigare och är trots allt betydligt mer än skärm 20"... 😱

Jag har testat, men jag blev som sagt mest förvirrad. Är nog lite för invand med att bläddra mellan mixer och arrangementfönster med tangentbordet för att lära mig att vrida på huvudet istället. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Wee, imorse levererades min iMac 20" till jobbet, och nu en timme efter att jag kom hem har jag kopierat över allt jag behöver från min gamla iBook, fixat alla inställningar och är helt och fullt igång. Så jävla fint.

Den är verkligen stor. Jag är glad att jag inte köpte 24", den hade fan inte fått plats hemma hos mig.

ljuvligt!

Men då kanske jag har tagit vatten över huvet när jag beställde 24" till min minilägenhet på 26m2 haha

Men jag ska iofs använda den som tv också

Hur tänkte du ha den som tv, nåt tvin-kort eller?

Känns lite konstigt att ha lika stor dator som tv, hehe.

japp har kollat in den här o den verkar sjysst!

EyeTv

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Något som vet om de kommer köra billigare Core 2 duo-laptops också?

Och hur är det med windows som OS på en mac.. Kan jag använda mina gamla program och filer från en pc?

bump frågetecken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...