Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Apple lÀgger i en vÀxel till och uppdaterar iMac-modellerna med den nyare processorn Intel Core 2 Duo. Det ger en prestandaökning med upp till 50% jÀmfört med Intel Core Duo.

Men det hĂ€ftigaste Ă€r att modellerna har bĂ€ttre pris Ă€n en Dell Dimension eller annan mĂ€rkes-PC med liknande prestanda som iMacen. Visserligen skickar Dell Windows Media Center och program som Microsoft Works, men Apple skickar Front Row (Macens media center), iLife (iMovie HD, GarageBand, iWeb m.fl) och har Bluetooth, Airport (wlan), Firewire och sĂ„nt 🙂

Annons
Postat

Man kan ju nĂ€mna att de bĂ„de har ökat prestandan OCH dessutom sĂ€nkt priset med typ 2000 spĂ€nn. 🙂

Postat

BestĂ€llde en för ett par dagar sedan 🙂

(skapade ocksÄ en trÄd i nyhetstips om detta, men ingen moderator verkar ha velat göra nyhet av mitt tips)

Postat
BestĂ€llde en för ett par dagar sedan 😄

Vilken av dem?

Tjugotummaren. Hade siktat in mig pÄ en redan innan slÀppet gjordes, sÄ jag slog till direkt nÀr priset sÀnktes och processorerna bumpades upp en nivÄ.

Postat

hjÀlp, jag blev ocksÄ sugen... speciellt nÀr jag mÀrkte att logic pro var typ hÀlften sÄ dyrt för mig som student.

Drömmer mig bort en stund och tÀnker mig en iMac med logic och ett firewirekort med typ 10 ingÄngar eller sÄ. DÄ kan jag sÀlja det klumpiga mixerbordet och dessutom omplacera min pc till att bli nÄgon slags htpc-maskin eller server eller nÄt.

Speciellt billigt blir det ju inte sÄklart. iMac, firewirekort + logic, sÄ Àr jag ju ÀndÄ uppe i 24000 kr. Blir till att köra pc ett tag till. (och kanske istÀllet utnyttja rabatten precis innan man gÄr ut i arbetslivet* igen)

*eller arbetslöshetslivet

Postat
speciellt nÀr jag mÀrkte att logic pro var typ hÀlften sÄ dyrt för mig som student.

Behöver du Pro-versionen? Annars Ă€r Logic Express med studentrabatt inte mĂ„nga pengar. 😆

Postat (redigerat)
Behöver du Pro-versionen? Annars Ă€r Logic Express med studentrabatt inte mĂ„nga pengar. 😆

KÀnner pÄ mig att jag kommer bli grymt frustrerad om jag mÀrker att nÄgot av det jag nÀstan alltid anvÀnt mig av i min pc-version (plat.) inte finns med i express. FÄr kolla upp det dÀr om det blir aktuellt.

En annan sak, nÄn som vet hur det Àr med stöd för en extraskÀrm i de nya iMacarna?

edit: och hur Àr det med ljudnivÄn?

Redigerat av Fidden
Postat
Behöver du Pro-versionen? Annars Ă€r Logic Express med studentrabatt inte mĂ„nga pengar. 😠

KÀnner pÄ mig att jag kommer bli grymt frustrerad om jag mÀrker att nÄgot av det jag nÀstan alltid anvÀnt mig av i min pc-version (plat.) inte finns med i express. FÄr kolla upp det dÀr om det blir aktuellt.

En annan sak, nÄn som vet hur det Àr med stöd för en extraskÀrm i de nya iMacarna?

edit: och hur Àr det med ljudnivÄn?

Det funkar fint med externa skÀrmar. LjudnivÄn vet jag inte, men Àr de lika tysta om Core Duo-modellen sÄ Àr det inget att bekymra sig över, de Àr knÀpptysta.

Postat (redigerat)
BestĂ€llde en för ett par dagar sedan 🙁

Vilken av dem?

Tjugotummaren. Hade siktat in mig pÄ en redan innan slÀppet gjordes, sÄ jag slog till direkt nÀr priset sÀnktes och processorerna bumpades upp en nivÄ.

Har du fÄtt den Àn? Om, hur tycker du den funkar?

Har nĂ€mligen sjĂ€lv bestĂ€llt 24 tummaren och logic 7.. Men Ă€r lite smĂ„tt orolig att den inte kommer rĂ€cka. Va sĂ„ lĂ€nge sen jag jobbade med mac o jag Ă€r helt lost nĂ€r det gĂ€ller processorer o skit, sĂ„ jag vet lixom inte vad som Ă€r tillrĂ€ckligt bra 🙁

Redigerat av kallemio
Postat
BestĂ€llde en för ett par dagar sedan 🙂

Vilken av dem?

Har du fÄtt den Àn? Om, hur tycker du den funkar?

Har nĂ€mligen sjĂ€lv bestĂ€llt 24 tummaren och logic 7.. Men Ă€r lite smĂ„tt orolig att den inte kommer rĂ€cka. Va sĂ„ lĂ€nge sen jag jobbade med mac o jag Ă€r helt lost nĂ€r det gĂ€ller processorer o skit, sĂ„ jag vet lixom inte vad som Ă€r tillrĂ€ckligt bra 🙂

Nej, de har skjutit fram leveransdatumet de jÀvlarna.

Postat
Har nĂ€mligen sjĂ€lv bestĂ€llt 24 tummaren och logic 7.. Men Ă€r lite smĂ„tt orolig att den inte kommer rĂ€cka. Va sĂ„ lĂ€nge sen jag jobbade med mac o jag Ă€r helt lost nĂ€r det gĂ€ller processorer o skit, sĂ„ jag vet lixom inte vad som Ă€r tillrĂ€ckligt bra 🙂

Vad vill du veta?

Postat

Hmm, jag har ett tag gÄtt och funderat pÄ att byta upp mig frÄn min gamla G3a till en mini mac, men jag börjar nu fundera pÄ ifall det Àr iMac som gÀller.

Jag Ă€r absolut inte insatt i mac, kan istort sett bara starta och anvĂ€nda logic 😄 Vad talar för respektive emot iMac jĂ€mfört mot Mini Mac? Tacksam för alla tips!

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Hmm, jag har ett tag gÄtt och funderat pÄ att byta upp mig frÄn min gamla G3a till en mini mac, men jag börjar nu fundera pÄ ifall det Àr iMac som gÀller.

Jag Àr absolut inte insatt i mac, kan istort sett bara starta och anvÀnda logic :rolleyes: Vad talar för respektive emot iMac jÀmfört mot Mini Mac? Tacksam för alla tips!

iMac har snabbare processor,snabbare och större hÄrddisk och snabbare grafikkort m.m. iMac Àr inte speciellt mycket dyrare Àn minin med tanke pÄ att skÀrm ingÄr sÄ en imac Àr helt klart mer rekommendabel Àven om mac minin ocksÄ kan fungera bra.

Postat

Wee, imorse levererades min iMac 20" till jobbet, och nu en timme efter att jag kom hem har jag kopierat över allt jag behöver frÄn min gamla iBook, fixat alla instÀllningar och Àr helt och fullt igÄng. SÄ jÀvla fint.

Den Àr verkligen stor. Jag Àr glad att jag inte köpte 24", den hade fan inte fÄtt plats hemma hos mig.

Postat

Jag Ă€r absolut inte insatt i mac, kan istort sett bara starta och anvĂ€nda logic  😏  Vad talar för respektive emot iMac jĂ€mfört mot Mini Mac? Tacksam för alla tips!

iMac har snabbare processor,snabbare och större hÄrddisk och snabbare grafikkort m.m. iMac Àr inte speciellt mycket dyrare Àn minin med tanke pÄ att skÀrm ingÄr sÄ en imac Àr helt klart mer rekommendabel Àven om mac minin ocksÄ kan fungera bra.

tackar för svaret! Ingen annan som har lite mer Ă„sikter att komma med? Vill veta sĂ„ mycket som möjligt, kanske borde starta en ny trĂ„d egentligen, men orka 😛

Postat

Mac mini skulle jag bara köpa om jag ville ha en liten enkel dator att kolla mailen pÄ och redan hade tangentbord, mus och skÀrm, inte för seriöst musikskapande. iMacen Àr ruskigt snabb, har en toppenskÀrm och Àr vÀldigt prisvÀrd.

Postat
Mac mini skulle jag bara köpa om jag ville ha en liten enkel dator att kolla mailen pÄ och redan hade tangentbord, mus och skÀrm, inte för seriöst musikskapande. iMacen Àr ruskigt snabb, har en toppenskÀrm och Àr vÀldigt prisvÀrd.

Okay! Ser nu att det faktiskt sitter en liten cd brĂ€nnare inbyggd, vem kunde tro sĂ„nt 😏 tĂ€nkte att man kanske mĂ„ste köpa till det externt, men det gĂ„r tydligen att fĂ„ in vad som helst i en liten skĂ€rm nu för tiden. Nu blev det intressantare. FörstĂ„r det som att bĂ„de mus och tangentbord ingĂ„r ocksĂ„. Nice! Dags att börja spara pengar.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

NÄgot som vet om de kommer köra billigare Core 2 duo-laptops ocksÄ?

Och hur Àr det med windows som OS pÄ en mac.. Kan jag anvÀnda mina gamla program och filer frÄn en pc?

Postat
Wee, imorse levererades min iMac 20" till jobbet, och nu en timme efter att jag kom hem har jag kopierat över allt jag behöver frÄn min gamla iBook, fixat alla instÀllningar och Àr helt och fullt igÄng. SÄ jÀvla fint.

Den Àr verkligen stor. Jag Àr glad att jag inte köpte 24", den hade fan inte fÄtt plats hemma hos mig.

ljuvligt!

Men dÄ kanske jag har tagit vatten över huvet nÀr jag bestÀllde 24" till min minilÀgenhet pÄ 26m2 haha

Men jag ska iofs anvÀnda den som tv ocksÄ

Postat

Fasen vad sugen jag blir pĂ„ 20tummaren nu... men det kostar ju typ 2 500.- mer Ă€n 17tummaren, sĂ„ hum... bĂ€ttre att köpa en separat 19-20-21tumsskĂ€rm och köra dubbla skĂ€rmar. Fast inte lika snyggt. đŸ„°

Postat

Fasen vad sugen jag blir pĂ„ 20tummaren nu... men det kostar ju typ 2 500.- mer Ă€n 17tummaren, sĂ„ hum... bĂ€ttre att köpa en separat 19-20-21tumsskĂ€rm och köra dubbla skĂ€rmar. Fast inte lika snyggt. đŸ„°

Jag gillar verkligen inte dubbla skÀrmar, jag blir jÀtteförvirrad och sÄ blir det sÄ mycket att vrida pÄ huvudet. Jag tycker att du ska satsa pÄ 20"!

Postat

ljuvligt!

Men dÄ kanske jag har tagit vatten över huvet nÀr jag bestÀllde 24" till min minilÀgenhet pÄ 26m2 haha

Hur tÀnkte du ha den som tv, nÄt tvin-kort eller?

KĂ€nns lite konstigt att ha lika stor dator som tv, hehe.

Postat (redigerat)
Fasen vad sugen jag blir pĂ„ 20tummaren nu... men det kostar ju typ 2 500.- mer Ă€n 17tummaren, sĂ„ hum... bĂ€ttre att köpa en separat 19-20-21tumsskĂ€rm och köra dubbla skĂ€rmar. Fast inte lika snyggt.  đŸ„°

Jag gillar verkligen inte dubbla skÀrmar, jag blir jÀtteförvirrad och sÄ blir det sÄ mycket att vrida pÄ huvudet. Jag tycker att du ska satsa pÄ 20"!

Fast just nĂ€r man gör musik sĂ„ Ă€r det ju perfekt med arrfönstret och mixern pĂ„ varsin skĂ€rm... och t ex 17" + extern 19" blir billigare och Ă€r trots allt betydligt mer skĂ€rm Ă€n 20"... đŸ˜±

Redigerat av tbruce
Postat
Fasen vad sugen jag blir pĂ„ 20tummaren nu... men det kostar ju typ 2 500.- mer Ă€n 17tummaren, sĂ„ hum... bĂ€ttre att köpa en separat 19-20-21tumsskĂ€rm och köra dubbla skĂ€rmar. Fast inte lika snyggt.  đŸ„°

Fast just nĂ€r man gör musik sĂ„ Ă€r det ju perfekt med arrfönstret och mixern pĂ„ varsin skĂ€rm... och t ex 17" + extern 19" blir billigare och Ă€r trots allt betydligt mer Ă€n skĂ€rm 20"... đŸ˜±

Jag har testat, men jag blev som sagt mest förvirrad. Är nog lite för invand med att blĂ€ddra mellan mixer och arrangementfönster med tangentbordet för att lĂ€ra mig att vrida pĂ„ huvudet istĂ€llet. 😎

Postat

ljuvligt!

Hur tÀnkte du ha den som tv, nÄt tvin-kort eller?

KĂ€nns lite konstigt att ha lika stor dator som tv, hehe.

japp har kollat in den hÀr o den verkar sjysst!

EyeTv

Postat

införskaffade en iMac singelprocessor pÄ 1,8gHz för ett tag sen.. den lÄter inget alls.. har glömt den pÄ flera ggr.. :rolleyes:

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
NÄgot som vet om de kommer köra billigare Core 2 duo-laptops ocksÄ?

Och hur Àr det med windows som OS pÄ en mac.. Kan jag anvÀnda mina gamla program och filer frÄn en pc?

bump frÄgetecken?

Postat

Det ryktas om Core 2 Duo-macbookar i Oktober, eller nÀrmare julhandeln. Det kommer nog att komma, frÄgan Àr om de kommer sjunka i pris. Och nÀr de kommer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.