Jump to content
Annons

ManleyMassivePassive+Tubetech SMC2B


Mr Keys

Recommended Posts

Hej,

vi har precis (för några dagar sedan) fått en Manley Massive Passive EQ samt en TubeTech SMC2B Multibanskompressor till studion....

Igår hann jag sitta ner och jobba lite med grejorna (dock bara på ett sångspår) .....vilket vad väldigt kul..... (sångspåret är till en ballad i Katie Meluha/Norah Jones-stuket)

Signalkedjan såg ut på följande sätt: från burken -> Avalon VT747SP -> TubeTech SMC2B -> ManleyMassivePassive -> till burken

Avalonen drog jag in i kedjan mest bara för att jag tycker den funkar sjukt bra som De-esser, då man kan få den att jobba lite på olika band....

TubeTechen fick jämna ut lite "botten" frekvenser plus mellanregistret, medans jag lät diskanten (4khz och uppåt) vara orörd.....

Och sen till ManleyMassivePassive....(min nya älskling)! I princip allt man gör på den blir bra. Fick fram briliansen så där underbart vackert och tydligt, (utan att det river på något sätt) samt närheten när man drog upp lite runt 400-1000hz....

(kan för övrigt rekomendera att läsa manualen, ganska underhållande....)

Jag jämförde lite EQ rattning med PultecPro-pluggen på UAD-kortet (som jag för övrigt älskar) och tyckte väl lite spontant att ändringar i pultecen blev lite hårdare....tex, när man puttar på några dB vid 10-12khz i pultecen så blir det lite mer vasst/hårt, än när man gör detta i Massive'n, där det uppfattades som mer mjukt på något sätt.....

dock luras jag själv lite av mitt arbetssätt, jag rattar mkt noggrannare och lägger ner mkt mer tid på lyssnandet om jag sitter vid hårdvaruprylar och arbetar....

Har ni någon möjlighet att testa Manleyn så rekomenderar jag er att göra det någon gång....man hör direkt skillnad på den och tex ChannelEQ'n i Logic (nu är kanske inte den det bästa exemplet, men jag har använt den väldigt väldigt mkt), bara på något så enkelt som att dra upp 4dB på 1khz i en låt....man kan liksom dra på väldigt mkt på ett band utan att det faktiskt låter illa någonstans....det blir stor skillnad, och det kan självklart vara mer eller mindre passande, men det låter inte illa (den tar fram ljuden i det bandet på något konstigt mjukt sätt)......inte som när man rattar på tex channelEQ'n, eller t.om Cambridge EQ'n på UAD-kortet, där alla extrema inställningar låter rent ut sagt illa.... ( kanske en smaksak i och för sig)

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)
Hej,

vi har precis (för några dagar sedan) fått en Manley Massive Passive EQ samt en TubeTech SMC2B Multibanskompressor till studion....

Igår hann jag sitta ner och jobba lite med grejorna (dock bara på ett sångspår) .....vilket vad väldigt kul..... (sångspåret är till en ballad i Katie Meluha/Norah Jones-stuket)

Signalkedjan såg ut på följande sätt: från burken -> Avalon VT747SP -> TubeTech SMC2B -> ManleyMassivePassive -> till burken

Avalonen drog jag in i kedjan mest bara för att jag tycker den funkar sjukt bra som De-esser, då man kan få den att jobba lite på olika band....

TubeTechen fick jämna ut lite "botten" frekvenser plus mellanregistret, medans jag lät diskanten (4khz och uppåt) vara orörd.....

Och sen till ManleyMassivePassive....(min nya älskling)! I princip allt man gör på den blir bra. Fick fram briliansen så där underbart vackert och tydligt, (utan att det river på något sätt) samt närheten när man drog upp lite runt 400-1000hz....

(kan för övrigt rekomendera att läsa manualen, ganska underhållande....)

Jag jämförde lite EQ rattning med PultecPro-pluggen på UAD-kortet (som jag för övrigt älskar) och tyckte väl lite spontant att ändringar i pultecen blev lite hårdare....tex, när man puttar på några dB vid 10-12khz i pultecen så blir det lite mer vasst/hårt, än när man gör detta i Massive'n, där det uppfattades som mer mjukt på något sätt.....

dock luras jag själv lite av mitt arbetssätt, jag rattar mkt noggrannare och lägger ner mkt mer tid på lyssnandet om jag sitter vid hårdvaruprylar och arbetar....

Har ni någon möjlighet att testa Manleyn så rekomenderar jag er att göra det någon gång....man hör direkt skillnad på den och tex ChannelEQ'n i Logic (nu är kanske inte den det bästa exemplet, men jag har använt den väldigt väldigt mkt), bara på något så enkelt som att dra upp 4dB på 1khz i en låt....man kan liksom dra på väldigt mkt på ett band utan att det faktiskt låter illa någonstans....det blir stor skillnad, och det kan självklart vara mer eller mindre passande, men det låter inte illa (den tar fram ljuden i det bandet på något konstigt mjukt sätt)......inte som när man rattar på tex channelEQ'n, eller t.om Cambridge EQ'n på UAD-kortet, där alla extrema inställningar låter rent ut sagt illa.... ( kanske en smaksak i och för sig)

Channel eqn är rent ut sagt för jävlig när man boostar, när man skär fungerar det, men som du säger så blir det skärande och syntetiskt om man boostar.

Har inte prövat manley men skulle gärna görat, köpte en LA610 och den gör underverk på det mesta, allt blir mjukt och fint bara det går igenom.

Analoga eqs vinner alltid över digitala i mina öron.

Är 747an något att ha som kompressor och eq på en hel mix?

eller rekommenderar du nåt annat i samma klass?

vore kul med en allt i ett burk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analoga burkar överhuvudtaget vinner alltid över pluggar i mina öron...

För stereokomprimering finns ju en uppsjö av grejor på marknaden, skall man ha något som funkar bra för program/stereomix så lär man punga ut åtminstone 25.000:- enl. min och de flesta andra teknikers uppfattning-och då talar vi bara om kompressorn/limitern,skall du dessutom ha en bra eq i slutsignalkedjan,vilket jag inte förstår varför men ändå,ja då får du punga ut ytterligare Elof!

*Chandler TG 1 35.000:- ca. är grym och retro med massa härligt mangel i sig,inte alls passande för all sorts musik men ger en härlig prägel och karaktär åt materialet som behandlas!

*APHEX 651 expressor är mkt bra och transparenta som det så fint heter,behövs 2 st vid steromix såklart,bra beg.priser och klart bättre än efterföljaren 661!!!

*APHEX Dominator är en multibands limiter som åtminstone inte jag gillade så mycket när jag hade den,brickwall-limiting...

*Pendulum ocl-8 osv är mkt bra limiters men dyra...30-40.000:- klassen...

*Vintage design, gillar jag skarpt,är ju NEVE kopior om man får säga så och mkt välbyggda...

*Summit audio har både dyra och billigare kompressorer,själv anser jag att TLA-50 gör jobbet lika bra som de dyrare i serien efter nogsamma tester...lite rör och retrokaraktär påminnande om forna tiders härliga kompressorer som idag emuleras i pluginform...

*Manley/grace design/great river/avalon/crane song/maselectro och en uppsjö av andra dyra märken är säkert bra på sitt sätt,mina val/preferenser här ovan är enbart personliga och bygger på min erfarenhet och vad jag anser ger mest för pengarna samt med hänsyn till att de har så pass olika karaktärer vilket är en fördel att kunna välja emellan i en välutrustad studio,ingen idé att sitta med 2-3 st kompressorer för 30.000:- st och de låter lika...

En av de grymmaste stereokompressorer jag haft förmånen att testa är STROHM´s enorma rörkompressor men de tillverkas inte längre,har för mig att han har en kanske 2 st kvar som beställaren inte hade råd att lösa ut...ca 40.000:- men helt outstanding och unika i världen,bara att jaga matchande rör inför framtiden om man vill äga en sådan!!!

Alla burkar som jag nämt på min favoritlista är givetvis helt användbara vid sångpålägg,gitarr,trummor,piano osv men lämpar sig också ypperligt vid stereomix-vilket efterfrågades härovan!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag brukar dock eqa ytterst lite i masteringen, så det är inte huvudsaken.

Tyckte avalonen såg trevlig ut för 22-23lax som man kan få den för utomlands, kan säkert hitta en billigare genom kontakter också.

Kruxet är bara det att man bör ju pröva allt man ska använda innan man köper det, så man inte går och maxxar ut 23 tusen för något som inte är helrätt val.

Jo jag är medveten om priserna på sånt här, hur är DC2an förresten, har du jämfört den mot nåt annat?

Den är ju verkligen överkomlig om nåt, fast jag vet inte vad den ger?

/Elof

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...