Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur Àr det? Jag kör med en Pentium dual core CPU. kollar jag pÄ prestanda sÄ visar den ena kÀrnan 2% belastning och den andra 35%... Àr det normalt? Kan man optimera? NÄgot att bekymra sig för??

Mycket tacksam för att du tar dig tid att hjÀlpa mig att reda ut begreppen!

Annons
Postat

Det innebÀr förmodligen att du har en mer processorbelastande trÄd som körs pÄ den ena kÀrnan. Och nej, du kan inte dela upp en och samma trÄd pÄ tvÄ kÀrnor.

Det Àr upp till mjukvarutillverkaren att optimera isÄfall, men ibland Àr det ytterst olÀmpligt att köra saker i flera trÄdar.

Men vad Àr problemet egentligen?

Postat

problemet Àr att nÀr jag kör Cubase sÄ fÄr jag massa problem med sprak och liknande, kollade dÄ prestanda och ser att CPU ligger pÄ 35-65% pÄ ena och endast 2-3% pÄ andra

Postat

För lÄg latency instÀlld?

Moderkort med nForce4 chipset och SLI-stöd?

Extreme Edition CPU med Hyperthreading aktiverat?

IRQ-konflikt mellan ljudkortet och grafikkortet eller nÄgot annat som anvÀnds hela tiden?

Det finns sĂ€kert fler saker att kolla upp, men dessa Ă€r vad jag kom att tĂ€nka pĂ„ för stunden... 😆

Postat

128 samples, testat med 256 och det gör ingen direkt skillnad

inget internt grafikkort,, 915P-A chipset pÄ moderkort

Inga irq konflikter....

Postat

Det ser inte ut som om 915 har stöd för Dual Core: http://www.intel.com/design/chipsets/express_flyer.htm

Kan det vara dĂ€r skon klĂ€mmer...? Maskinen kanske bara anvĂ€nder den ena kĂ€rnan och sĂ„ uppstĂ„r det problem för att det trots allt finns tvĂ„ kĂ€rnor...? 😆

Postat

hm skumt Àr det,, har köpt allt pÄ samma stÀlle och efter expeditens rekommendation... Kan man köra dual core om det inte finns stöd?

Postat

DÀr jag sitter nu sÄ har jag inte koll pÄ vilket grafikkort, men det Àr ett Leadtech om jag inte minns fel. Ljudkortet Àr ett Frontier WaveCenter

Hyperthreading visar sig det genom att man fÄr tvÄ fönster i "CPU usage history"?(Performance i Taskmanager)

Postat
  Light Head sa:
hm skumt Àr det,, har köpt allt pÄ samma stÀlle och efter expeditens rekommendation... Kan man köra dual core om det inte finns stöd?

Jag vet faktiskt inte om det fungerar - men eftersom 915-chipsetet inte verkar ha stöd för dual core-processorer enligt Intels site, sĂ„ verkar det somom det kanske fungerar - men inte fungerar bra... 😕

Postat

Om den inte haft stöd sÄ borde datorn ge ett felmeddelande vid uppstart att den inte kÀnde igen processortypen.

Det rÄkar inte vara sÄ att du kör pÄ en Àldre version av Cubase eller har slagit av multiprocessing?

EDIT: Anledningen till att jag frÄgar om grafikkort Àr förresten att kraftfulla grafikkort lÀgger beslag pÄ systembussen med det chipset du anvÀnder. NÄgot som innebÀr att smÀrtgrÀnsen för latency bör ligga kring 512-1024 samples om du har ett alltför biffigt grafikkort.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.