Jump to content
Annons

The Spell


emser

Recommended Posts

Nyvunna mixkunskaper

Ny mix med ändringar ni föreslagit.

Vad skulle ni ändra eller lägga till i dennahäringa om ni fick bestämma?

Tacksam för råd då jag är ute och genreseglar 😉

/ems

LÅTNAMN: The Spell

ARTIST/GRUPP: emser

GENRE: pop

LÅTLÄNGD: 3:20

KOMPOSITÖR: emser

PRODUCENT: emser

EV. MEDVERKANDE: emser

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK:4,9mb 😆

The_Spell__post9_.mp3

Redigerat av emser
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De elektroniska bitarna lämnar jag åt nån annan som vet bättre.

Trummorna kanske skulle kunna vara lite högre? Eller lite punchigare bara kanske. Blir nog lite mer driv då.

Arrangeringsmässigt skulle jag tagit andra ackord efter F i refrängen. Den börjar ju så gött skumt så då kanske det kan fortsätta i samma anda?

Du sjunger bra, som vanligt... Kanske skulle va tufft om du lät lite kaxigare i verserna dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde spökskriva för The Knife. Tänk dig detta med miss Dreijer på sång! Men du har bra röst också. Försöker hitta någon annan sångare att jämföra med -- tänker nog på Roine Stolt, som inte alls är känd -- lite Gabriel kanske. Jag dansar aldrig nykter. M.a.o. dansar jag aldrig, men detta skulle väl funka på en svettigt fashionabel klubb i storstan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra med oväntade vändningar i ref och stämsång.

Några småsaker bara:

Jag hade lagt synthljudet som startar låten lite lägre för det sprakar lite väl mycket i mina lurar. Ligger liksom lite utanför den övriga musiken. Möjligt att det låter bättre ut i stereon.

Jag hade nog panorerat ut hihaten en aning också.

Jag hade även i versen dubbat ut rösten till sidorna en aning för att det ska bli lite mindre tamt...

Mycket bra mix i övrigt! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

De elektroniska bitarna lämnar jag åt nån annan som vet bättre.

Trummorna kanske skulle kunna vara lite högre? Eller lite punchigare bara kanske. Blir nog lite mer driv då.

Arrangeringsmässigt skulle jag tagit andra ackord efter F i refrängen. Den börjar ju så gött skumt så då kanske det kan fortsätta i samma anda?

Du sjunger bra, som vanligt... Kanske skulle va tufft om du lät lite kaxigare i verserna dock.

Ha ha ha det är inte mycket som inte är elektroniskt i detta alster, typ bara sången.

Tack för lyssningen.

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde spökskriva för The Knife. Tänk dig detta med miss Dreijer på sång! Men du har bra röst också. Försöker hitta någon annan sångare att jämföra med -- tänker nog på Roine Stolt, som inte alls är känd -- lite Gabriel kanske. Jag dansar aldrig nykter. M.a.o. dansar jag aldrig, men detta skulle väl funka på en svettigt fashionabel klubb i storstan.

Jaaa, kom och dansa 🙁

The Knife skall nog pula vidare själva, dom är ju helt sagolika.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra med oväntade vändningar i ref och stämsång.

Några småsaker bara:

Jag hade lagt synthljudet som startar låten lite lägre för det sprakar lite väl mycket i mina lurar. Ligger liksom lite utanför den övriga musiken. Möjligt att det låter bättre ut i stereon.

Jag hade nog panorerat ut hihaten en aning också.

Jag hade även i versen dubbat ut rösten till sidorna en aning för att det ska bli lite mindre tamt...

Mycket bra mix i övrigt! 🙁

Tacksan,

Synthen fixad.

HH fixad.

Leaden fixad.

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

De elektroniska bitarna lämnar jag åt nån annan som vet bättre.

Trummorna kanske skulle kunna vara lite högre? Eller lite punchigare bara kanske. Blir nog lite mer driv då.

Arrangeringsmässigt skulle jag tagit andra ackord efter F i refrängen. Den börjar ju så gött skumt så då kanske det kan fortsätta i samma anda?

Du sjunger bra, som vanligt... Kanske skulle va tufft om du lät lite kaxigare i verserna dock.

Ha ha ha det är inte mycket som inte är elektroniskt i detta alster, typ bara sången.

Tack för lyssningen.

/ems

Om inte det i början är elektroniskt, vad är det då???

Link to comment
Dela på andra sajter

De elektroniska bitarna lämnar jag åt nån annan som vet bättre.

Trummorna kanske skulle kunna vara lite högre? Eller lite punchigare bara kanske. Blir nog lite mer driv då.

Arrangeringsmässigt skulle jag tagit andra ackord efter F i refrängen. Den börjar ju så gött skumt så då kanske det kan fortsätta i samma anda?

Du sjunger bra, som vanligt... Kanske skulle va tufft om du lät lite kaxigare i verserna dock.

Ha ha ha det är inte mycket som inte är elektroniskt i detta alster, typ bara sången.

Tack för lyssningen.

/ems

Om inte det i början är elektroniskt, vad är det då???

"det är inte mycket som inte är elektroniskt i detta alster"

🙁

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

De elektroniska bitarna lämnar jag åt nån annan som vet bättre.

Trummorna kanske skulle kunna vara lite högre? Eller lite punchigare bara kanske. Blir nog lite mer driv då.

Arrangeringsmässigt skulle jag tagit andra ackord efter F i refrängen. Den börjar ju så gött skumt så då kanske det kan fortsätta i samma anda?

Du sjunger bra, som vanligt... Kanske skulle va tufft om du lät lite kaxigare i verserna dock.

Ha ha ha det är inte mycket som inte är elektroniskt i detta alster, typ bara sången.

Tack för lyssningen.

/ems

Om inte det i början är elektroniskt, vad är det då???

"det är inte mycket som inte är elektroniskt i detta alster"

😆

Tack

Hehe! Så går det när man ska läsa allt så fort man bara kan! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

De elektroniska bitarna lämnar jag åt nån annan som vet bättre.

Trummorna kanske skulle kunna vara lite högre? Eller lite punchigare bara kanske. Blir nog lite mer driv då.

Arrangeringsmässigt skulle jag tagit andra ackord efter F i refrängen. Den börjar ju så gött skumt så då kanske det kan fortsätta i samma anda?

Du sjunger bra, som vanligt... Kanske skulle va tufft om du lät lite kaxigare i verserna dock.

Ha ha ha det är inte mycket som inte är elektroniskt i detta alster, typ bara sången.

Tack för lyssningen.

/ems

Om inte det i början är elektroniskt, vad är det då???

"det är inte mycket som inte är elektroniskt i detta alster"

😉

Tack

Hehe! Så går det när man ska läsa allt så fort man bara kan! 😱

😆 Hellre snabbt och slarvigt än långsamt och fel 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar inte på eletronisk musik, men ska ändå försöka göra ett utlåtande. Första gången ja hör låten.

Ljudmässigt låter det bra. Väldigt elektroniskt och det är väl så du vill ha det?

Gillar sången, främst i verserna. Tycker inte refrängen lyfter låten direkt, snarare tvärt om, man längtar tillbaka till verserna. Kanske är bra... Hur som helst skulle mitt tips vara att hotta upp refrängen så den inte blir så melankolisk jämfört med den annars ganska popiga versen. Lite omvänt, eller var det tvärt om, eller hur var det nu?!

Bra jobbat hur som helst!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

cool början

måste återkomma efter ett break, nånstans i slutet. Vanligt? Javisst, så är det med hitlåtar, beprövade knep.

Tycker att det borde vara tydligare indelningar mellan vers och refräng. Saknar luft i produktionen, nu maler det på bara, lite jämntjockt.

Refrängen: justa dissonanter, sånt som sticker ut gillar jag.

Sen "låg-sång". Tycker att du kanske borde börja med den. Och sen gå upp en oktav. Eller om det är så att du vill ta ner låten med sk låg-sång, ta då ner kompet också - innan slutforceringen (och här in med introt innan dess)

Som vanligt sjunger du hopplöst bra. Har sagt det förut beträffande P Gabriel, men här låter det ännu mer, kanske för att det är lite Gabriel-stuk över låten (syntar osv)

Vad betyder den där gubben som säger sigh?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är några Hz över 😳 Skulle nog inte vara så dumt faktiskt.. med gura alltså!

Annars - gillar det här skarpt. Du har en enorm känsla för groove och jag önskar att jag hade hälften av den 😕

Förutom att du sjunger som en gud så tycker jag att syntslingan (även om den är bra) på ref dränker sången/förtar sångmelodin lite.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar inte på eletronisk musik, men ska ändå försöka göra ett utlåtande. Första gången ja hör låten.

Ljudmässigt låter det bra. Väldigt elektroniskt och det är väl så du vill ha det?

Gillar sången, främst i verserna. Tycker inte refrängen lyfter låten direkt, snarare tvärt om, man längtar tillbaka till verserna. Kanske är bra... Hur som helst skulle mitt tips vara att hotta upp refrängen så den inte blir så melankolisk jämfört med den annars ganska popiga versen. Lite omvänt, eller var det tvärt om, eller hur var det nu?!

Bra jobbat hur som helst!

Tack för lyssningen och åsikterna.

Reffen är ju inte riktigt självklar i sammanhanget men jag kände inte för att skriva lyssnaren på näsan vad det handlar om 🙂

Den (reffen) är ju både lite moll och dur och det kan ju ställa till det lite i huvet på en.

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

cool början

måste återkomma efter ett break, nånstans i slutet. Vanligt? Javisst, så är det med hitlåtar, beprövade knep.

Tycker att det borde vara tydligare indelningar mellan vers och refräng. Saknar luft i produktionen, nu maler det på bara, lite jämntjockt.

Refrängen: justa dissonanter, sånt som sticker ut gillar jag.

Sen "låg-sång". Tycker att du kanske borde börja med den. Och sen gå upp en oktav. Eller om det är så att du vill ta ner låten med sk låg-sång, ta då ner kompet också - innan slutforceringen (och här in med introt innan dess)

Som vanligt sjunger du hopplöst bra. Har sagt det förut beträffande P Gabriel, men här låter det ännu mer, kanske för att det är lite Gabriel-stuk över låten (syntar osv)

Vad betyder den där gubben som säger sigh?

Tack, skall nog plocka bort något i versen efter första reffen.

Min gubbe säger inte sigh den är mer som ett utropstecken som inte säger nå´t. 🙂

/And

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är några Hz över 🥰 Skulle nog inte vara så dumt faktiskt.. med gura alltså!

Annars - gillar det här skarpt. Du har en enorm känsla för groove och jag önskar att jag hade hälften av den 🥰

Förutom att du sjunger som en gud så tycker jag att syntslingan (även om den är bra) på ref dränker sången/förtar sångmelodin lite.

Ha ha.. undrar hur en några-hertz-gura skulle låta? 🙂

Du har rätt, skall nog gröpa ur syntarna i reffen lite grann.

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

Emser:

Du har en äckligt skön röst!!!! 😳

Låten svänger grymt, men det är mycket tack vare din röst. Jag tänker Peter Gabriel på vissa ställen.

Blir sjukt danssugen...

En liten reaktion här, måste byta o testa ett par andra lurar, är det för mycket diskant i mina nyinköpta? *tar av mig dem och ser mig om efter ett par andra*

Ser fram emot mer låtar!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej..

orkar inte läsa hela tråden,så kanske jag upprepear någon annan..

tycker att det är väldigt bra ljudbild på hela spåret..

det enda som stör mig är reverbet på inlednings sången..det låter burkigt & lamt..

tror att det skulle vara vassare utan verb alls..kanske ett svagt synkat delay, som är så pass svagt att det bara hörs efter sista ordet i varje vända!!

annars..sbyggt jobbat!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Emser:

Du har en äckligt skön röst!!!! 🙂

Låten svänger grymt, men det är mycket tack vare din röst. Jag tänker Peter Gabriel på vissa ställen.

Blir sjukt danssugen...

En liten reaktion här, måste byta o testa ett par andra lurar, är det för mycket diskant i mina nyinköpta? *tar av mig dem och ser mig om efter ett par andra*

Ser fram emot mer låtar!

Coolers, dance little sister 😆

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

hej..

orkar inte läsa hela tråden,så kanske jag upprepear någon annan..

tycker att det är väldigt bra ljudbild på hela spåret..

det enda som stör mig är reverbet på inlednings sången..det låter burkigt & lamt..

tror att det skulle vara vassare utan verb alls..kanske ett svagt synkat delay, som är så pass svagt att det bara hörs efter sista ordet i varje vända!!

annars..sbyggt jobbat!!

😆

Tackar, skall kolla upp verbet, har för mig att jag bara har extremt lite verb och ett stereodelay på leaden.

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

De elektroniska bitarna lämnar jag åt nån annan som vet bättre.

Trummorna kanske skulle kunna vara lite högre? Eller lite punchigare bara kanske. Blir nog lite mer driv då.

Arrangeringsmässigt skulle jag tagit andra ackord efter F i refrängen. Den börjar ju så gött skumt så då kanske det kan fortsätta i samma anda?

Du sjunger bra, som vanligt... Kanske skulle va tufft om du lät lite kaxigare i verserna dock.

Ha ha ha det är inte mycket som inte är elektroniskt i detta alster, typ bara sången.

Tack för lyssningen.

/ems

😎 Jag tror jag tänkte vad jag skulle skriva mer än jag faktiskt skrev det 😆

Blev "kaxigare i verserna" när sångljudet ändrades. Lite mer attack, lite sprödare och ett schysst reverb. Så jag är nöjd 😆

Eller, inte riktigt nöjd... Väntar fortfarande på en 10-14-spårsskiva 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...