Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag är jätte nybörjare vad det gäller mixning osv. och mitt stora problem just nu (känner på mig at det kommer fler) är att jag inte riktigt vet vad jag ska använda för grejer på gitarren för att få den att låta bra, alltså kompressorer osv. Jag vill att den ska var rätt nära och varm.

Sen så hade jag visst för högt ljud i hörlurarna när jag spelade in så klicket kom med, finns det något sätt jag kan få bort det?

Annons
Posted (edited)

Låter gitarren i sig bra? Vilken mikrofon använder du? Preamp? Hur är ditt rum? Är det Akustikbehandlat?

EDIT: lägg gärna upp ljudexempel så är det enklare att ge tips på vad som kan göras.

När det gäller läcket så går det inte att får bort utan att påverka gitarrsignalen negativt tyvärr.

Edited by lavrell
Posted

Du pratar alltså om en gitarr som redan är inspelad?

Annars finns det många tips om hur man bäst mickar upp en akustisk gitarr. Sök lite i forumet inför nästa inspelning.

Kompressor kan vara bra att använda på din inspelning för att få närhet i ljudet. Du kanske också behöver ratta lite på EQn för att ta bort eventuellt bummel eller burkighet i ljudet. Ibland kan man behöva lägga lite extra topp (diskant) på också för att få ett ljud med mera brillians.

Ibland vill man också "värma upp" ljudet med effekter som simulerar rörprylar. Det finns många sådana, både gratis och för stålar.

Vad det gäller andra effekter så är det mycket beroende på kontexten där gitarren ska in. Generellt skulle jag vilja säga (om du vill ha en gitarr som ska låta gitarr och bära upp mycket): hoppa över chorus! Det låter oftast bara pilsnertrubadur. Ett lätt reverb och/eller delay kan däremot funka bra.

Klicket sitter nog tyvärr där det sitter... 😉 Du kan iofs fösöka hitta de frekvenser där det märks tydligast och sänka dom, men förvänta dig inga underverk.

En gate kan användas för att ta bort klicket där gitarren är tyst ifall du har såna partier.

//linko

Posted

Tack för svaren!!