Jump to content
Annons

Short scale electric half acoustic bass


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Vad finns det för short scale halvakustiska basar - alltså en något mindre bas? Helst ska de inte tappa i tondjup heller, trots det. Helst ska de vara vintage, så de får gärna vara begagnade. Färgen får gärna vara vintage sunburst eller i naturligt mattlackat trä.

Alla förslag välkomna!

🙂

Frågar för min basists räkning, som sökt i ett halvår nu...//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Viola%20bas.jpg

Epiphone Violinbas stämmer rätt väl in på kriterierna iofs, men de recensioner jag läst säger att den har ett "gitarrliknande" ljud och ingen grov bas. Är det så med short scale-basar generellt?

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Gibson EB-3 är väl en klassiker bland short scale-modellerna.. Trakterad av bland andra Jack Bruce (Cream) och Andy Fraser (Free)..

edit: Inte halvakustisk då men ack så cool!

Redigerat av Rix
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Tja, inte halvskala men prova en vanlig Fender Jazz bas std. Jag tycker den är lättspelad med ganska smal hals och den känns inte så lång heller...

Han har tydligt deklarerat att han inte vill ha med Fender att göra. Han har spelat Fender Jazz Bas, men nåt fulare går inte att finna, enligt honom. Så då hjälper det väl inte om jag kommer dragandes med en Hot Rod Red Fender Jaguar Short Scale Bass som förslag då heller tyvärr... Dom e ju rätt fina!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Gibson EB-3 är väl en klassiker bland short scale-modellerna.. Trakterad av bland andra Jack Bruce (Cream) och Andy Fraser (Free)..

edit: Inte halvakustisk då men ack så cool!

Han har pratat om Gibson och deras halvakustiska modeller. Undrar vilka han menar. De skulle inte vara dyra heller, menade han. Har han blandat??

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Danelectro long horn är short scale. annars är medium scale basar rättsköna att spela på, jag har en Framus star bas.

Framus:en var fiin!! Det är också ett märke han rablat av fem tänkbara märken. Danelectro får vi kolla upp! Tack.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...