Jump to content
Annons

Enkel hemma-sång-studio


liza_piza

Recommended Posts

Hej!

Jag är helt ny här, så jag får hoppas att jag skrivit det på rätt kategori 😛

Jag sjunger i ett band som är ute och spelar och vill nu bara få hjälp med något jag är helt grön i.

Jag kan som sagt allt inom sång och att sjunga men kan absolut inget om musikprgram, studioteknik och sådant. Har spelat in mycket i studio men då ställer dom mig bara bakom micken och ber mig gnola 😄 så som sagt, det är det enda jag kan..

Jag skulle vilja ha en mycket enkel och billig hemmastudio där jag spelar in min sång till musikbakgrunder. Har en mick redan såklart, en Shure SM58 med tillhörande kabel. och skulle vilja få hjälp med precis allt som jag kan tänka mig behöva till att få en fungerande enkel hemma-sång-studio! 😎

Jag har såklart en dator men inga speciella musikprogram (laddade ner gratisprogrammet Audacity, men det är det enda) och nog då ett vanligt ljudkort i den, antar jag. 😛

Spelar Soul och RnB i mitt band och det är väl mest den sortens musik jag skule vilja spela in. Detta är bara för hemma-syssla.

Tänk nu på att jag inte kan något alls om datorer och program, så ni får tala som till en liten 3åring! 😆

Tack för mig och jag är jäääätte tacksam för svar!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Skaffa ett enkelt firewire-ljudkort med mic-preamp inbyggt så är du i mål. Audacity lär duga, men om du väljer diit nya ljudkort rätt kommer det väl Cubase LE eller nåt sånt med på köpet, vilket duger åt dig mer än väl.

Välkommen. Nu har du lite sökord så kommer du längre på forumet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Liza!

Kul att se en tjej till här 😏 även om grabbarna här är väldigt trevliga.

Jag är precis i din situation och har just i dagarna beställt ett externt ljudkort (M-Audio Fast Track Pro 2195 kr) och en mikrofon + sladd + puffskydd. Jag skulle gissa att du också behöver ett externt (en extra låda, monteras inte i datorn) ljudkort som passar din dator. Beroende på vad du har för dator kan du köpa olika typer av ljudkort. Se tråden som du fick tips om tidigare (f ö "min" *ler*), där visar Rikard skillnaden mellan firewireingång och USB. Har du firewire på din dator är det att föredra. Eftersom jag bara har USB-ingångar på min dator fick jag köpa ett ljudkort som passar det.

Jag har också en dynamisk mikrofon (en Sennheiser) men jag gissar att du också skulle vilja ha ett lite schysstare ljud på sången (vi sångerskor är ju sådana *ler*), så köp dig en bra kondensatormikrofon. Beroende på vem du pratar med (olika musikaffärer tipsar om sina favoriter) så får du ju olika svar. Här har jag fått tips om Studio Projects B1 (tror den ligger på 995 kr).

Det är viktigt att se till att mick och ljudkort och dator lirar tillsammans. Jag tycker att du ska ringa runt till lite olika affärer och höra vad just de rekommenderar och även söka och läsa i en mängd trådar här där det diskuteras mikrofoner och ljudkort. Det var rena grekiskan från början för mig med, men nu känns det som jag hänger med lite bättre.

Annars, se till att få lite kontakter här. Tycker att det är en trevlig och generös stämning här. Man får tillfälle till många härliga skratt och spännande kontakter om man vill, är ödmjuk och engagerar sig lite.

Ser fram emot att höra dina alster :-)

//Stensdotter

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för råden!! 😄

Jag förstod lite mer av det du skrev än allt annat jag läst här inne.. 😮

Jag kollade bakom min dator o hittade inget sånt där Firewire tecken så jag antar att jag bara har USB då.

Kollade även runt lite på andra trådar, men som jag skrev först är aaallt verkligen grekiskan! 😛 men jag kommer väl in i det tillslut..

Tänkte springa ner till Musikaffären imorrn o prata lite med dom, dom får ger mig lite tips..

läste en del om reverb o så här på trådarna.. det finns itne i Audacity att ställa in då? Funkar det programmet bra för mig som bara ska sjunga in lite låtar?

så om jag förstått det rätt, så räcker det med ett nytt ljudkort, en ny mick med tillbehör, och audacity då?

Tack igen för era snabba svar!! 😆 uppskattas verkligen! Blev väldigt förvånad vilken hjälpsamhet det finns här inne! va skoj!!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
nytt ljudkort, en ny mick med tillbehör, och audacity då

Som sagt, jag tycker du skall sätta upp medföljande programvara som en av kriterierna på kortet du köper. Men å andra sidan har jag ju aldrig använt audacity heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller mikrofoner, så kan du gärna hämta smakprov på hur olika modeller kan låta under samma förutsättningar, på min testsite - och sedan lyssna och jämföra hemma i lugn och ro. Där finns testinspelningar med nästan 100 olika modeller vid det här laget... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Va inne på din hemsida! vilken bra sida! 🙂 Ska titta mer på den!

Jag fick ett tips på ett ljudkort av en vän, han verkade inte ha så mkt koll så därför frågar jag er.. 🙂

Studio Ljudkort - M-Audio Delta Audiophile 24/96

Så här står det om detta:

2 x 2 analog I/O

24-bit/96kHz

S/PDIF digital I/O med 2-kanalig PCM

SCMS copy protection control

digitalt I/O stödjer surround-kodad AC-3 och DTS pass-through

1 x 1 16 kanalig MIDI I/O

noll-latency monitoring

mjukvarukontrollerad 36-bitars intern DSP digital mixing/routing

guld platerade RCA kontakter

frekvens respons: 22Hz-22kHz, -0.4, -0.4dB

dynamisk respons: 104dB (A-weighted) (D/A)

100.4dB (A-weighted) (A/D)

Fattar iiiinget av detta! 🙂

Annars går jag nog o kollar ut "M-Audio Fast Track Pro"-kortet.. verkar kanske säkrast 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

M-Audio är OK. Om du, som du säger, "inget vet" så blir det nog rätt med ett M-Audio. Men kolla upp att det:

- har USB-anslutning till datorn

- har mikrofonförstärkare

Det verkar vara det du behöver.

(kolla upp betyder alltså att när fösäljaren börjar tala kryptiska, skall du ha det där som argument)

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

- har mikrofonförstärkare

Tänk på att 48V fantommatning också behövs om man vill kunna använda kondnsatormicar. Det förekommer nämligen en del ljudkort som har micpreamp, men inte fantommatning... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon av dina bandmedlemmar som håller på..? Om så, kan det kanske vara idé att försöka hitta ett kort med ett medföljande program som han/hon använder. Annars är det mest använda programmet Cubase & då har du ju mycket kunskap att hämta här på forumet 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som behövs är:

Mic --> Micförstärkare (preamp) --> Ljudkort --> Dator med programvara.

Se till så att du får alla sladdar med!

Som sagt innan så kan du ju satsa på ett ljudkort med medföljande inspelningsprogram.

Istället för enbart en micpreamp kan du skaffa en mixer, ex en av behringers, som går på ca 600 spänn, då får du micpreamp i den.

Hade du en sm58? då behöver du ingen preamp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du en sm58? då behöver du ingen preamp...

Jodå - men inte fantommatning... 🙁

...men SM58 låter inte särskilt kul. Den är förstås bra live, men i studio lämnar den mycket annat att önska...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du en sm58? då behöver du ingen preamp...

Jodå - men inte fantommatning... 🙁

...men SM58 låter inte särskilt kul. Den är förstås bra live, men i studio lämnar den mycket annat att önska...

OJ, sorry, det var vad jag menade.

Danke für das rättning

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Istället för enbart en micpreamp kan du skaffa en mixer

Skaffa ingen mixer. Av flere orsaker, men primärt för att göra det lättare för dig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för enbart en micpreamp kan du skaffa en mixer

Skaffa ingen mixer. Av flere orsaker, men primärt för att göra det lättare för dig själv.

Håller med, vad du verkar behöva är en enkel och bra allt-i-ett lösning. Som t ex en Presonus Inspire som kostar strax under 2000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker inte du ska satsa på 2496an. Det är ett pcikort, dvs du tar isär datorn (burken) och kopplar in det. lite meckigt om man inte är van. ovan föreslog någon presounus inspire 1934. den borde matcha dina behov. där följer en lightverision av cubase med. Det är ett program som liknar audacity men det är bättre och lättare (enligt mig). 1934 kostar strax under 2000.

angående mick så tycker jag du ska vänta med att byta dig tills du känner behov för det.

Så mitt tips är:

En presounus 1934 där du kopplar in din sm58a. sen kör du på cubase.

lycka till!

Redigerat av dancedancedance
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...