Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Hejsan. Jag har nyligen blivit ägare av en vid det här laget ganska välanvänd Novation Nova som jag tänkte börja använda.. Har dock lite problem med några av "rattarna" på den. Värst är det ställt med den för filtret, värdena "hoppar" och ändras hela tiden och det är svårt att ratta in ett exakt värde. Trycker man ned ratten och vickar den lite uppåt samtidigt som man vrider funkar det, men så fort man släpper den börjar värdena hoppa igen.väldigt frustrerande.

Måste potentiometrarna bytas ut, eller kan man rengöra/renovera dem, och är det något man kan göra själv?

Edited by DStaR
Annons
Posted

Visst, du kan testa att spraya dem själv först med elektronikspray (kan köpas hos clas olson). Det kan hjälpa. Men oftast hjälper det bara tillfälligt. Så var beredd på att byta ut pottarna. Har du ingen erfarenhet på området skulle jag rekommendera att du låter någon annan göra det. Det är lite pilligare än att byta potar på en gitarr.

Posted (edited)

Vet inte om det är samma sorts pottar i en Nova (digital) som i gamla analogsynthar, men till sådana rekommenderas det i första hand att sitta och skruva fram och tillbaks en rejäl stund och se om det hjälper, innan man kör i nån spray (som ibland kan göra mer skada än nytta).

Men i ditt fall verkar det ju snarare vara glapp än problem med oxidering, så frågan är om de helt enkelt inte måste bytas ut...? Ring nån "serviceverkstad" och fråga?!

Edited by android
Posted

Hej igen.. Köpte elektronikspray idag på clas ohlson. Det blev mycket bättre, men som sagt, det kanske bara är tillfälligt. Får nog lämna in den om det blir sämre igen, känns som lite överkurs att byta ut dem själv. 😛

Lite besviken på säljaren som inte sa något om det, men man kanske får räkna med lite sånna problem på äldre, begagnade synthar?