Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har hittat en samling pluggar pĂ„ Unversal Audios website. Är det nĂ„gon som har nĂ„gon erfarenhet av dessa? De verkar inte gĂ„ att ladda hem som demo, men att döma av de introduktionsvideos som visas verkar de spĂ€nnande.

Samuel

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Lova-lova!

Postat
  suprapappa sa:
hur mÄnga instanser av t.ex. deras reverb kan man köra pÄ ett UAD kort?

UAD_DSP-usage.gif

Postat
  Sampel sa:
Jag har hittat en samling pluggar pĂ„ Unversal Audios website. Är det nĂ„gon som har nĂ„gon erfarenhet av dessa? De verkar inte gĂ„ att ladda hem som demo, men att döma av de introduktionsvideos som visas verkar de spĂ€nnande.

Samuel

För att kunna ladda hem dem sÄ mÄste du först ha ett UAD-1 kort!

Om de Àr bra!!

Man brukar dela upp sin "hemstudioĂ€gartid" som före o efter UAD-1 tillkomst 😆

Postat
  suprapappa sa:
det kÀnns som en idiotfrÄga men det innebÀr naturligtvis isÄfall maximalt 8 reverb och sen inget mera? (eller i mer normala fall t.ex. 2 reverb, 3 kompressorer nÄgra eq osv)

Nu har jag iofs aldrig testat att maxa men det beror pÄ hur mÄnga till antalet pluggar du kör samtidigt.

Sedan just reverb Àr vÀl inte det som man i första hand tÀnker pÄ i UAD-1 sammanhang utan det Àr vÀl först o frÀmst pluggar som 1176, LA2A osv..

Vill man ha fantastiska reverb sÄ kan man ju plocka hem SIR o lite bra impulser.

Mitt Realverb Pro som ligger i UAD-1 Àr dock ett mycket bra reverb men som sagt sÄ var det först o frÀmst kompressorer o eq jag ville Ät nÀr jag köpte mitt kort.

drloop (oregistrerad)
Postat
  tsmalmbe sa:
Lova-lova!

Seglare?

😕

Postat
  Fredrik Karlsson sa:
Nu har jag iofs aldrig testat att maxa men det beror pÄ hur mÄnga till antalet pluggar du kör samtidigt.

Sedan just reverb Àr vÀl inte det som man i första hand tÀnker pÄ i UAD-1 sammanhang utan det Àr vÀl först o frÀmst pluggar som 1176, LA2A osv..

jag menar inte att jag vill köra 8 reverb samtidigt utan frÄgan Àr om tabellen pÄ UAs hemsida ska tolkas som att jag maximalt kan köra:

alt 1. 8st Realverb ELLER 7st 1176LN osv.

alt 2. 8st Realverb PLUS 7st 1176LN osv.

jag ANTAR att det Ă€r alternativ 1 som gĂ€ller annars Ă€r det ju för bra för att vara sant. skulle det mot förmodan vara alternativ 2 sĂ„ kommer jag inom VÄLDIGT kort vara en massa pengar fattigare 😕

Postat
  suprapappa sa:
  Fredrik Karlsson sa:

jag menar inte att jag vill köra 8 reverb samtidigt utan frÄgan Àr om tabellen pÄ UAs hemsida ska tolkas som att jag maximalt kan köra:

alt 1. 8st Realverb ELLER 7st 1176LN osv.

alt 2. 8st Realverb PLUS 7st 1176LN osv.

jag ANTAR att det Ă€r alternativ 1 som gĂ€ller annars Ă€r det ju för bra för att vara sant. skulle det mot förmodan vara alternativ 2 sĂ„ kommer jag inom VÄLDIGT kort vara en massa pengar fattigare 😄

Jag har iofs aldrig testat sÄ men jag har tex anvÀnt 3-4 1176, 3-4 LA2A, 3-4 Pultec o nÄt reverb + nÄt annat (finns ju en hel del andra effekter oxÄ) & det har aldrig hÀnt att den kollapsat

NÄgot som man bör tÀnka pÄ oxÄ Àr att eftersom UAD-1 anvÀnder sin egen DSP kraft sÄ har du ju en massa extra kraft kvar till dina andra pluggar i datorn.

Jag skulle tex inte "slösa" med LA2A pÄ nÄt som knappt hörs i bakgrunden utan hellre dÄ anvÀnt tex cubase egen kompressor som gör sitt jobb men kanske inte lika snyggt men eftersom det Àr pÄ nÄt som ligger lÀgre i ljudbilden sÄ kan det kanske kvitta.

Sedan sĂ„ finns det bĂ€sta alternativet av alla o det Ă€r att köpa fler UAD-1 kort 😕

Postat

Förresten!!

Att anvÀnda 8 olika reverb skulle nog lÄta kattskit i vilket fall som helst.

Max tre olika reverb pÄ en lÄt men ligger de i grupper sÄ kan man ju routa varenda instrument till en reverbkanal.

Postat

tack

jag tolkar det som att du Àr nöjd....

sÄg pÄ deras hemsida att studiopack har utgÄtt.....hmmm...undra om det blir utförsÀljning snart.....har sett beggade under 5000:- oxÄ.

det kÀnns som att jag förr eller senare mÄste skaffa ett dÄ datorkraften tycks ta slut i alla lÄtar jag jobbar med och Àven om datorn inte Àr den allra senaste sÄ Àr det ÀndÄ en riktigt kraftig burk och det kÀnns rent löjligt att tÀnka pÄ att uppgradera den pÄ annat vis.

Postat
  suprapappa sa:
tack

jag tolkar det som att du Àr nöjd....

sÄg pÄ deras hemsida att studiopack har utgÄtt.....hmmm...undra om det blir utförsÀljning snart.....har sett beggade under 5000:- oxÄ.

det kÀnns som att jag förr eller senare mÄste skaffa ett dÄ datorkraften tycks ta slut i alla lÄtar jag jobbar med och Àven om datorn inte Àr den allra senaste sÄ Àr det ÀndÄ en riktigt kraftig burk och det kÀnns rent löjligt att tÀnka pÄ att uppgradera den pÄ annat vis.

Jo jag Ă€r sanslöst nöjd 😕

Har alltid tÀnkt skaffa ett och nu för en tid sedan sÄ dök det upp ett beggat inklusive LA2A pluggen + att förre Àgaren ville göra ett byte med en pryl jag hade till salu sÄ det var bara att slÄ till.

Postat

de dÀr pluggarna Àr helt fantastiska... och kostar inte alls sÄ mycket lÀngre... jag skulle vilja ha tvÄ stycken i min datorn...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag köpte PCI projectpak för 350€, inkluderade var ocksĂ„ Fairchild och LA2A. Lova-lova.

Postat

Hmm. Är det alltsĂ„ UAD kortet man ska satsa pĂ„ eller vad tycker ni som testat? Vet att tex Waves har nĂ„t liknande kort.

NÄt nytt liknande pÄ g som man kanske ska vÀnta in innan man handlar?

Postat

nytt blir ju dyrt sÄklart, vad som nu kommer, hÀnder ju saker hela tiden pÄ marknaden, beggat fÄr du rÀtt schyssta prylar i UAD-sammanhanget och dÀri borde det inte ligga nÄgot att tveka över...

Postat
  BozoBlade sa:
Hmm. Är det alltsĂ„ UAD kortet man ska satsa pĂ„ eller vad tycker ni som testat? Vet att tex Waves har nĂ„t liknande kort.

Har verkligen waves nÄt sÄnt kort (du tÀnker inte pÄ waves bundle)?

Annars finns det powercore.

NÄt annat oxÄ som jag inte kommer ihÄg namnet pÄ nu men skall leta lite sÄ Äterkommer jag.

Postat
  Fredrik Karlsson sa:
  BozoBlade sa:

Annars finns det powercore.

NÄt annat oxÄ som jag inte kommer ihÄg namnet pÄ nu men skall leta lite sÄ Äterkommer jag.

solid-state-logic har tydligen gjort nÄt men dÄ snackar vi 15000-16000:-

Postat
  Fredrik Karlsson sa:
  BozoBlade sa:

JodÄ. Waves har APA32 och APA44M... som sÀkert kostar skjortan . Jag vÄgar inte ens titta...

Men jag ska kolla upp Solid State Logic's grejor ocksÄ...

Postat
  BozoBlade sa:
  Fredrik Karlsson sa:
  BozoBlade sa:

JodÄ. Waves har APA32 och APA44M... som sÀkert kostar skjortan . Jag vÄgar inte ens titta...

Men jag ska kolla upp Solid State Logic's grejor ocksÄ...

Iofs sÄ Àr vÀl UAD-1 kung nÀr det gÀller detta!

Postat

Om man köper ett UAD-kort, ingÄr det dÄ pluggar pÄ köpet? Varför kan man i sÄfall köpa pluggarna styckvis pÄ UA:s hemsida?

/Samuel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.