Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Håller på med ett demo, som jag mixar och trixar med just nu, och har fått ett problem. Eller rättare sagt något att tänka på.

Jag funderar på att köra med hembrända CD-skivor då min beskärda del av fans inte är den största och tanken är inte att det ska bli en jätte försäljning på skivan. Min tanke/problem är hur fungerar det med CDDB? Alltå kan man bränna in informationen med PQ-kod och sedan ladda upp till CDDB och de som köper skivan kan lägga in den i sin mediaspelare och ladda ner låttitlarna, så där läcker som man gör med tryckta skivor eller är det enbart möjligt om man har tryckt skivan?

Varför undrar jag? En bränd skiva har en viss identitet som skiljer sig mot de andra skrivorna som är brända och jag har fått för mig att tryckta skivor har "samma identitet" (alltså en form av kloning) vilket gör att CDDB kan skicka ut informationen till dessa skivor medan brända skivor har inte har samma identitet.

Annons
Postat (redigerat)

När jag kör Winamp läser den av hur många minuter/sekund/frames varje spår är och slår upp i CDDB. Finns det två skivor som har samma längd på alla spår så frågar den vilken av skivorna jag stoppat i. 🙂

Bränner jag en egen skiva och kör igång Winamp säger den att information om skivan och frågar om jag vill fylla i spårtitlarna m.m. själv och skicka in till CDDB. Klart!

Du behöver alltså inte joxa nåt med PQ-kodning för alla skivor...

Redigerat av Linus
Postat
En relaterad fråga: hur gör jag för att ladda upp information om min hemgjorda skiva till CDDB?

Jag skrev ju det i inlägget innan.

T.ex. Winamp kan skicka in informationen till CDDB. Eller iTunes osv.

Postat
Vad är CDDB?

:rolleyes:

CDdatabase

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.