Jump to content
Annons

Studio kablage


audioshark

Recommended Posts

Hej Hopp! Jag håller på bygga en ganska stor musikstudio och funderar på vad jag ska köpa för El kabel till samtliga uttag i hela studion. Signal kablaget kommer korsa elkablaget på några ställen och vill därför ha tips på bra, billigt skärmat elkablage. Det kommer även användas för belysningen så jag vill att det ska vara bra skärmat. Jag vill inte lägga för mycket pengar på nått så tråkigt som elkablage så jag hoppas på bra tips!

Det rör sig om cirka 290m kabel i utanpåliggande kabelrännor.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

blir inte riktigt svar på frågan, för ja kommer inte ihåg dom olika kabel typerna i huvudet.. men ska försöka kolla upp de...

lite andra tips... försök undvik att korsa el och signal kablar... ska du göra de så gör de tvärs över varrandra alltså så att de ser ut som ett plustecken (+).. detta gör man för att förminska förluster...

(ett annat tips som ja har för mig va för att minska störningar... va att ta lysen å dylikt på en egen säkring än den inspelnings utrustningen är på... kan hända att de bara gällde om man använde dimmer... =S )

Link to comment
Dela på andra sajter

nu e ja här igen =P

tyvärr hittade jag inte mina papper om de där med olika el kablar... men du kan gå till närmsta el firma och fråga... dom brukar vara ganska hjälpsamma =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara bifalla björkman på det faktum att du bör sätta belysning och ljudel på två olika faser, har du stjärn-jordat dina xlr kontakter eller har du separat jordlyft på varje kontakt?

Köpte pissbilliga kabelrör med för-dragen jordad kabel på biltema, funkar bra om de är på separat fas iaf.

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara bifalla björkman på det faktum att du bör sätta belysning och ljudel på två olika faser, har du stjärn-jordat dina xlr kontakter eller har du separat jordlyft på varje kontakt?

Köpte pissbilliga kabelrör med för-dragen jordad kabel på biltema, funkar bra om de är på separat fas iaf.

a

😆

Jag fattade inte det där med stjärnjord och jordlyft på varje XLR, förklara gärna närmare.

Tilläggas att jag bara har balanserade prylar. Jag har några amerikanska grejer som inte är ballade men dessa går via lundahls trafos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du vet hur mycket ström du behöver eller vad kommer att ha för säkringar så finns det standardiserat vilken grovlek du ska ha på kabeln(pga överbelastning/brandrisk). Skärmning kan du säkert få hjälp med där du köper kabel. Tyvärr kommer inte heller jag ihåg de olika kabelklasserna 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...