Jump to content
Annons

Livesångmick som inte rundar?


DrHans

Recommended Posts

Annons

En av de absolut bästa mikrofonerna för live-bruk som jag varit med om är Beyer Dynamics TG-X 80. Låter som en studiomikrofon, otroligt bra och fast botten och kripsig men samtidigt inte hård diskant.

Har aldrig lyckats runda den heller trots att det är en väldigt liten scen på mitt jobb (Engelen i Gamla Stan)

EDIT: [showUID]=1679&tx_sbproductdatabase_pi1[showUid][backPID]=49&cHash=57fec329d7]En liten länk också

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

En av de absolut bästa mikrofonerna för live-bruk som jag varit med om är Beyer Dynamics TG-X 80. Låter som en studiomikrofon, otroligt bra och fast botten och kripsig men samtidigt inte hård diskant.

Har aldrig lyckats runda den heller trots att det är en väldigt liten scen på mitt jobb (Engelen i Gamla Stan)

EDIT: [showUID]=1679&tx_sbproductdatabase_pi1[showUid][backPID]=49&cHash=57fec329d7]En liten länk också

Såg ett kulturamagig på engelen där det rundade när en tjej gick fram på catwalken och sjöng. Men det kanske var en annan mick.

Tack för förslaget.

Har du jämfört den med beta58:an?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån mick som inte rundar när man ställer sig mitt framför högtalaren?

Rummet har ju en påverkan också när det gäller rundgång.. kan ju vara smart att skära rundgångsbenägna frekvenser... om det är nödvändigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån mick som inte rundar när man ställer sig mitt framför högtalaren?

Rummet har ju en påverkan också när det gäller rundgång.. kan ju vara smart att skära rundgångsbenägna frekvenser... om det är nödvändigt...

Rummet har jättestor betydelse.

Men olika mickar rundar mindre och det är det detta handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju ingen mick som inte rundar, leta reda på den eller de frekvenser som rundar och dra ner dem med en eq, så får du lite bättre gain before feedback. En beta58 är supercardioid och rundar inte så särskilt lätt, värre med en beta87 eller sm58, även fast dessa också funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg ett kulturamagig på engelen där det rundade när en tjej gick fram på catwalken och sjöng. Men det kanske var en annan mick.

Tack för förslaget.

Har du jämfört den med beta58:an?

Ja det va en SM58:a men problemet där låg i sångerskans mikrofonteknik.

Om man har lite vana så står man inte med bakhuvudet riktat mot en högtalare eftersom mikrofonen då garanterat har större rundgångsmöjlighet.

Har kört både Beta58 och Sennheisers modeller i jobbets rigg men ingen av dom spöar Beyermicken. Men självkalrt måste man ju använda en monitor eller FOH-eq beroende på vart problemet ligger och ta bort rundgångskänsliga frekvenser eftersom de oftast bara låter skit ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag sätta två mikrofoner på inköpslistan blir det JJlabs BMD950 (och JAM marknadsför den som okänslig mot rundgång) och Beyer Dynamics TG-X 60 (en ny värld av detaljer).

Skillnaderna mellan TG-X 60 och TG-X 80 kan inte vara stora, för Lavrells beskrivning kan passa in på TG-X 60 också. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg ett kulturamagig på engelen där det rundade när en tjej gick fram på catwalken och sjöng. Men det kanske var en annan mick.

Tack för förslaget.

Har du jämfört den med beta58:an?

Ja det va en SM58:a men problemet där låg i sångerskans mikrofonteknik.

Om man har lite vana så står man inte med bakhuvudet riktat mot en högtalare eftersom mikrofonen då garanterat har större rundgångsmöjlighet.

Har kört både Beta58 och Sennheisers modeller i jobbets rigg men ingen av dom spöar Beyermicken. Men självkalrt måste man ju använda en monitor eller FOH-eq beroende på vart problemet ligger och ta bort rundgångskänsliga frekvenser eftersom de oftast bara låter skit ändå.

Åh då du kommer ihåg den kvällen!

Det var riktigt bra ljud i början på gigget sen höjdes volymen och ljudet vart sämre.

Tycker du att det är värt att lägga pengarna på att byta ut beta58:orn mot beyerdynamic mickar eller är det bättre att köpa en eq till lyssningen så man kan dra bort dom rundgågnsbenägna frekvenserna?

Finns det några frekvenser som är speciellt rundgångsbenägna? Eller är det alltid olika beroende på rum.

Jag menar ofta får jag sänka lite runt 200hz på utljudet för att få det mindre bumligt ( ibland får jag t o m sänka mycket ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag sätta två mikrofoner på inköpslistan blir det JJlabs BMD950 (och JAM marknadsför den som okänslig mot rundgång) och Beyer Dynamics TG-X 60 (en ny värld av detaljer).

Skillnaderna mellan TG-X 60 och TG-X 80 kan inte vara stora, för Lavrells beskrivning kan passa in på TG-X 60 också. 😄

Har du själv testat och jämfört jams mick med en beta58:a?

Jag har själv sett deras reklam, men när jag ringde dem så var dom inte lika kaxiga i telefon utan jag fick svaret att den är helt jämförbar med en beta58.

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat JJLabs mickar och kann bara säga att det är ren skit. Som alltid så får man vad man betalar för och det är inte första gången Jam försöker kränga skräp.

JJLabs (Jam) lovar guld och gröna skogar men levererar enbart skräp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd i princip alltid högpassfilter vid ca 100 Hz om det inte är något speciellt du gör. Då blir du av med en del puff och handljud ifrån micken, sen är det bara att lyssna vilken frekvens som rundar, det är olika beroende på rum, mick, placering, förhållande till monitorer osv...Jag kör foh åt Pablo Francisco på China just nu å då har jag lagt in hans mick på två kanaler, en med hpfilter o en med lpfilter, den senare styr jag separat till subbasarna, blir rätt fränt då han kör vissa grejer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att det är värt att lägga pengarna på att byta ut beta58:orn mot beyerdynamic mickar eller är det bättre att köpa en eq till lyssningen så man kan dra bort dom rundgågnsbenägna frekvenserna?

Finns det några frekvenser som är speciellt rundgångsbenägna? Eller är det alltid olika beroende på rum.

Jag menar ofta får jag sänka lite runt 200hz på utljudet för att få det mindre bumligt ( ibland får jag t o m sänka mycket ).

Ja rundgången beror ju väldigt mycket på rummets akustik.

Har du en bra eq så ska du kunna ta bort rundfrekvenserna så du kan spela riktigt högt utan att det rundar.

Känner du att du har pengarna så tycker jag absolut det är värt att köpa Beyer micken men du kan ju börja med en EQ som du ändå kommer behöva och se om det löser de största problemen 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...