Frank Zappa Postat 22 augusti 2006 Postat 22 augusti 2006 (redigerat) Hej! Jag vill köpa en moddad ADA Mp-1 gitarrpreamp, men jag fĂ„r inte tag pĂ„ nĂ„n. Jag funderar pĂ„ att köpa en vanlig och modda den sjĂ€lv. Jag har fĂ„tt tag pĂ„ info om hur man gör pĂ„ www.adadepot.com , men jag har aldrig gjort nĂ„t sĂ„nt. Ăr det nĂ„n som vet var man kan köpa delarna som behövs, eller finns det nĂ„n kunnig som skulle kunna hjĂ€lpa mig att modda den. Det rör sig om en 3.666 Mod, hĂ€r Ă€r listan pĂ„ delarna. Tacksam för svar. (2) 1/4W 1% 220k Metal-Film Resistor (1) 1/4W 1% 39k Metal-Film Resistor (1) 1/4W 1% 470k Metal-Film Resistor (1) 1/4W 1% 1M Metal-Film Resistor (2) 1/4W 1% 47k Metal-Film Resistor (1) 1/4W 1% 330k Metal-Film Resistor (1) 1/4W 1% 2.2M Metal-Film Resistor (1) 1/4W 1% 680k Metal-Film Resistor (3) 1”F 50v Electrolytic Capacitor (1) 0.001”F 200v Polyester Capacitor (1) 0.0022”F 200v Polyester Capacitor (4) 0.022”F 200v Polyester Capacitor or Mallory 150s Input Stage Gain Circuit Replacement Components: (1) 500k Horizontal Single-Turn 4.5mm Trimpot 24AWG Pre-tinned Bus Jumper Wire. EQ Section Replacement Components: (1) 1/4W 1% 13k Metal-Film Resistor (2) 1/4W 1% 8.2k Metal-Film Resistor (1) 1/4W 1% 6.8k Metal-Film Resistor (2) 0.033”F 100v Polyester Capacitor (1) 10k 3/8â Square Cermet Trimpot (âBass-Warpâ) (1) 2k 3/8â Square Cermet Trimpot (âMid-Scoopâ) Redigerat 22 augusti 2006 av Frank Zappa
trombonisten Postat 22 augusti 2006 Postat 22 augusti 2006 Alla delarna finns pÄ Elfa. Du kan antagligen hitta dem billigare pÄ andra stÀllen, men det Àr bra att ha nÄt att luta sig mot. www.elfa.se LÄter som en stunds jobb med lödkolven. Lönar sig dÄ att investera i en bra sÄn och lite olika tennsug / lödflÀta. Gunnar
Frank Zappa Postat 22 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 22 augusti 2006 Tack sĂ„ mycket. đ Jag har ju inte gjort nĂ„t sĂ„nt förut, men som tur Ă€r sĂ„ hittade jag en steg för steg instruktion som inte krĂ€ver att man ska lĂ€sa kopplingsschema. đ Jag ska kolla in elfa. Tack för hjĂ€lpen.
Frank Zappa Postat 22 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 22 augusti 2006 (redigerat) Var inne pĂ„ elfa. Det gĂ„r tydligen inte att bestĂ€lla mindre Ă€n 1000st av varje grej, jag behöver ju bara EN av varje. đđ±đ Redigerat 22 augusti 2006 av Frank Zappa
Frank Zappa Postat 22 augusti 2006 TrÄdstartare Postat 22 augusti 2006 Finns det ingen affÀr eller nÄt i östergötland eller i Stockholm som man kan köpa löst?
ChrioN Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 (redigerat) Ăr alla delar "replacements"? AlltsĂ„, Ă€r delarna i listan komponenter som ska bytas ut mot komponenter i preampen? IsĂ„fall kan jag inte se hur detta skulle öka ljudkvaliten. FZ: electrokit.se Redigerat 24 augusti 2006 av ChrioN
Hellpig Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 Jag har skickat listan en arbetskollega som Àr slÀngd i elektronik. FÄr se om han vet var man kan köpa dem styckvis.
Frank Zappa Postat 24 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 24 augusti 2006 Ăr alla delar "replacements"? AlltsĂ„, Ă€r delarna i listan komponenter som ska bytas ut mot komponenter i preampen? IsĂ„fall kan jag inte se hur detta skulle öka ljudkvaliten. FZ: electrokit.se Komponenterna pĂ„ listan ska ersĂ€tta befintliga komponenter i preampen. Vissa komponenter tas bort utan att ersĂ€ttas, och eq pottarna ersĂ€tts. Insignalen justeras ocksĂ„. Det blir mycket mer dist ocksĂ„. SĂ„ det blir en jĂ€kla skillnad i ljud. http://www.adadepot.com/adagear/detailled/...ods/mod3666.htm DĂ€r finns pdf filen som beskriver vad som ska göras.
KillwithSkill Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 Folkesson brukade skrÀmma upp gamla ADA för ett par tusen. Tar bort rörkompressionen och surret som ADA har. Plus att EQn snyggas till sÄ att grundljudet (vid +-0 dB) Àr bÀttre. Vet inte om han hottar upp dom lÀngre. Men ring Ä kolla. 036-379120
KillwithSkill Postat 25 augusti 2006 Postat 25 augusti 2006 Kollade med Folkesson. TyvÀrr sÄ moddar han dom inte lÀnge. Lite för vÀl inte "up-to-date" enligt han. Men jag kollade lite pÄ lÀnkarna hÀr. Det verkar ju rÀtt soft att göra det sjÀlv. Hmm? jag har ju en Àcklig mp-1a liggandes Kan ju vara kul Ä testa lite. Sen om det barkar Ät skogen sÄ Àr det ju inte hela vÀrlden.
Frank Zappa Postat 25 augusti 2006 TrÄdstartare Postat 25 augusti 2006 Det verkar ju rÀtt soft att göra det sjÀlv. Hmm? jag har ju en Àcklig mp-1a liggandes Kan ju vara kul Ä testa lite. Sen om det barkar Ät skogen sÄ Àr det ju inte hela vÀrlden. Alla mp-1 gÄr inte att modda, mp-1 classic gÄr inte att modda. Vet inte vilken mp-1 a Àr.
KillwithSkill Postat 25 augusti 2006 Postat 25 augusti 2006 Hehe, ja alltsĂ„, nu blev det lite fel dĂ€r. Den jag har ĂR en MP-1 Att jag la dit ett a för för att det skulle bli typ "empe-etta" Heh, va' knas det kan bli
Frank Zappa Postat 25 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 25 augusti 2006 (redigerat) đ Ja det blev ju lite fel dĂ€r, visste du att Metallicas black album Ă€r inspelat med en mp-1 och ett mesa 2:90 slutsteg. Black album har enligt mig jĂ€kligt bra gitarrljud. TĂ€nk pĂ„ det nĂ€sta gĂ„ng du kallar den för Ă€cklig. đ Annars om du vill bli av med din Mp-1 sĂ„ köper jag den gĂ€rna av dig. Redigerat 25 augusti 2006 av Frank Zappa
Frank Zappa Postat 26 augusti 2006 TrÄdstartare Postat 26 augusti 2006 Vad kostar det att bestÀlla frÄn USA dÄ? Det kan vÀl inte vara sÄ dyrt. Det fanns ju artikelnummer i pdf filen, om man bestÀller frÄn mouser.com
ChrioN Postat 26 augusti 2006 Postat 26 augusti 2006 Jaha, pĂ„ det viset. Trodde det rörde sig om ett sĂ„ kallat audiofil-mod đ
Frank Zappa Postat 26 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 26 augusti 2006 Jaha, pĂ„ det viset. Trodde det rörde sig om ett sĂ„ kallat audiofil-mod đ± Nej för fan. Jag tror att de försöker hĂ€rma preampdelen och eqn, i en mesa dual rectifier sĂ„ mycket det gĂ„r.
Frank Zappa Postat 27 augusti 2006 TrÄdstartare Postat 27 augusti 2006 Jag har skickat listan en arbetskollega som Àr slÀngd i elektronik. FÄr se om han vet var man kan köpa dem styckvis. Vad sa din polare dÄ?
Hellpig Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 Jag har skickat listan en arbetskollega som Àr slÀngd i elektronik. FÄr se om han vet var man kan köpa dem styckvis. Vad sa din polare dÄ? Han svarade: Finns ett kanon bra kit med resistorer ... Dom flesta ingÄr. Men jag kan titta nÀrmare pÄ det i morgon. l8r Jag skickade ett mail till precis nu för att pÄmiina honom.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.