Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Som mÄnga andra hÀr Àr jag pÄ gÄng att bygga en liten studio.

Skulle vilja ha lite hjÀlp med planlösningen i lokalen å 44kvadrat.

Budgeten Ă€r ganska pressad och jag vill gĂ€rna komma undan sĂ„ billigt som möjligt, det viktiga Ă€r att det blir ordentligt dĂ€mpat i taket ovanför
 grannar ni vet 🙂

SĂ„hĂ€r till en början har jag nog mest tĂ€nkt fokusera pĂ„ att fĂ„ ett ordentligt kontrollrum med bra mixmiljö, har tĂ€nkt mig kanske en 10-20kvm, lĂ„ter det ok? Ett litet inspelningsbĂ„s med plats för trummor vore ocksĂ„ trevligt men det beror pĂ„ vad kontrollrums-kalaset slutar pĂ„ 😄 .

Rummet Àr ganska högt i tak, 290cm och vid rören Àr det 240cm, sÄg att 240cm verkar vara nÄgon standardhöjd pÄ gipsskivor sÄ man kanske ska köra pÄ den höjden?

(Det Àr lite knivigt med de dÀr rören som Àr i taket, för det Àr nÄgra kranar jag inte fÄr bygga för pÄ dem.)

Och nÀr jag ÀndÄ snackar tak Àr det ju inte lÄngt till golv: behöver jag bygga ett flytande golv för att se till sÄ att inget ljud sprider sig till taket?

Blev en rejĂ€l uppsats men jag hoppas att det finns nĂ„got sketchup proffs som har tid och lust att skissa upp nĂ„t snabbt 🙁

SjÀlv Àr jag nybörjare i sketchup...

Sketchup filen för den som vill

Z4nSjx.jpg

Annons
Postat

Hej du..

helt ok stoelek mao.

Budgeten Ă€r ganska pressad och jag vill gĂ€rna komma undan sĂ„ billigt som möjligt, det viktiga Ă€r att det blir ordentligt dĂ€mpat i taket ovanför
 grannar ni vet 

mmm tyvÀrr finns det inga direkta genvÀgar. Om du slÄr pÄ trumman och bara har dÀmpat taket kommer ljudet ÀndÄ fortplantas via golv/vÀggar och sedemera upp till grannen. SÄ ett rum-i-rummet lÀr du behöva..men det betyder inte att det kommer bli jÀtte dyrt.

SÄhÀr till en början har jag nog mest tÀnkt fokusera pÄ att fÄ ett ordentligt kontrollrum med bra mixmiljö, har tÀnkt mig kanske en 10-20kvm, lÄter det ok? Ett litet inspelningsbÄs med plats för trummor vore ocksÄ trevligt men det beror pÄ vad kontrollrums-kalaset slutar pÄ  .

Ok, jag gjorde sÄ hÀr att jag skissade lite pÄ ditt rum och kom fram till detta; lite fyrkantigt men med lite fantasi kan man ju göra rummet bÀttre.

SUPERSTUDION.jpg

Gjorde ett nÄgot mindre bÄs, men det gÄr ju göra hur stort du vill.. vanligt Àr kanske annars att man vill ha trummor i samma rum som andra instrument och bÄset för sÄng och förstÀrkare.

Rummet Àr ganska högt i tak, 290cm och vid rören Àr det 240cm, sÄg att 240cm verkar vara nÄgon standardhöjd pÄ gipsskivor sÄ man kanske ska köra pÄ den höjden?

jo 2400mm Àr standard för gips sÄ det avr det jag ritade in i skissen. bara att smÀlla upp.

(Det Àr lite knivigt med de dÀr rören som Àr i taket, för det Àr nÄgra kranar jag inte fÄr bygga för pÄ dem.)

mmm kolla med bygglov och bygganmÀlan, sen ska du se att det Àr lugnt att du bara bygger inspektionsluckor för kranarna. lÀtta att sÀtta in i dubbla lager gips.

Och nÀr jag ÀndÄ snackar tak Àr det ju inte lÄngt till golv: behöver jag bygga ett flytande golv för att se till sÄ att inget ljud sprider sig till taket?

Jo sÄ Àr det nog.. det sköna Àr ju att taket egentligen Àr pÄ 2900 sÄ du har ju utrymme att höja bÄde golv och sÀnka tak..sÄ hela ditt rum verkar helt genomförbart.. saknar vÀl iofs. dagsljus och toalett vad det verkar men i vilket fall som helst. TÄl ju att diskuteras iaf.

a

🙂

Postat

Du Ă€r jĂ€vligt bra pĂ„ det dĂ€r Andreas! Är det Ok om jag ringer dig nĂ€r jag ska bygga studio? :rolleyes:

Men kĂ€nndes inte kontrollrummet lite litet pĂ„ din skiss? Bara en tanke 😏

Postat

andreasb

đŸ˜đŸ˜±đŸ˜±đŸ˜†

Tack sĂ„ jĂ€ttemycket! 😆

Grym idĂ© med kontrollrummet, kanske att man skulle ha det lite större, kommer nog spendera mest tid dĂ€r, har frĂ€mst tĂ€nkt ha studion för mix, dator/syntbaseradmusik och smĂ„ trum/sĂ„ng pĂ„lĂ€gg 😉

Grym ide som sagt skulle aldrig kommit pÄ sjÀlv :rolleyes:.

Ska ner och kolla lite idag.

Ang. toalett sÄ finns det i en korridor utanför, och fönster... det Àr överskattat!

Skulle man kunna fÄ skissen i sketchup format? skickar PM..

Tack igen tusengÄnger!!!!

Postat

MÄste bara fÄ berömma dig andreasb för ett enormt bra och genomtÀnkt svar!

Du verkar ha grymma lösningar pÄ varje frÄga du stÀlls inför och du kommer sÀkerligen bli (och du Àr redan) en viktig informationskÀlla pÄ det hÀr forumet! :rolleyes:

Postat
MÄste bara fÄ berömma dig andreasb för ett enormt bra och genomtÀnkt svar!

Du verkar ha grymma lösningar pÄ varje frÄga du stÀlls inför och du kommer sÀkerligen bli (och du Àr redan) en viktig informationskÀlla pÄ det hÀr forumet!

Man fÄr tacka, hjÀlper gÀrna till.

Grym idé med kontrollrummet, kanske att man skulle ha det lite större, kommer nog spendera mest tid dÀr, har frÀmst tÀnkt ha studion för mix, dator/syntbaseradmusik och smÄ trum/sÄng pÄlÀgg

jo, alltsĂ„, den yta du har Ă€r kanske bortkastad pĂ„ ett VÄLDIGT stort kontrollrum, se hĂ€r;

super.jpg

som sagt, om man vill fÄ plats med ett "kicker" sÄ gÄr det ju med..

Första skissen tar tag i klassiska problem som t.ex ingÄng via Liverum, otroligt irreterande att behöva slÄ av bara för att ta en kaffe eller gÄ pÄ dass eller varför inte bara att man fÄr besök mitt i en tagning.

Men visst, det finns potential i din lokal, du borde dÀrför kanske fundera lite större Àn bara pÄ dig sjÀlv. Om du skulle hyra ut stÀllet kanske du bör vara lite mer flexibel. Du kanske en dag tröttnar pÄ synthar och dator, kanske vill testa att spela in med lite olika musiker, vad vet jag. Bara en tanke innan du ger dig pÄ ett sÄnt hÀr bygge. För faktum kvarstÄr; det kommer ta tid och energi, och en del pengar sÄklart. (tyvÀrr oftast mer Àn vad man hoppats).

Du Ă€r jĂ€vligt bra pĂ„ det dĂ€r Andreas! Är det Ok om jag ringer dig nĂ€r jag ska bygga studio?

:rolleyes:

ps. ni fÄr ursÀkta alla stavfel och skit, skriver snabbare Àn jag borde... hoppas ni fÄr med er det jag sÀger iaf.

ps2. kan sÄklart skicka .skp filen.. droploadar den till dig imorgon, sitter pÄ en 54kb lina just nu.

a

:rolleyes:

Postat

Shit pomfritt! Andreasb.. Du har kÀnsla för det hÀr med design.. :rolleyes: Vad anvÀnder du för mjukvara dÄ du skissar???

Postat (redigerat)

Det var vÀl Sketchup, om jag inte kommer ihÄg fel frÄn andra trÄdar...

MĂ„ste ocksĂ„ berömma Andreasb, eftersom han pillar ihop de dĂ€r tjusiga skisserna sĂ„ j-a kvickt! 😉 Jag har testat gratisversionen av Sketchup, men jag tycker att det tar en j-a tid att pilla ihop nĂ„got vettigt dĂ€r... 🙁 MisstĂ€nker att köpeversionen Ă€r smidigare...?

Redigerat av Claes
Postat
Första skissen tar tag i klassiska problem som t.ex ingÄng via Liverum, otroligt irreterande att behöva slÄ av bara för att ta en kaffe eller gÄ pÄ dass eller varför inte bara att man fÄr besök mitt i en tagning.

Men det problemet tar du ju hand om Ă€ven i andra skissen? 🙁 Eller ahh.. du menar att första skissen var primĂ€rt för klassiska problem, och andra skissen var en vidareutveckling pĂ„ det?

Hur som helst, mÄste instÀmma med övriga att du verkar grym OCH snabb pÄ det hÀr! FÄr man frÄga om det Àr ditt yrke? Om inte, har du nÄgon annan du kan rekommendera om man vill anlita nÄgon att göra jobbet? GÀrna i SkÄne-trakten.

FöljdfrÄgan Àr dÄ, vad tror du ett bygge enligt din andra ritning (utifrÄn Baltazars lÀge) skulle kosta i material respektive tid? FörstÄr att det beror pÄ vad för ljudisolering/material man vÀljer och vem som gör jobbet, men om du utgÄr frÄn hur du/ni brukar göra. SjÀlva studioutrustningen exkluderat.

Om frĂ„gan nu Ă€r rimlig att svara pĂ„ dvs... kanske en hum mellan tummen o mĂ„nen? 😉

Postat

Ja hu jag fĂ„r nog sĂ€ga att jag ocksĂ„ blir smĂ„tt imponerad av antingen andreasb ...eller programmet? 🙁 BĂ„da tror jag. 😉 Verkar hur smidigt som helst att kunna rita upp sĂ„dĂ€r ju, riktigt inspirerande ocksĂ„...

Postat

jisses, ojoj, tack tack, har Àgt SketchUp sen ett halvÄr eller sÄ, har arbetat en del med andra CAD program men sketchup Àr det i sÀrklass enklaste programmet att arbeta upp snabba skisser pÄ.

Vet inte hur gratis versionen Àr men den verkar nÄgot begrÀnsad.

Hur som helst, mÄste instÀmma med övriga att du verkar grym OCH snabb pÄ det hÀr! FÄr man frÄga om det Àr ditt yrke? Om inte, har du nÄgon annan du kan rekommendera om man vill anlita nÄgon att göra jobbet? GÀrna i SkÄne-trakten.

1. jo man lÀr sig ganska fort och 2. jo jag Àr musiker men arbetar en hel del just nu som snickare bla.

Bygger för tillfÀllet ny studio i sthlm. Ingen koll pÄ om det finns ett yrke som ger dig det du vill ha, en akustiker kanske kan ge dig tips men nÀr det sen kommer till att bygga det hela behövs oftast andra kunskaper. Posta en skiss eller likande hÀr sÄ kan jag iaf. kolla pÄ det.

De flesta hÀr Àr ju trots allt intresserade av att göra det sjÀlv och har man tiden och intresset sÄ gÄr det lÀra sig exakt hur man ska göra.

FöljdfrÄgan Àr dÄ, vad tror du ett bygge enligt din andra ritning (utifrÄn Baltazars lÀge) skulle kosta i material respektive tid? FörstÄr att det beror pÄ vad för ljudisolering/material man vÀljer och vem som gör jobbet, men om du utgÄr frÄn hur du/ni brukar göra. SjÀlva studioutrustningen exkluderat.

SkitsvÄrt sÄ dÀr pÄ rak arm men sÄ det finns ju priser pÄ allt att fÄ tag pÄ sÄ tex;

gips kostar runt 35kr/kvm och standard Àr ju 2 lager

45x70 reglar kostar 9kr/lpm alltsÄ vÀldigt billigt, nÀstan sÄ man kan ta bort det i berÀkningen.

isolering kostar 45kr/kvm och nerÄt, finns dyrare ljudskivor som man ska undvika för vÀggbygge.

22mm golvspÄn kostar 75kr/kvm

och sÄ vidare... sÄ surfa runt, leta bra priser och rÀkna ihop material ÄtgÄngen.

Sen finns det ju en massa olika specialare men kan ha. Neopren, bÀrlister, viskoelastiskt lim, akustikfog och allt annat. Sen kostar ju laminerat glas till rutor en hel del. Elektriker (rörmokare kanske), bygglov etc.

En tumregel brukar dock vara; rÀkna ut först, dubblera summan och dÀr kommer du sÀkerligen hamna.

SÄ, mellan tummen och mÄnen, 50.000 för ett fett grymt isolerad studio dÀr du kan slÄ allt du kan utan störa grannar.... nöjer man sig med att bara göra grannarna arga ibland sÄ kan man ju komma undan billigare men dÄ kanske man blir vrÀkt Ä andra sidan.

a

😄

Postat

Stort tack för ditt svar, Andreas.

Jag och min sambo hÄller fortfarande pÄ att leta nytt boende dÀr jag ska kunna bygga min studio, sÄ jag kan inte slÀnga upp nÄn ritning Ànnu, men all förhandsinfo jag kan ta i beaktande nÀr jag letar bostad Àr av vÀrde.

Den hĂ€r trĂ„den sparar jag i min guldkista sĂ„ lĂ€nge. 😄

Postat

Konstigt att jag inte sÄg det hÀr innan..men jag fÄr det till aningen mindre Àn 44kvm;

se hÀr.

super3.jpg

hmm nÄgot som inte stÀmmer hÀr.. kan du kontrollmÀta dina vÀggar?

a

😉

mallorcamange (oregistrerad)
Postat

ja alltsÄ vad ska man sÀga. jag Àr sjukt imponerad...sjÀlv sitter jag i en rund bungalow....men....rundhet har sin fördel precis som vÄgorna stÄr för inspiration.

Tar av mig hatten och höjer glaset för AndreasB!! mkt immpad!!

Postat

Andreasb

HÀr hÀnder det grejor - Snyggt!!

Var nere i lokalen igÄr och mÀtte och det stÀmmer att mÄttet 1502 inte stÀmmer, det Àr ÄrminstÄnde 2500mm dÀr, ska kontrollmÀta alla vÀggar en gÄng till... men jag Àr ganska sÀker pÄ att de övriga mÄtten stÀmmer.

Ska ocksĂ„ sĂ€ga att 44kvadrat var lite pĂ„ en höft, totalt Ă€r hela lokalen 56kvm (har jag för mig) men jag ritade inte ut hallen och den ickeexisterande toaletten eller det som en gĂ„ng varit toalett 😉

Vad jag ocksÄ gjorde nÀr jag var nere dÀr igÄr var att mÀta ut och och realisera lite ideer, de flesta byggde pÄ dina ideer med femhörningar, men med lite andra placeringar Àn de du ritat upp.

Provade t.ex. att rita upp kontrollrummet i hörnet vid "3875-hörnet" men dÀr Àr det ett toalettrör rakt upp i grannens brusefotölj lÀngst till höger, sÄ det kÀndes inte helt bra. Det jag tÀnkte komma till var om det Àr viktigt att rummet Àr symetriskt eller om vissa skillnader inom 1-2 meter Àr försumbara? Kanske Àr en konstig frÄga och det beror pÄ hur rummet Àr byggt, men vad tror inte bara du andreasb utan den övriga expertisen?

Sitter inte vid min dator nu sÄ jag Äterkommer med en Ànnu lÀngre utlÀggning en annan gÄng.

Och tack fÄr du varje gÄng, du anar inte vilken hjÀlp du Àr!

Postat
Andreasb

HÀr hÀnder det grejor - Snyggt!!

Var nere i lokalen igÄr och mÀtte och det stÀmmer att mÄttet 1502 inte stÀmmer, det Àr ÄrminstÄnde 2500mm dÀr, ska kontrollmÀta alla vÀggar en gÄng till... men jag Àr ganska sÀker pÄ att de övriga mÄtten stÀmmer.

ok, vore intressant att ha exakta mÄtt...Àven pÄ eventuella rör och annat.

Vad jag ocksÄ gjorde nÀr jag var nere dÀr igÄr var att mÀta ut och och realisera lite ideer, de flesta byggde pÄ dina ideer med femhörningar, men med lite andra placeringar Àn de du ritat upp.

Provade t.ex. att rita upp kontrollrummet i hörnet vid "3875-hörnet" men dÀr Àr det ett toalettrör rakt upp i grannens brusefotölj lÀngst till höger, sÄ det kÀndes inte helt bra. Det jag tÀnkte komma till var om det Àr viktigt att rummet Àr symetriskt eller om vissa skillnader inom 1-2 meter Àr försumbara? Kanske Àr en konstig frÄga och det beror pÄ hur rummet Àr byggt, men vad tror inte bara du andreasb utan den övriga expertisen?

mjae, jag bygger efter principen att kontrollrummet ska ha symmetri (sĂ„ exakt det gĂ„r) för att fĂ„ balans och möjlighet att berĂ€kna positioner för absorbenter etc. inspelningsrummet dĂ€remot bör man strĂ€va efter det motsatta, sĂ„ asymetriskt man bara förmĂ„r (utan att det tar för mycket plats) vinkla vĂ€ggar och tak osv. SĂ„, ja skillnader pĂ„ 1-2 meter pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle Ă€r försummbara 😉 men det vore sĂ„klart bĂ€ttre att veta först innan man handlar.

Sitter inte vid min dator nu sÄ jag Äterkommer med en Ànnu lÀngre utlÀggning en annan gÄng.

Och tack fÄr du varje gÄng, du anar inte vilken hjÀlp du Àr!

tack, jo med alla glada tillrop jag fĂ„tt förstĂ„r jag att folk gillar det jag gör hĂ€r 😆 vĂ€ntar pĂ„ det lĂ€ngre in(ut)lĂ€gget!

a

😛

Postat

Vilken vacker trĂ„d! 😳

En eloge till Andreas! Du Àr en god resurs för detta forum.

Postat

Àr oxÄ impad av Andreas, har sett ett gÀng ritningar och tips han gjort/gett. Kul att folk tar sig tid och hjÀlper andra!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.