Baltazar Postat 21 augusti 2006 Postat 21 augusti 2006 Hej! Som mĂ„nga andra hĂ€r Ă€r jag pĂ„ gĂ„ng att bygga en liten studio. Skulle vilja ha lite hjĂ€lp med planlösningen i lokalen ĂĄ 44kvadrat. Budgeten Ă€r ganska pressad och jag vill gĂ€rna komma undan sĂ„ billigt som möjligt, det viktiga Ă€r att det blir ordentligt dĂ€mpat i taket ovanför⊠grannar ni vet đ SĂ„hĂ€r till en början har jag nog mest tĂ€nkt fokusera pĂ„ att fĂ„ ett ordentligt kontrollrum med bra mixmiljö, har tĂ€nkt mig kanske en 10-20kvm, lĂ„ter det ok? Ett litet inspelningsbĂ„s med plats för trummor vore ocksĂ„ trevligt men det beror pĂ„ vad kontrollrums-kalaset slutar pĂ„ đ . Rummet Ă€r ganska högt i tak, 290cm och vid rören Ă€r det 240cm, sĂ„g att 240cm verkar vara nĂ„gon standardhöjd pĂ„ gipsskivor sĂ„ man kanske ska köra pĂ„ den höjden? (Det Ă€r lite knivigt med de dĂ€r rören som Ă€r i taket, för det Ă€r nĂ„gra kranar jag inte fĂ„r bygga för pĂ„ dem.) Och nĂ€r jag Ă€ndĂ„ snackar tak Ă€r det ju inte lĂ„ngt till golv: behöver jag bygga ett flytande golv för att se till sĂ„ att inget ljud sprider sig till taket? Blev en rejĂ€l uppsats men jag hoppas att det finns nĂ„got sketchup proffs som har tid och lust att skissa upp nĂ„t snabbt đ SjĂ€lv Ă€r jag nybörjare i sketchup... Sketchup filen för den som vill
andreasb Postat 22 augusti 2006 Postat 22 augusti 2006 Hej du.. Skulle vilja ha lite hjĂ€lp med planlösningen i lokalen ĂĄ 44kvadrat. helt ok stoelek mao. Budgeten Ă€r ganska pressad och jag vill gĂ€rna komma undan sĂ„ billigt som möjligt, det viktiga Ă€r att det blir ordentligt dĂ€mpat i taket ovanför⊠grannar ni vet mmm tyvĂ€rr finns det inga direkta genvĂ€gar. Om du slĂ„r pĂ„ trumman och bara har dĂ€mpat taket kommer ljudet Ă€ndĂ„ fortplantas via golv/vĂ€ggar och sedemera upp till grannen. SĂ„ ett rum-i-rummet lĂ€r du behöva..men det betyder inte att det kommer bli jĂ€tte dyrt. SĂ„hĂ€r till en början har jag nog mest tĂ€nkt fokusera pĂ„ att fĂ„ ett ordentligt kontrollrum med bra mixmiljö, har tĂ€nkt mig kanske en 10-20kvm, lĂ„ter det ok? Ett litet inspelningsbĂ„s med plats för trummor vore ocksĂ„ trevligt men det beror pĂ„ vad kontrollrums-kalaset slutar pÄ . Ok, jag gjorde sĂ„ hĂ€r att jag skissade lite pĂ„ ditt rum och kom fram till detta; lite fyrkantigt men med lite fantasi kan man ju göra rummet bĂ€ttre. Gjorde ett nĂ„got mindre bĂ„s, men det gĂ„r ju göra hur stort du vill.. vanligt Ă€r kanske annars att man vill ha trummor i samma rum som andra instrument och bĂ„set för sĂ„ng och förstĂ€rkare. Rummet Ă€r ganska högt i tak, 290cm och vid rören Ă€r det 240cm, sĂ„g att 240cm verkar vara nĂ„gon standardhöjd pĂ„ gipsskivor sĂ„ man kanske ska köra pĂ„ den höjden? jo 2400mm Ă€r standard för gips sĂ„ det avr det jag ritade in i skissen. bara att smĂ€lla upp. (Det Ă€r lite knivigt med de dĂ€r rören som Ă€r i taket, för det Ă€r nĂ„gra kranar jag inte fĂ„r bygga för pĂ„ dem.) mmm kolla med bygglov och bygganmĂ€lan, sen ska du se att det Ă€r lugnt att du bara bygger inspektionsluckor för kranarna. lĂ€tta att sĂ€tta in i dubbla lager gips. Och nĂ€r jag Ă€ndĂ„ snackar tak Ă€r det ju inte lĂ„ngt till golv: behöver jag bygga ett flytande golv för att se till sĂ„ att inget ljud sprider sig till taket? Jo sĂ„ Ă€r det nog.. det sköna Ă€r ju att taket egentligen Ă€r pĂ„ 2900 sĂ„ du har ju utrymme att höja bĂ„de golv och sĂ€nka tak..sĂ„ hela ditt rum verkar helt genomförbart.. saknar vĂ€l iofs. dagsljus och toalett vad det verkar men i vilket fall som helst. TĂ„l ju att diskuteras iaf. a đ
osiris Postat 22 augusti 2006 Postat 22 augusti 2006 Du Ă€r jĂ€vligt bra pĂ„ det dĂ€r Andreas! Ăr det Ok om jag ringer dig nĂ€r jag ska bygga studio? Men kĂ€nndes inte kontrollrummet lite litet pĂ„ din skiss? Bara en tanke đ
Baltazar Postat 22 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 22 augusti 2006 andreasb đđ±đ±đ Tack sĂ„ jĂ€ttemycket! đ Grym idĂ© med kontrollrummet, kanske att man skulle ha det lite större, kommer nog spendera mest tid dĂ€r, har frĂ€mst tĂ€nkt ha studion för mix, dator/syntbaseradmusik och smĂ„ trum/sĂ„ng pĂ„lĂ€gg đ Grym ide som sagt skulle aldrig kommit pĂ„ sjĂ€lv . Ska ner och kolla lite idag. Ang. toalett sĂ„ finns det i en korridor utanför, och fönster... det Ă€r överskattat! Skulle man kunna fĂ„ skissen i sketchup format? skickar PM.. Tack igen tusengĂ„nger!!!!
lavrell Postat 22 augusti 2006 Postat 22 augusti 2006 MÄste bara fÄ berömma dig andreasb för ett enormt bra och genomtÀnkt svar! Du verkar ha grymma lösningar pÄ varje frÄga du stÀlls inför och du kommer sÀkerligen bli (och du Àr redan) en viktig informationskÀlla pÄ det hÀr forumet!
andreasb Postat 22 augusti 2006 Postat 22 augusti 2006 MĂ„ste bara fĂ„ berömma dig andreasb för ett enormt bra och genomtĂ€nkt svar! Du verkar ha grymma lösningar pĂ„ varje frĂ„ga du stĂ€lls inför och du kommer sĂ€kerligen bli (och du Ă€r redan) en viktig informationskĂ€lla pĂ„ det hĂ€r forumet! Man fĂ„r tacka, hjĂ€lper gĂ€rna till. Grym idĂ© med kontrollrummet, kanske att man skulle ha det lite större, kommer nog spendera mest tid dĂ€r, har frĂ€mst tĂ€nkt ha studion för mix, dator/syntbaseradmusik och smĂ„ trum/sĂ„ng pĂ„lĂ€gg jo, alltsĂ„, den yta du har Ă€r kanske bortkastad pĂ„ ett VĂLDIGT stort kontrollrum, se hĂ€r; som sagt, om man vill fĂ„ plats med ett "kicker" sĂ„ gĂ„r det ju med.. Första skissen tar tag i klassiska problem som t.ex ingĂ„ng via Liverum, otroligt irreterande att behöva slĂ„ av bara för att ta en kaffe eller gĂ„ pĂ„ dass eller varför inte bara att man fĂ„r besök mitt i en tagning. Men visst, det finns potential i din lokal, du borde dĂ€rför kanske fundera lite större Ă€n bara pĂ„ dig sjĂ€lv. Om du skulle hyra ut stĂ€llet kanske du bör vara lite mer flexibel. Du kanske en dag tröttnar pĂ„ synthar och dator, kanske vill testa att spela in med lite olika musiker, vad vet jag. Bara en tanke innan du ger dig pĂ„ ett sĂ„nt hĂ€r bygge. För faktum kvarstĂ„r; det kommer ta tid och energi, och en del pengar sĂ„klart. (tyvĂ€rr oftast mer Ă€n vad man hoppats). Du Ă€r jĂ€vligt bra pĂ„ det dĂ€r Andreas! Ăr det Ok om jag ringer dig nĂ€r jag ska bygga studio? ps. ni fĂ„r ursĂ€kta alla stavfel och skit, skriver snabbare Ă€n jag borde... hoppas ni fĂ„r med er det jag sĂ€ger iaf. ps2. kan sĂ„klart skicka .skp filen.. droploadar den till dig imorgon, sitter pĂ„ en 54kb lina just nu. a
hegobald Postat 22 augusti 2006 Postat 22 augusti 2006 Shit pomfritt! Andreasb.. Du har kÀnsla för det hÀr med design.. Vad anvÀnder du för mjukvara dÄ du skissar???
Claes Holmerup Postat 22 augusti 2006 Postat 22 augusti 2006 (redigerat) Det var vĂ€l Sketchup, om jag inte kommer ihĂ„g fel frĂ„n andra trĂ„dar... MĂ„ste ocksĂ„ berömma Andreasb, eftersom han pillar ihop de dĂ€r tjusiga skisserna sĂ„ j-a kvickt! đ Jag har testat gratisversionen av Sketchup, men jag tycker att det tar en j-a tid att pilla ihop nĂ„got vettigt dĂ€r... đ MisstĂ€nker att köpeversionen Ă€r smidigare...? Redigerat 22 augusti 2006 av Claes
hackeman Postat 22 augusti 2006 Postat 22 augusti 2006 Första skissen tar tag i klassiska problem som t.ex ingĂ„ng via Liverum, otroligt irreterande att behöva slĂ„ av bara för att ta en kaffe eller gĂ„ pĂ„ dass eller varför inte bara att man fĂ„r besök mitt i en tagning. Men det problemet tar du ju hand om Ă€ven i andra skissen? đ Eller ahh.. du menar att första skissen var primĂ€rt för klassiska problem, och andra skissen var en vidareutveckling pĂ„ det? Hur som helst, mĂ„ste instĂ€mma med övriga att du verkar grym OCH snabb pĂ„ det hĂ€r! FĂ„r man frĂ„ga om det Ă€r ditt yrke? Om inte, har du nĂ„gon annan du kan rekommendera om man vill anlita nĂ„gon att göra jobbet? GĂ€rna i SkĂ„ne-trakten. FöljdfrĂ„gan Ă€r dĂ„, vad tror du ett bygge enligt din andra ritning (utifrĂ„n Baltazars lĂ€ge) skulle kosta i material respektive tid? FörstĂ„r att det beror pĂ„ vad för ljudisolering/material man vĂ€ljer och vem som gör jobbet, men om du utgĂ„r frĂ„n hur du/ni brukar göra. SjĂ€lva studioutrustningen exkluderat. Om frĂ„gan nu Ă€r rimlig att svara pĂ„ dvs... kanske en hum mellan tummen o mĂ„nen? đ
tbruce Postat 22 augusti 2006 Postat 22 augusti 2006 Ja hu jag fĂ„r nog sĂ€ga att jag ocksĂ„ blir smĂ„tt imponerad av antingen andreasb ...eller programmet? đ BĂ„da tror jag. đ Verkar hur smidigt som helst att kunna rita upp sĂ„dĂ€r ju, riktigt inspirerande ocksĂ„...
andreasb Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 jisses, ojoj, tack tack, har Ă€gt SketchUp sen ett halvĂ„r eller sĂ„, har arbetat en del med andra CAD program men sketchup Ă€r det i sĂ€rklass enklaste programmet att arbeta upp snabba skisser pĂ„. Vet inte hur gratis versionen Ă€r men den verkar nĂ„got begrĂ€nsad. Hur som helst, mĂ„ste instĂ€mma med övriga att du verkar grym OCH snabb pĂ„ det hĂ€r! FĂ„r man frĂ„ga om det Ă€r ditt yrke? Om inte, har du nĂ„gon annan du kan rekommendera om man vill anlita nĂ„gon att göra jobbet? GĂ€rna i SkĂ„ne-trakten. 1. jo man lĂ€r sig ganska fort och 2. jo jag Ă€r musiker men arbetar en hel del just nu som snickare bla. Bygger för tillfĂ€llet ny studio i sthlm. Ingen koll pĂ„ om det finns ett yrke som ger dig det du vill ha, en akustiker kanske kan ge dig tips men nĂ€r det sen kommer till att bygga det hela behövs oftast andra kunskaper. Posta en skiss eller likande hĂ€r sĂ„ kan jag iaf. kolla pĂ„ det. De flesta hĂ€r Ă€r ju trots allt intresserade av att göra det sjĂ€lv och har man tiden och intresset sĂ„ gĂ„r det lĂ€ra sig exakt hur man ska göra. FöljdfrĂ„gan Ă€r dĂ„, vad tror du ett bygge enligt din andra ritning (utifrĂ„n Baltazars lĂ€ge) skulle kosta i material respektive tid? FörstĂ„r att det beror pĂ„ vad för ljudisolering/material man vĂ€ljer och vem som gör jobbet, men om du utgĂ„r frĂ„n hur du/ni brukar göra. SjĂ€lva studioutrustningen exkluderat. SkitsvĂ„rt sĂ„ dĂ€r pĂ„ rak arm men sĂ„ det finns ju priser pĂ„ allt att fĂ„ tag pĂ„ sĂ„ tex; gips kostar runt 35kr/kvm och standard Ă€r ju 2 lager 45x70 reglar kostar 9kr/lpm alltsĂ„ vĂ€ldigt billigt, nĂ€stan sĂ„ man kan ta bort det i berĂ€kningen. isolering kostar 45kr/kvm och nerĂ„t, finns dyrare ljudskivor som man ska undvika för vĂ€ggbygge. 22mm golvspĂ„n kostar 75kr/kvm och sĂ„ vidare... sĂ„ surfa runt, leta bra priser och rĂ€kna ihop material Ă„tgĂ„ngen. Sen finns det ju en massa olika specialare men kan ha. Neopren, bĂ€rlister, viskoelastiskt lim, akustikfog och allt annat. Sen kostar ju laminerat glas till rutor en hel del. Elektriker (rörmokare kanske), bygglov etc. En tumregel brukar dock vara; rĂ€kna ut först, dubblera summan och dĂ€r kommer du sĂ€kerligen hamna. SĂ„, mellan tummen och mĂ„nen, 50.000 för ett fett grymt isolerad studio dĂ€r du kan slĂ„ allt du kan utan störa grannar.... nöjer man sig med att bara göra grannarna arga ibland sĂ„ kan man ju komma undan billigare men dĂ„ kanske man blir vrĂ€kt Ă„ andra sidan. a đ
hackeman Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 Stort tack för ditt svar, Andreas. Jag och min sambo hĂ„ller fortfarande pĂ„ att leta nytt boende dĂ€r jag ska kunna bygga min studio, sĂ„ jag kan inte slĂ€nga upp nĂ„n ritning Ă€nnu, men all förhandsinfo jag kan ta i beaktande nĂ€r jag letar bostad Ă€r av vĂ€rde. Den hĂ€r trĂ„den sparar jag i min guldkista sĂ„ lĂ€nge. đ
andreasb Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 Skulle vilja ha lite hjĂ€lp med planlösningen i lokalen ĂĄ 44kvadrat. Konstigt att jag inte sĂ„g det hĂ€r innan..men jag fĂ„r det till aningen mindre Ă€n 44kvm; se hĂ€r. hmm nĂ„got som inte stĂ€mmer hĂ€r.. kan du kontrollmĂ€ta dina vĂ€ggar? a đ
mallorcamange (oregistrerad) Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 ja alltsÄ vad ska man sÀga. jag Àr sjukt imponerad...sjÀlv sitter jag i en rund bungalow....men....rundhet har sin fördel precis som vÄgorna stÄr för inspiration. Tar av mig hatten och höjer glaset för AndreasB!! mkt immpad!!
Baltazar Postat 24 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 24 augusti 2006 Andreasb HĂ€r hĂ€nder det grejor - Snyggt!! Var nere i lokalen igĂ„r och mĂ€tte och det stĂ€mmer att mĂ„ttet 1502 inte stĂ€mmer, det Ă€r Ă„rminstĂ„nde 2500mm dĂ€r, ska kontrollmĂ€ta alla vĂ€ggar en gĂ„ng till... men jag Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ att de övriga mĂ„tten stĂ€mmer. Ska ocksĂ„ sĂ€ga att 44kvadrat var lite pĂ„ en höft, totalt Ă€r hela lokalen 56kvm (har jag för mig) men jag ritade inte ut hallen och den ickeexisterande toaletten eller det som en gĂ„ng varit toalett đ Vad jag ocksĂ„ gjorde nĂ€r jag var nere dĂ€r igĂ„r var att mĂ€ta ut och och realisera lite ideer, de flesta byggde pĂ„ dina ideer med femhörningar, men med lite andra placeringar Ă€n de du ritat upp. Provade t.ex. att rita upp kontrollrummet i hörnet vid "3875-hörnet" men dĂ€r Ă€r det ett toalettrör rakt upp i grannens brusefotölj lĂ€ngst till höger, sĂ„ det kĂ€ndes inte helt bra. Det jag tĂ€nkte komma till var om det Ă€r viktigt att rummet Ă€r symetriskt eller om vissa skillnader inom 1-2 meter Ă€r försumbara? Kanske Ă€r en konstig frĂ„ga och det beror pĂ„ hur rummet Ă€r byggt, men vad tror inte bara du andreasb utan den övriga expertisen? Sitter inte vid min dator nu sĂ„ jag Ă„terkommer med en Ă€nnu lĂ€ngre utlĂ€ggning en annan gĂ„ng. Och tack fĂ„r du varje gĂ„ng, du anar inte vilken hjĂ€lp du Ă€r!
andreasb Postat 29 augusti 2006 Postat 29 augusti 2006 AndreasbHĂ€r hĂ€nder det grejor - Snyggt!! Var nere i lokalen igĂ„r och mĂ€tte och det stĂ€mmer att mĂ„ttet 1502 inte stĂ€mmer, det Ă€r Ă„rminstĂ„nde 2500mm dĂ€r, ska kontrollmĂ€ta alla vĂ€ggar en gĂ„ng till... men jag Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ att de övriga mĂ„tten stĂ€mmer. ok, vore intressant att ha exakta mĂ„tt...Ă€ven pĂ„ eventuella rör och annat. Vad jag ocksĂ„ gjorde nĂ€r jag var nere dĂ€r igĂ„r var att mĂ€ta ut och och realisera lite ideer, de flesta byggde pĂ„ dina ideer med femhörningar, men med lite andra placeringar Ă€n de du ritat upp.Provade t.ex. att rita upp kontrollrummet i hörnet vid "3875-hörnet" men dĂ€r Ă€r det ett toalettrör rakt upp i grannens brusefotölj lĂ€ngst till höger, sĂ„ det kĂ€ndes inte helt bra. Det jag tĂ€nkte komma till var om det Ă€r viktigt att rummet Ă€r symetriskt eller om vissa skillnader inom 1-2 meter Ă€r försumbara? Kanske Ă€r en konstig frĂ„ga och det beror pĂ„ hur rummet Ă€r byggt, men vad tror inte bara du andreasb utan den övriga expertisen? mjae, jag bygger efter principen att kontrollrummet ska ha symmetri (sĂ„ exakt det gĂ„r) för att fĂ„ balans och möjlighet att berĂ€kna positioner för absorbenter etc. inspelningsrummet dĂ€remot bör man strĂ€va efter det motsatta, sĂ„ asymetriskt man bara förmĂ„r (utan att det tar för mycket plats) vinkla vĂ€ggar och tak osv. SĂ„, ja skillnader pĂ„ 1-2 meter pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle Ă€r försummbara đ men det vore sĂ„klart bĂ€ttre att veta först innan man handlar. Sitter inte vid min dator nu sĂ„ jag Ă„terkommer med en Ă€nnu lĂ€ngre utlĂ€ggning en annan gĂ„ng.Och tack fĂ„r du varje gĂ„ng, du anar inte vilken hjĂ€lp du Ă€r! tack, jo med alla glada tillrop jag fĂ„tt förstĂ„r jag att folk gillar det jag gör hĂ€r đ vĂ€ntar pĂ„ det lĂ€ngre in(ut)lĂ€gget! a đ
Linus Postat 29 augusti 2006 Postat 29 augusti 2006 Vilken vacker trĂ„d! đł En eloge till Andreas! Du Ă€r en god resurs för detta forum.
_johnny_ Postat 29 augusti 2006 Postat 29 augusti 2006 Àr oxÄ impad av Andreas, har sett ett gÀng ritningar och tips han gjort/gett. Kul att folk tar sig tid och hjÀlper andra!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.