Jump to content
Annons

Vart ska jag ha mitt kontrollrum?


Baltazar

Recommended Posts

Hej!

Som många andra här är jag på gång att bygga en liten studio.

Skulle vilja ha lite hjälp med planlösningen i lokalen á 44kvadrat.

Budgeten är ganska pressad och jag vill gärna komma undan så billigt som möjligt, det viktiga är att det blir ordentligt dämpat i taket ovanför… grannar ni vet 🙂

Såhär till en början har jag nog mest tänkt fokusera på att få ett ordentligt kontrollrum med bra mixmiljö, har tänkt mig kanske en 10-20kvm, låter det ok? Ett litet inspelningsbås med plats för trummor vore också trevligt men det beror på vad kontrollrums-kalaset slutar på 😄 .

Rummet är ganska högt i tak, 290cm och vid rören är det 240cm, såg att 240cm verkar vara någon standardhöjd på gipsskivor så man kanske ska köra på den höjden?

(Det är lite knivigt med de där rören som är i taket, för det är några kranar jag inte får bygga för på dem.)

Och när jag ändå snackar tak är det ju inte långt till golv: behöver jag bygga ett flytande golv för att se till så att inget ljud sprider sig till taket?

Blev en rejäl uppsats men jag hoppas att det finns något sketchup proffs som har tid och lust att skissa upp nåt snabbt 🙁

Själv är jag nybörjare i sketchup...

Sketchup filen för den som vill

Z4nSjx.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej du..

Skulle vilja ha lite hjälp med planlösningen i lokalen á 44kvadrat.

helt ok stoelek mao.

Budgeten är ganska pressad och jag vill gärna komma undan så billigt som möjligt, det viktiga är att det blir ordentligt dämpat i taket ovanför… grannar ni vet 

mmm tyvärr finns det inga direkta genvägar. Om du slår på trumman och bara har dämpat taket kommer ljudet ändå fortplantas via golv/väggar och sedemera upp till grannen. Så ett rum-i-rummet lär du behöva..men det betyder inte att det kommer bli jätte dyrt.

Såhär till en början har jag nog mest tänkt fokusera på att få ett ordentligt kontrollrum med bra mixmiljö, har tänkt mig kanske en 10-20kvm, låter det ok? Ett litet inspelningsbås med plats för trummor vore också trevligt men det beror på vad kontrollrums-kalaset slutar på  .

Ok, jag gjorde så här att jag skissade lite på ditt rum och kom fram till detta; lite fyrkantigt men med lite fantasi kan man ju göra rummet bättre.

SUPERSTUDION.jpg

Gjorde ett något mindre bås, men det går ju göra hur stort du vill.. vanligt är kanske annars att man vill ha trummor i samma rum som andra instrument och båset för sång och förstärkare.

Rummet är ganska högt i tak, 290cm och vid rören är det 240cm, såg att 240cm verkar vara någon standardhöjd på gipsskivor så man kanske ska köra på den höjden?

jo 2400mm är standard för gips så det avr det jag ritade in i skissen. bara att smälla upp.

(Det är lite knivigt med de där rören som är i taket, för det är några kranar jag inte får bygga för på dem.)

mmm kolla med bygglov och bygganmälan, sen ska du se att det är lugnt att du bara bygger inspektionsluckor för kranarna. lätta att sätta in i dubbla lager gips.

Och när jag ändå snackar tak är det ju inte långt till golv: behöver jag bygga ett flytande golv för att se till så att inget ljud sprider sig till taket?

Jo så är det nog.. det sköna är ju att taket egentligen är på 2900 så du har ju utrymme att höja både golv och sänka tak..så hela ditt rum verkar helt genomförbart.. saknar väl iofs. dagsljus och toalett vad det verkar men i vilket fall som helst. Tål ju att diskuteras iaf.

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

andreasb

😏😱😱😆

Tack så jättemycket! 😆

Grym idé med kontrollrummet, kanske att man skulle ha det lite större, kommer nog spendera mest tid där, har främst tänkt ha studion för mix, dator/syntbaseradmusik och små trum/sång pålägg 😉

Grym ide som sagt skulle aldrig kommit på själv :rolleyes:.

Ska ner och kolla lite idag.

Ang. toalett så finns det i en korridor utanför, och fönster... det är överskattat!

Skulle man kunna få skissen i sketchup format? skickar PM..

Tack igen tusengånger!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara få berömma dig andreasb för ett enormt bra och genomtänkt svar!

Du verkar ha grymma lösningar på varje fråga du ställs inför och du kommer säkerligen bli (och du är redan) en viktig informationskälla på det här forumet! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara få berömma dig andreasb för ett enormt bra och genomtänkt svar!

Du verkar ha grymma lösningar på varje fråga du ställs inför och du kommer säkerligen bli (och du är redan) en viktig informationskälla på det här forumet!

Man får tacka, hjälper gärna till.

Grym idé med kontrollrummet, kanske att man skulle ha det lite större, kommer nog spendera mest tid där, har främst tänkt ha studion för mix, dator/syntbaseradmusik och små trum/sång pålägg

jo, alltså, den yta du har är kanske bortkastad på ett VÄLDIGT stort kontrollrum, se här;

super.jpg

som sagt, om man vill få plats med ett "kicker" så går det ju med..

Första skissen tar tag i klassiska problem som t.ex ingång via Liverum, otroligt irreterande att behöva slå av bara för att ta en kaffe eller gå på dass eller varför inte bara att man får besök mitt i en tagning.

Men visst, det finns potential i din lokal, du borde därför kanske fundera lite större än bara på dig själv. Om du skulle hyra ut stället kanske du bör vara lite mer flexibel. Du kanske en dag tröttnar på synthar och dator, kanske vill testa att spela in med lite olika musiker, vad vet jag. Bara en tanke innan du ger dig på ett sånt här bygge. För faktum kvarstår; det kommer ta tid och energi, och en del pengar såklart. (tyvärr oftast mer än vad man hoppats).

Du är jävligt bra på det där Andreas! Är det Ok om jag ringer dig när jag ska bygga studio?

:rolleyes:

ps. ni får ursäkta alla stavfel och skit, skriver snabbare än jag borde... hoppas ni får med er det jag säger iaf.

ps2. kan såklart skicka .skp filen.. droploadar den till dig imorgon, sitter på en 54kb lina just nu.

a

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl Sketchup, om jag inte kommer ihåg fel från andra trådar...

Måste också berömma Andreasb, eftersom han pillar ihop de där tjusiga skisserna så j-a kvickt! 😉 Jag har testat gratisversionen av Sketchup, men jag tycker att det tar en j-a tid att pilla ihop något vettigt där... 🙁 Misstänker att köpeversionen är smidigare...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Första skissen tar tag i klassiska problem som t.ex ingång via Liverum, otroligt irreterande att behöva slå av bara för att ta en kaffe eller gå på dass eller varför inte bara att man får besök mitt i en tagning.

Men det problemet tar du ju hand om även i andra skissen? 🙁 Eller ahh.. du menar att första skissen var primärt för klassiska problem, och andra skissen var en vidareutveckling på det?

Hur som helst, måste instämma med övriga att du verkar grym OCH snabb på det här! Får man fråga om det är ditt yrke? Om inte, har du någon annan du kan rekommendera om man vill anlita någon att göra jobbet? Gärna i Skåne-trakten.

Följdfrågan är då, vad tror du ett bygge enligt din andra ritning (utifrån Baltazars läge) skulle kosta i material respektive tid? Förstår att det beror på vad för ljudisolering/material man väljer och vem som gör jobbet, men om du utgår från hur du/ni brukar göra. Själva studioutrustningen exkluderat.

Om frågan nu är rimlig att svara på dvs... kanske en hum mellan tummen o månen? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jisses, ojoj, tack tack, har ägt SketchUp sen ett halvår eller så, har arbetat en del med andra CAD program men sketchup är det i särklass enklaste programmet att arbeta upp snabba skisser på.

Vet inte hur gratis versionen är men den verkar något begränsad.

Hur som helst, måste instämma med övriga att du verkar grym OCH snabb på det här! Får man fråga om det är ditt yrke? Om inte, har du någon annan du kan rekommendera om man vill anlita någon att göra jobbet? Gärna i Skåne-trakten.

1. jo man lär sig ganska fort och 2. jo jag är musiker men arbetar en hel del just nu som snickare bla.

Bygger för tillfället ny studio i sthlm. Ingen koll på om det finns ett yrke som ger dig det du vill ha, en akustiker kanske kan ge dig tips men när det sen kommer till att bygga det hela behövs oftast andra kunskaper. Posta en skiss eller likande här så kan jag iaf. kolla på det.

De flesta här är ju trots allt intresserade av att göra det själv och har man tiden och intresset så går det lära sig exakt hur man ska göra.

Följdfrågan är då, vad tror du ett bygge enligt din andra ritning (utifrån Baltazars läge) skulle kosta i material respektive tid? Förstår att det beror på vad för ljudisolering/material man väljer och vem som gör jobbet, men om du utgår från hur du/ni brukar göra. Själva studioutrustningen exkluderat.

Skitsvårt så där på rak arm men så det finns ju priser på allt att få tag på så tex;

gips kostar runt 35kr/kvm och standard är ju 2 lager

45x70 reglar kostar 9kr/lpm alltså väldigt billigt, nästan så man kan ta bort det i beräkningen.

isolering kostar 45kr/kvm och neråt, finns dyrare ljudskivor som man ska undvika för väggbygge.

22mm golvspån kostar 75kr/kvm

och så vidare... så surfa runt, leta bra priser och räkna ihop material åtgången.

Sen finns det ju en massa olika specialare men kan ha. Neopren, bärlister, viskoelastiskt lim, akustikfog och allt annat. Sen kostar ju laminerat glas till rutor en hel del. Elektriker (rörmokare kanske), bygglov etc.

En tumregel brukar dock vara; räkna ut först, dubblera summan och där kommer du säkerligen hamna.

Så, mellan tummen och månen, 50.000 för ett fett grymt isolerad studio där du kan slå allt du kan utan störa grannar.... nöjer man sig med att bara göra grannarna arga ibland så kan man ju komma undan billigare men då kanske man blir vräkt å andra sidan.

a

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för ditt svar, Andreas.

Jag och min sambo håller fortfarande på att leta nytt boende där jag ska kunna bygga min studio, så jag kan inte slänga upp nån ritning ännu, men all förhandsinfo jag kan ta i beaktande när jag letar bostad är av värde.

Den här tråden sparar jag i min guldkista så länge. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja ha lite hjälp med planlösningen i lokalen á 44kvadrat.

Konstigt att jag inte såg det här innan..men jag får det till aningen mindre än 44kvm;

se här.

super3.jpg

hmm något som inte stämmer här.. kan du kontrollmäta dina väggar?

a

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)

ja alltså vad ska man säga. jag är sjukt imponerad...själv sitter jag i en rund bungalow....men....rundhet har sin fördel precis som vågorna står för inspiration.

Tar av mig hatten och höjer glaset för AndreasB!! mkt immpad!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Andreasb

Här händer det grejor - Snyggt!!

Var nere i lokalen igår och mätte och det stämmer att måttet 1502 inte stämmer, det är årminstånde 2500mm där, ska kontrollmäta alla väggar en gång till... men jag är ganska säker på att de övriga måtten stämmer.

Ska också säga att 44kvadrat var lite på en höft, totalt är hela lokalen 56kvm (har jag för mig) men jag ritade inte ut hallen och den ickeexisterande toaletten eller det som en gång varit toalett 😉

Vad jag också gjorde när jag var nere där igår var att mäta ut och och realisera lite ideer, de flesta byggde på dina ideer med femhörningar, men med lite andra placeringar än de du ritat upp.

Provade t.ex. att rita upp kontrollrummet i hörnet vid "3875-hörnet" men där är det ett toalettrör rakt upp i grannens brusefotölj längst till höger, så det kändes inte helt bra. Det jag tänkte komma till var om det är viktigt att rummet är symetriskt eller om vissa skillnader inom 1-2 meter är försumbara? Kanske är en konstig fråga och det beror på hur rummet är byggt, men vad tror inte bara du andreasb utan den övriga expertisen?

Sitter inte vid min dator nu så jag återkommer med en ännu längre utläggning en annan gång.

Och tack får du varje gång, du anar inte vilken hjälp du är!

Link to comment
Dela på andra sajter

Andreasb

Här händer det grejor - Snyggt!!

Var nere i lokalen igår och mätte och det stämmer att måttet 1502 inte stämmer, det är årminstånde 2500mm där, ska kontrollmäta alla väggar en gång till... men jag är ganska säker på att de övriga måtten stämmer.

ok, vore intressant att ha exakta mått...även på eventuella rör och annat.

Vad jag också gjorde när jag var nere där igår var att mäta ut och och realisera lite ideer, de flesta byggde på dina ideer med femhörningar, men med lite andra placeringar än de du ritat upp.

Provade t.ex. att rita upp kontrollrummet i hörnet vid "3875-hörnet" men där är det ett toalettrör rakt upp i grannens brusefotölj längst till höger, så det kändes inte helt bra. Det jag tänkte komma till var om det är viktigt att rummet är symetriskt eller om vissa skillnader inom 1-2 meter är försumbara? Kanske är en konstig fråga och det beror på hur rummet är byggt, men vad tror inte bara du andreasb utan den övriga expertisen?

mjae, jag bygger efter principen att kontrollrummet ska ha symmetri (så exakt det går) för att få balans och möjlighet att beräkna positioner för absorbenter etc. inspelningsrummet däremot bör man sträva efter det motsatta, så asymetriskt man bara förmår (utan att det tar för mycket plats) vinkla väggar och tak osv. Så, ja skillnader på 1-2 meter på rätt ställe är försummbara 😉 men det vore såklart bättre att veta först innan man handlar.

Sitter inte vid min dator nu så jag återkommer med en ännu längre utläggning en annan gång.

Och tack får du varje gång, du anar inte vilken hjälp du är!

tack, jo med alla glada tillrop jag fått förstår jag att folk gillar det jag gör här 😆 väntar på det längre in(ut)lägget!

a

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...