Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena. Försöker kopplaihiop en laptop med min stattionära dator. Anslutningen går direkt via kabel alltså inte via router eller så. Jag har försökt med att göra guiden för hemmanätverk. Har trixat med ipadresser osv, men inget funkar. På båda datorerna står det "En nätverkskabel är inte ansluten". Båda burkarna kör med samma protokoll. Någon som kan hjälpa mig lite med detta?

Redigerat av Lådan
Annons
Postat
Du måste ha en korsad kabel. Antagligen är det det som spökar!

hum. wtf. är inte min vanliga kabel det då? Den som jag ansluter till nätet med?

Postat

Nej, den borde vara rak. Jämför kontakterna i båda ändar på kabeln. Ligger färgerna i samma ordning så är den rak.

Postat
Din vanliga kabel är INTE korsad.

Ibland är den röd till exempel. 😕

Nu säger ju inte färgen på kabeln om den är korsad eller inte... 😕

Postat

Ibland är den röd till exempel.  😛

Nu säger ju inte färgen på kabeln om den är korsad eller inte... 😏

Ville bara säga att min korsade kabel är röd 😎

Postat (redigerat)
taigfan. att alt skall vra så omständigt:S
Ja, du... Behöver jag tillägga att Mac är så smart att den inte behöver korsade kablar? 😉

Den känner av och "vänder automatiskt" internt i nätverksporten. [/saltströ i såren]

Antingen skaffar du en korsad kabel och trycker in dator-dator, eller så skaffar du en liten hub eller router samt två vanliga TP-kablar och trycker in dator-router-dator.

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

Ibland är den röd till exempel.  😛

Nu säger ju inte färgen på kabeln om den är korsad eller inte... 😉

Ville bara säga att min korsade kabel är röd 😮

...och för att späda på den värdefulla informationen kan jag berätta att min korsade är grå med gula kontakter. Min raka 10-meterskabel är ljusblå med blåa kontakter.

Redigerat av Linus
Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

Du måste om du ska köra som du tänkt definera en ip-range som de båda datorerna ligger på annars ser de inte varandra ex: stationär ip-adress=192.168.1.10 och bärbar 192.168.1.11 och sedan dela ut nåt på nån utav dem lämpligtvis mappen där du ska kopiera från eller till...

enklast är att ha en router och sedan bara dela ut nån mapp på den maskin som ses som lämplig så slipper man hela skiten med korsade kablar och ip-defineringar, då delar ju routern ut adresser och du kan se dina maskiner på ditt nätverk förutsatt arbetsgruppen heter densamma på båda maskinerna typ "hemma" eller nåt!

Postat
Du måste om du ska köra som du tänkt definera en ip-range som de båda datorerna ligger på annars ser de inte varandra ex: stationär ip-adress=192.168.1.10 och bärbar 192.168.1.11 och sedan dela ut nåt på nån utav dem lämpligtvis mappen där du ska kopiera från eller till...

enklast är att ha en router och sedan bara dela ut nån mapp på den maskin som ses som lämplig så slipper man hela skiten med korsade kablar och ip-defineringar, då delar ju routern ut adresser och du kan se dina maskiner på ditt nätverk förutsatt arbetsgruppen heter densamma på båda maskinerna typ "hemma" eller nåt!

Jomen, som jag sa så är alla instälningar korekta (har byggt ett par nät innan:)

Korsadkabel har jag nu, men forfarande :"en nätverkskael är inte ansluten".

hum!

Postat
Jomen, som jag sa så är alla instälningar korekta (har byggt ett par nät innan:)

hum!

Hmmm.. 😳 Det där låter inte så bra.

Antingen så var det ingen korsad kabel du fick tag på. (Vissa puckade dataaffärsbiträden brukar tro att en kabel är korsad när den heter "twisted pair"...)

Eller så sitter du med ett trasigt nätverkskort.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Dum fråga, men.... varför går det inte att koppla ihop två datorer via USB?

Måste en av enheterna vara smart (dator), o en enhet dum (t ex kamera), för att USB ska funka?

Postat (redigerat)

Måste en av enheterna vara smart (dator), o en enhet dum (t ex kamera), för att USB ska funka?

Det går också, men lite samma där som med nätverk - man måste ha en annan kabel (USB bridge cable). Ser ut som en vanlig fast med en liten klump på mitten.

SW-9804.jpg

EDIT: Hittade en hos www.komplett.se

Redigerat av Linkowich
Postat

hum!

Hmmm.. 😳 Det där låter inte så bra.

Antingen så var det ingen korsad kabel du fick tag på. (Vissa puckade dataaffärsbiträden brukar tro att en kabel är korsad när den heter "twisted pair"...)

Eller så sitter du med ett trasigt nätverkskort.

hum. ja jävlar den hette visst "Twisted". Hoppas nu att jag får byta. Dumma jävel, haha... Den var ju röd oh allt:P

Exakt vad skall kaln heta?

Postat (redigerat)

Twisted Pair betyder bara att ledarparen inne i kabeln är tvinnade. Även "icke-korsade" kablar är twisted pair.

En korsad kabel brukar heta cross-over eller patch cable (har äver sett p2p eller pear to pear ethernet-kabel).

Redigerat av Linkowich
Postat
Twisted Pair betyder bara att ledarparen inne i kabeln är tvinnade. Även "icke-korsade" kablar är twisted pair.

En korsad kabel brukar heta cross-over eller patch cable (har äver sett p2p eller pear to pear ethernet-kabel).

tack!

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det borde stå Cross på kablarna hos CO i varje fall.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Det går också, men lite samma där som med nätverk - man måste ha en annan kabel (USB bridge cable). Ser ut som en vanlig fast med en liten klump på mitten.

SW-9804.jpg

EDIT: Hittade en hos www.komplett.se

Va som faan! 😳

Trodde det inte gick eftersom jag inte kunnat hitta kabel med rätt ansutning i båda ändar.

Postat

skall även finnas något slags nätgrej som gör det möjligt att köra nätverket via elutaget.. man kopplarin en dosa. Låter som det inte är det bästa alternativet men ändå😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.