Jump to content
Annons

Dags för synt köp


mead

Recommended Posts

tjena tjena ny här på forumet...jag ska precis köpa en lite mer avancerad synt har bara spelat ett litet tag men tycks ha en viss talang för detta så nu efter sommar jobbet har jag runt 8000kr vilket ska gå till en bra synt...dessa två hhar jag funderat på(både har fått bra kritik...)

http://www.vendolin.se/vendolinbilder/96023.bild

(7500 beg) eller

http://waltzer.crosswinds.net/egw/equipment/photos/z1b.jpg

(7000)

jag är ute efter ganska mörka och tunga och men ändå ska det finnas lite glädje(lyssnar på black metal(melodiös)och inom den schangern finns det mycket trolligt ljud om ni kan tänka er, har prov spelat korg z1(den för 7000) den hadde vissa shcyssta ljud...snälla hjälp mig nåpgon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skitsvårt att veta vad som just passa DIG, men som första synth måste jag rekommendera en all-round-synth som har massor av olika sorters ljud. Vad som sen ska rekommenderas vågar jag inte säga här eftersom jag hamnat efter i synth-träsket. Men köp ingen analog-synth som kanske har grymt feta basljud, men inget annat som låter vettigt.

en sak: håll dig borta från casio!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, problemet (om man nu ska tala om problem), är att de flesta syntar görs för "dansmusik". Mao, det finns, mig veterligen) ingen typisk black metal-synt.

Antingen kan du kolla efter black metalband som använder syntar (om det nu finns såna) och kolla vad de använder. En annan idé är att köpa en sampler och ett MIDI-keyboard. Samplers är skitbilliga nu pga att alla kör mjukvara istället, och det går att få tag i samplingar av i princip allt möjligt (räcker inte det kan man alltid spela in sina egna ljud). Enda problemet jag kan se med det är att det är en del teknik inblandat, men det är helt klart värt att tänka på.

Z1:an har jag ingen egen erfarenhet av, men att döma av Vintage Synth Explorers omdöme är den inget bottennapp i varje fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, problemet (om man nu ska tala om problem), är att de flesta syntar görs för "dansmusik". Mao, det finns, mig veterligen) ingen typisk black metal-synt.

Antingen kan du kolla efter black metalband som använder syntar (om det nu finns såna) och kolla vad de använder. En annan idé är att köpa en sampler och ett MIDI-keyboard. Samplers är skitbilliga nu pga att alla kör mjukvara istället, och det går att få tag i samplingar av i princip allt möjligt (räcker inte det kan man alltid spela in sina egna ljud). Enda problemet jag kan se med det är att det är en del teknik inblandat, men det är helt klart värt att tänka på.

Z1:an har jag ingen egen erfarenhet av, men att döma av Vintage Synth Explorers omdöme är den inget bottennapp i varje fall.

att köra med sampler och midi-keyboard tror jag är lite invecklat för mig med tanke på mina erfarenheter hitills,jag har åkt runt och provat ett tjugotal syntar i 7-8tusen kronors changern men det var korg z1 som jag gilla mest men jag har laddat ner några mp3or som är gjorda med triton le...jag har kollat runt lite bland black metalbanden men det verkar som dom flesta använder korg i 20000kronors klassen med en massa moduler och sånt, det är i framtiden men nu behöver jag en synt som man kan underhålla sig med i ett par år

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, Jag har tre bra synthar i allroundstilen. Alla är VA synthar, med andra ord virtuell analog, dvs att de härmar analog synthes, subtraktiv.

Yamaha AN1X ca 3000-4000 kr beg

Yamaha Cs2x Ca 4000-5000 kr beg

NordLead 2 Ca 6000-10000 kr beg

Såg att det fanns en An1X till salu på vendolin. Den är faktiskt riktigt prisvärd. Många härliga pads och tunga mörka ljud, AN1X:an har även FM-synthes, bra till bells o fx

Redigerat av Debul
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att det fanns en An1X till salu på vendolin. Den är faktiskt riktigt prisvärd. Många härliga pads och tunga mörka ljud, AN1X:an har även FM-synthes, bra till bells o fx

Oj måste svara här. Jag har en AN1x jämte mig och den har jag som midi-keybaord och inget annat. Tycker den är totalt värdelös. Men smaken är som baken... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...