Jump to content
Annons

Tips på baskaggemickar


Andrew (oregistrerad)

Recommended Posts

Andrew (oregistrerad)

Hm, inte för att jag egentligen kanske behöver en men...

Tja ni vet hur det är... 😄

Har man börjat lira in så är det väl lika bra att köpa på sig lite grejs.

Jag har redan provat Sm57/58 och de funkade ju helt ok...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Andrew (oregistrerad)

Hm, såg att det fanns två Shuremickar. Pg56 och Beta 52? Nån som har nån åsikt om dessa...?

AKG D-112 verkar ju annars ok...

Var det inte nån som hade en sida med ljudklipp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beta 52an är jävligt bra, överlägsen D112:an som i min smak är rätt tråkig egentligen.

Jag har en Beta 91 i studion och en D112a, och var för sig brukar det bli rätt tråkigt, men kör jag bägge samtidigt så kompletterar dom varandra helt enormt fint.

Beta 91an har klippet i toppen och D112an har fluffet.

Redigerat av Wintermute
Link to comment
Dela på andra sajter

Brist (oregistrerad)

Tänk på att mikrofonpositionen kan vara minst så viktigt för ljudet. Men om man frågat mig är det verkliga, akustiska grundljudet viktigast. Se till att baskaggen (och resten av trummorna för den delen) låter som du vill innan du ens börjar placera mikrofonerna. Jag har spelat in trummor som låtit fantastiskt bra och trummor som knappt låtit bättre än kakburkar. Följdaktligen har inspelningarna av de tidigare nämnda blivit mycket bättre och - bäst av allt - krävt väldigt lite efterarbete.

Sedan handlar allt självklart lika mycket om hur man vill att det skall låta. Det finns ingen som låter bättre eller sämre - det finns bara sådant som låter som man vill och sådan som inte gör det. Den mest lyckade trumminspelningen jag gjort hade jag mikrofonbrist och satte därav en SM58-kopia i baskaggen. Det passade låten utmärkt eftersom basgitarren var mycket tung och distad. Kaggen blev råare och fick mera kraft i mellenregistret (Jag tycker D 112:an ibland kanske saknar den där extra knuffen i mellanregistret...)

Mitt ödmjuka råd skulle vara:

1. Se till att alla trummorna låter som de ska. Som du och/eller trumslagaren vill att de ska låta.

2. Placera mikrofonerna. Ett stereopar ovanför huvudet eller strax bakom trumslagaren - riktad mot kitets "centrum" - och en mikrofon i baskaggen kan räcka och ger, om trummorna och rummet låter bra, ett väldigt rått, luftigt ljud.

3. Lägg till fler mikrofoner om någon del av kitet "försvinner" eller prova experimentera lite med mikrofonpositionerna. Eller gör något galet: Jag tog en skräpmikrofon från en gammal bandspelare och placerade den lågt, snett framför trummorna, kopplade den genom en Big Muff in i en preamp med otroligt mycket kompression och mixade sedan in signalen med resten av trummorna.

4. Gör en testinspelning. Lyssna och gå tillbaka till 1 eller två 2 innan du börjar sträcka dig efter EQ eller kompressorer.

Eller strunta i allt och testa dig fram. Jon Spencer Blues Explosion, exempelvis, lade vid inspelningen av Now I Got Worry en skitmikrofon på golvet vid trummorna som nästan studsade omkring (!). Ljudteknikerna fasade men vid mixningen tog de nästan bara med den mikrofonen.

Allt beror ju, som sagt, vad man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Andrew (oregistrerad)

Är det nån som har nån åsikt om Electro voice N/D868. Det som står om den låter ju trevligt. Har sett att många små studios listar den som utrustning iallafall...

Sen har den ju ett trevligt pris på Jam med... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är hur det slutade efter 3 timmars hårslitande med baskaggen på senaste stora projektet :

beta 91 inuti kaggen

d112 mot frontskinnet

milab dc96 en meter ifrån kaggen, med en "filt-tunnel"

Det var ett helt frontskinn, ganska uppstämd kagge, och d112:an hatar sånt.

Efter att vi spelat in alla spår så ville jag vara säker, så jag samplade kaggen fristående med en milab vm44 mot slagskinnet + dom andra mickarna, sen gjorde jag en "mix" på det och triggade kaggen med det ljudet... (som jag dessutom distade)

nu sitter vi och mixar med 4 kanaler kagge. 😕

som standard har vi mest använt triggen + milab + shure micken, men på vissa spår när vi velat ha mer karaktär har vi kört milaben för botten och shure för klipp. D112:an har mycket fluff och ton, men den tillför inte så mycket just på den här inspelningen.

Ibland får man böka runt lite innan man hittar det man letar efter. Det var väl det jag menade att dela med mig av egentligen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Haha, här snackar vi baskaggemickning på riktigt alltså...

Det är sådär min trummis önskade att vi gjorde... Metall trummisar vill ju både ha tjoff och klick... Men.. :rolleyes:

Har man 6 kanaler på portan så får han nöja sig med en mick.

Näe det lutar nog att införskaffa en Ev till att börja med. Undrar bara vad man måste sälja då först... 😆😠🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...