Jump to content
Annons

Byta rör i gitarrstärkare?


Steinb

Recommended Posts

Jag har en Marschall JCM 900 Hi gain master volume som jag haft i dryga 15 år nånting.

Jag har aldrig gjort nått som helst underhåll på den, utan den har tuffat på och gått och gått under alla år.

Men jag inbillar mej att den på senare tid börjat låta lite trött.

Såg att Musikbörsen säljer rör. Kan det var idé att byta ut rören? Nån som gjort det i sin stärkare? Blev det bra? Och var det svårt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lämna in den till någon gitarrmek och gör detta om du inte vet vad du ska göra. Såvitt jag vet behöver man ställa in något som kallas "bias" mellan rören, tror det har att göra med att de ska få rätt ström. Rören jobbar ju dessutom oftast i par, så det kanske har något att göra med balansen mellan dem att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Marschall JCM 900 Hi gain master volume som jag haft i dryga 15 år nånting.

Jag har aldrig gjort nått som helst underhåll på den, utan den har tuffat på och gått och gått under alla år.

Men jag inbillar mej att den på senare tid börjat låta lite trött.

Såg att Musikbörsen säljer rör. Kan det var idé att byta ut rören? Nån som gjort det i sin stärkare? Blev det bra? Och var det svårt?

Ojojoj !

Har du inte bytt rör på 15 år så kommer du garanterat bli positivt överaskad efter ett rörbyte

Men som sagt, lämna in den till någon som kan, inte bara till en musikaffär

Edit1:

slänger upp en liten länk ang. Bias om du nu skulle få för dig att byta rören själv

Bias

Edit2:

slänger upp en länk med adresser till bra rörpulare också

Rörpulare

Redigerat av norcomp
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla lysande svar!!!

Jag ska definitift lämna in den och få hjälp att byta + justera!

Och tack Norcomp för listan med pulare! Fanns ju faktiskt en inte långt ifrån mej! Lysande! *glad*

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra länkar! Bokmärkas! 😆

Jag har bytt rör några gånger på olika stärkare, efter att ha rådfrågat olika, lokala musikaffärer med kunnig och trevlig personal. När jag frågat vad det kostar att lämna in till dom för rörbyte och ev. justering så har dom alltid tyckt att jag lika gärna kan göra det själv då det är en så enkel procedur och en biasjustering sällan är nödvändig. 😉 Men jaja, det har ju funkat alla (typ tre?) gånger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är viktigt (om man nu vill få ut något av de nya rören). Dessutom kan det vara ganska farligt att pilla runt i förstärkaren om man inte vet vad man gör (man kan få sig rejäla (i vissa fall dödliga) stötar om man inte gör rätt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Jag ska prova några nya slutstegsrör i min Prosonic fendercombo.

Nu har jag matchade JJ i som köpts från www.eurotubes.com vars utmärkta sida jag tipsat om tidigare.

Nu vill jag ställa bias själv och inte betala så fort jag vill prova lite nya biasjusteringar.

Produkten Weber bias rite tycks göra detta busenkelt. https://taweber.powweb.com/biasrite/br_page.htm

Man sätter helt enkelt en adapter mellan röret och förstärkaren och läser av värdet på mätaren.

Vill man spara lite pengar så räcker det om man köper ett bias rite huvud som man kopplar till en vanlig multimeter.

Det fungerar precis lika bra men man får inte den enkla weberdosan som direkt visar mA. Det står beskrivet längst ner på weberlänkens sida.

Jag vet mellan vilka biasvärden jag ska hålla mig till på min förstärkare men jag har aldrig använt en multimeter.

Dock vet jag hur den svarta och röda kabeln ska sitta 😏

Detta är multimetern jag tänker skaffa http://www.multimeterwarehouse.com/dt830bf.htm

och undrar nu vilket läge på den som indikerar inställningen för lägst volt så att man ser mA?

Jag vet att man absolut inte ska röra nåt i schassit när man gör detta, förutom biashjulet såklart.

Om man är klåfingrig, vilken är komponenten som är allra farligast att råka nudda och som orsakar säkrast död?

På eurotubes.com har de nu lagt upp några biasvideos för den som är intresserad att titta. http://www.eurotubes.com/euro-video.htm

Där kan man förutom rör även köpa weber bias rite mm.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...