Jump to content
Annons

Firepod eller Line Audio OMP


guitarfreak

Recommended Posts

Funderade ett tag ett köpa en Presonus Firepod då den verkar hålla rätt så hög kvalitét till ett bra pris och man får allt man behöver för att spela in. Trummor, elgitarr, sång och bas i mitt fall. Men nu har jag funderat lite ytterligare och kommit fram till att man med ytterst lite cash till kan man köpa en separat preamp och ljudkort istället, vilket nog dom flesta föredrar, iaf jag själv. Tänkte då på en Line Audio OMP och ett ljudkort i 2500-3000:- (från tyskland dårå) klassen. Vad tror ni? Några funderingar? Nån som vet nåt ställe där dom säljer OMP:n billigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du ha en någorlunda mobil lösning och slippa ha en massa kablar på baksidan så ska du välja Firepod. Men annars skulle jag nog valt det senare förslaget, lite beroende på vad det är för ljudkort du tänkt dig. Men preampsen i OMP är bättre än i Firepoden tycker jag.

Men jag tror åas att du blir nöjd med vilket av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

LineAudios preampar är jättebra, inget snack. Och som svar på direkt fråga säljer vi (RECORDISTA!) OMP. Angående ljudkort – förstår jag det rätt att du vill ha åtta in/åtta ut? Har omvittnat dålig koll på det lägre prissegmentet, men jag kan inte komma på något FW-interface till det pris du nämner.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte 1820 bara 6 ingångar? Då blir det ju två stackars preamps över 🙂

Hmm såg det nu också, läste mig till 8 I/O 😉 . Om man spräcker budgeten lite och ska köpa ett bra prisvärt kort med minst 8 I/O, PCI eller FW, vilket ska man satsa på då?

Och som svar på direkt fråga säljer vi (RECORDISTA!)

Tyckte inte det var så fruktansvärt billigt 😉 . Jam var ju t.o.m billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och som svar på direkt fråga säljer vi (RECORDISTA!)

Tyckte inte det var så fruktansvärt billigt 🙂 . Jam var ju t.o.m billigare.

Alla priser på vår sida är listpris. Om du kontaktar oss ska vi nog kunna komma överens.

Det billigaste vettiga FW-kortet med minst 8 in/ut är nog MOTU UltraLite. Listat för 7600:-, vi kan släppa det mycket billigare. EHCOs nya grejer verkar också klart intressanta, vi kan sälja dem men har inte hunnit testa dem än.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Det billigaste vettiga FW-kortet med minst 8 in/ut är nog MOTU UltraLite. Listat för 7600:-, vi kan släppa det mycket billigare. EHCOs nya grejer verkar också klart intressanta, vi kan sälja dem men har inte hunnit testa dem än.

Hälsningar

/Henrik

Hos Macoteket kan man köpa MOTU UltraLite för 6494:- ink moms så jag förstår att ni har prutmån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det billigaste vettiga FW-kortet med minst 8 in/ut är nog MOTU UltraLite. Listat för 7600:-, vi kan släppa det mycket billigare. EHCOs nya grejer verkar också klart intressanta, vi kan sälja dem men har inte hunnit testa dem än.

Hälsningar

/Henrik

Hos Macoteket kan man köpa MOTU UltraLite för 6494:- ink moms så jag förstår att ni har prutmån.

Ja, det priset kan vi både matcha och förbättra...

Link to comment
Dela på andra sajter

AudioFire8 ser bra ut men då behövs en preamp ala OMP, eftersom sex av ingångarna är linjeingång.

Ett alternativ kan vara Focusrite Saffire Pro som blir ungefärligt motsvarande i pris och har 8 mikingångar/preamp direkt på kortet.

Jag har dock inte testat det själv, så jag kan inte säga hur bra det funkar. Men det är hett tips att du kikar närmare på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan man läsa om Audiofire 2. Priset ligger på 2895 SEK där. Finns även som Audiofire 4, Audiofire 8 och som tidigare nämnts Audiofire 12.

MI7 är distributör för Echo Audio, och de priser som anges på sidan är listpriser. Er favorit-ÅF lär säkert kunna övertalas att hitta några procents avdrag, särskilt om köpet innehåller flera varor samtidigt.

Har inte hunnit testa dessa, men hyser gott hopp om att det är prisvärda prylar. Tidigare använde AudioMaster, som specialbyggde PC-maskiner för musikbruk, just Echo som standardval i sina maskiner. Det känns som en viss antydan om kvalitet.

Som har nämnts här eller i en annan tråd är de nya varianterna av LineAudio DMP/OMP (som numera heter 2MP/8MP) utrustade med utbyggnadsmöjligheter för digital utgång. 2MP har möjlighet för S/PDIF ut och 8MP för ADAT ut. Jag har ingen uppgift om när utbyggnadsmodulerna är klara eller vad de kommer att kosta.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Echo har funnits med i gamet i 20 år och har alltid har stabila och tillförlitliga ljudkort. De håller bra ljudkvalitet, men inte fullt samma klass som t ex RME - dock betydligt bättre än de vanliga budgetvalen... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

De håller bra ljudkvalitet, men inte fullt samma klass som t ex RME

Har du jämfört sida vid sida?

Nej - inte personligen, men en bekant som jag litar fullt och fast på, har gjort det - och det verkar även vara en vanlig uppfattning på många andra håll (utom kanske i USA - men där är de ju som bekant lite extrema när det gäller inhemska produkter... 😆 ).

Echo tillhör helt klart de bästa i en lite lägre prisklass - och själv skulle jag definitivt inte vara rädd för att köpa ett Echo-kort. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...