Jump to content
Annons

Synth och Samplerköp


ThomasJ

Recommended Posts

En bekant är på jakt efter en synth och en sampler.

Det skall sitta i en stduio, så det kan gärna vara i rackformat.

Prylarna skall vara nya och får max kosta 10000:-

Vad rekomenderar ni för denna prisklassen?

Inga speciella krav på dessa saker förutom att dom är är av så bra kvalitet man kanfå för dessa pengar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När det gäller sampler, så finns det väl nuförtiden ingen hårdvarusampler som ens kommer i närheten av mjukvaran. Men AKAI släpper väl fortfarande nya modeller av sina samplers (MPC...), så jag skulle tro att det är dem han får kolla på om han vill ha ny hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Obegripligt att någon vill köpa sampler idag...

En fullt expanderad S-3000 får man för 2000 spänn.

Synt... tja... som föregående talare sa, det är omöjligt att rekommendera bara nån burk hursomhelst utan att veta vad du söker.

En Virus kanske? För dance tjosan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det inte är jag som skall ha dessa prylar så försökte jag fråga vad för krav det fans på synthen. Men fick inget vettigt svar förutom att det det skall vara så bra som möjligt till så lågt pris det baar går. Jag tror det är för dansmusik han skall ha det. JAg återkommer när jag vet mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska det vara nytt (och dyrt)? En begagnad Kurzweil K2000R skulle nog duga utmärkt och finns att köpa för under 10.000:- t.ex på Vendolin, Blocket etc etc.. Mycket bra alltiallo synt och sampler.

K2000 samplern är dessutom kompatibel med Akais loopar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hav förtröstan Andy, jag har precis köpt en E-mu E5000 ULTRA med fullt minne och hårddisk...

jag är KÄR.....

Bara skruva tillbaks klockan tjugo år och inse att man rör sej i samma division som Peter Gabriel och grabbarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Hav förtröstan Andy, jag har precis köpt en E-mu E5000 ULTRA med fullt minne och hårddisk...

jag är KÄR.....

Bara skruva tillbaks klockan tjugo år och inse att man rör sej i samma division som Peter Gabriel och grabbarna.

Underbart! Av någon patetisk orsak finns det ingenting som går up mot att ratta på en sampler, tex en EIII som man vet att Alan Wilder oxo använt.

Fördelen med hårdvarugrunkor är väl kanske att det är stabilt för live etc, annars måste man väl motvilligt inse att mjkvara är det som gäller....

Av samma anledning har vi behållit en Eventide harmonizer för "en sådan hade ju Wilder och Flood när de producerade Violator/Songs of faith and devotion" 😉

Rock on! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nån e intresserad s har jag en bekant som har min gamla E5000 plus sccsi CD + HD plus 50 cd med ljud. Han kan nog tänka sej att släppa den för 2500 - 3000 kr om nån vill ha den. /

Mikke

Ska fundera en stund...finns ju så fina mjukvarugrejjor trots allt, ,en E5000 är ju alltid snygg i rack 🙂

Priserna på samplers har verkligen rasat som ingen annan beg produkt...En gång i tiden betalade du väl bra mycket mer än 5000 spänn bara för ljudskivorna? 🙂

Har en sextonkanals stereomixer och en ESI "över", håller kvar vid nån illusion om att man kanske kan mixa samplade trummor eller nåt med grejjorna...

Är det för övrigt någon som vet som en akai/emu-sampler kan "streama" in ljud på en hårddisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
JuanDaMan (oregistrerad)

Hej,

Har ägt en EMU 5000 Ultra och tyckte den var suverän, men den största nackdelen med den var att man måste ha ett SCSI kort i PC/Mac för att kunna flytta över samplingar, plus att det inte kunde vara vilket SCSIkort som helst heller!

Senare är det så att om man nu råkar hitta en gammal EMU sampler och den inte råkar ha tillräckligt med minne då måste man fixa det oxå, ett rent helvete att hitta 128 mbytare nuförtiden.

Har nyligen köpt en Roland Fantom XR och jag måste säga att den var nog jäkligt smidig på alla sätt och vis om man nu jämför med äldre samplers (såklart). Det som kan vara en nackdel är att den är 1HE och då innebär det att om man inte sitter med PCEditorn och editerar så blir man tvungen att editera med dess minimalistiska lcd fönster men visst det går det oxå...

Jag har sett minst 2st begagnade FantomXR's på nätet för runt 8500-10 000:-

så jag skulle rekommendera den. Den har bra samplings möjligheter och bra syntdel för många typar av musik genre's.

Testa den i musikaffär vettja...

Mvh,

Juan 😆

Redigerat av JuanDaMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...