Jump to content
Annons

Digitaldist!?

Recommended Posts

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Egentligen borde jag vÀl kunna det hÀr efter alla dessa Är, men jag fÄr inte rÀtt pÄ det & Àr i stort bhov av tips & hjÀlp.

Senaste gÄngerna jag har spelat in sÄng sÄ har jag fÄtt nÄgon form av digaldist pÄ sÄngen. Den Àr liten men vÀldigt besvÀrande. Det lÄter digitalt & lite metalliskt om sÄngen, typ.

Jag spelar in som jag har gjort lÀnge, med samma instÀllningar & utrustning.

JJ-Labs stora Kondis

Studio Project VTB1 Preamp

TC Electronic Triple-C Kompressor

Spelar in direkt i SX2 via Audiphilekortet

Har nÄn haft samma problem? Vet nÄn vad det Àr frÄgan om? Kan det vara sÄ att det Àr dÄliga kablar?

Desperat nu för jag skickade en skiss pÄ en vinjett till Adidas nÀsta stora reklamkampanj, & fick tillbaka sÄngfilerna av den HollÀndska producenten.

Dessutom vore jag tacksam om nÄgon skulle vilja ringa körtjejen, sÄ hon kan köra 35 mil för en timmes spek-jobb. Igen.

Jag vÄgar nÀmligen inte.

Tack pÄ förhand dÄ, gÀnget.

Annons
Postat

LÄter jobbigt. NÀr blir signalen digital? LÄter som kÀck i nÄn AD-omvandlare.

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

JĂ€ttegrattis till Adidaskontraktet.

Postat

Ja, verkligen konstigt. Om det verkligen vore sÄ att det verkligen var digital distortion sÄ borde det vara enkelt att lokalisera. Prova med ett annat ljudkort.

Fast som du beskriver det "metalliskt" sÄ misstÀnker man ju att det inte Àr nÄgon vanlig distortion det Àr frÄgan om. Prova annars byta de olika sakerna i kjedjan, en efter en och lyssna.

Inget kul svar, men ÀndÄ.

Postat

Jag har andra grejer Àn du, sÄ jag vet inte hur det hÀr kan stÀmma för dig. Jag har mÀrkt att om jag har preampens gain lite för högt stÀlld (Àven om preampens mÀtare hÄller sig inom det gula omrÄdet och inte rör det röda) sÄ kan jag fÄ nÄgot som lÄter som digitaldist pÄ inspelningen. Drar jag ner preampen och drar upp volymen pÄ ljudkortets mic-ingÄng (break-out-box) sÄ blir det hur bra som helst Àven om insignalen till cubase blir den samma. Kanske vÀrt ett test.

Postat
  Rapid Wanker sa:
Jag har andra grejer Àn du, sÄ jag vet inte hur det hÀr kan stÀmma för dig. Jag har mÀrkt att om jag har preampens gain lite för högt stÀlld (Àven om preampens mÀtare hÄller sig inom det gula omrÄdet och inte rör det röda) sÄ kan jag fÄ nÄgot som lÄter som digitaldist pÄ inspelningen. Drar jag ner preampen och drar upp volymen pÄ ljudkortets mic-ingÄng (break-out-box) sÄ blir det hur bra som helst Àven om insignalen till cubase blir den samma. Kanske vÀrt ett test.

Absolut vÀrt ett test. LÄter rimligt. Tack

Nu Àr det bara körsÄngerskan kvar...

& Nattis, kontraktet Àr lÄngt ifrÄn klart sÄ du behöver inte vara spydig Àn. Det Àr Ànnu bara pÄ pitchstadiet.

Postat

Testat att stÀnga av Triple-Cns digitala rördist-simulator? Den ligger lite hemligt gömd i editmenyn som "DRG".

Postat

ok...

Har jag faktiskt inte testat. lÄtr skumt med rördistsimulator..hehe.

Hoppas du inte skojar med mig för dÄ kommer jag kÀnna mig jÀvvligt dum.

Ska kolla direkt...

Tack

Postat (redigerat)
  Danny Cort sa:
ok...

Har jag faktiskt inte testat. lÄtr skumt med rördistsimulator..hehe.

Hoppas du inte skojar med mig för dÄ kommer jag kÀnna mig jÀvvligt dum.

Ska kolla direkt...

Tack

Nope skojar inte. Vissa presets har den pÄ som standard. DRG stÄr för Digital Radiance Generator, och lÄter som en rördist/harmonizer med digital klang. Jag tror man kan stÀlla den i nivÄ mellan 1-10. Bla bla bla bla...

Redigerat av dbd
Postat

You're the man!

Det verkar ha grejat sig. Ska nog kolla igenom manualen en gÄng till, kanske.

Man köper ju inte en burk för 6000 spÀnn för att det ska lÄta sÀmre...

Tack igen. I'll put you up for royalties!

Postat
  Danny Cort sa:
Tack igen. I'll put you up for royalties!

Oh yes you do. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.