Jump to content
Annons

Musikprogram eller Porta?


jonasandersson

Recommended Posts

Vilket är egentligen det bästa sättet att spela in musik på?

Att använda datorn och ett musikprogram eller att använda en porta?

Just nu använder jag datorn och cubase för att spela in, men funderar på att skippa datorn helt och köpa en vanlig porta istället. Tänkte att det kan vara skönt att slippa datorn då jag redan sitter där alldelles för mycket i alla fall.

Sen så inbillar jag mig att soundet blir mer "levande" med en vanlig hederlig porta. Eller kan det rent av vara så att datorn är överlägsen i alla fall när det gäller musikinspelningar...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är egentligen bäst på mackan? Jordnöttsmör, eller ost? Jag tänker mig att jordnötssmör är lite mer sött och säkert bra på det sättet, men är ostens förmåga att fungera ihop med alla sorters bröd fortfarande överlägsen?!

Skämt åsido 🤪 Smaken är som baken. Jag har bara pillat på portor så jag kan inte säga att jag är särskilt insatt i dem, men jag trivs så bra vid en dator att jag har svårt att tänka mig att något skulle kunna slå det.

Vissa dock tycker att datorer förstör hela känslan, och kör helt och hållet hårdvara.

Andra kör både ost och jordnöttsmör. De spelar in på portan och lägger över till datorn för effekter och mixning.

Köp en porta och testa vetja! Köp en lagom liten, billig, instegsporta begagnat och se vad du tycker, sen sälj den ännu billigare om du inte gillade det, eller köp en bättre om du gillade det 😱

Redigerat av Richard Olsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är egentligen bäst på mackan? Jordnöttsmör, eller ost? Jag tänker mig att jordnötssmör är lite mer sött och säkert bra på det sättet, men är ostens förmåga att fungera ihop med alla sorters bröd fortfarande överlägsen?!

Skämt åsido 😆 Smaken är som baken. Jag har bara pillat på portor så jag kan inte säga att jag är särskilt insatt i dem, men jag trivs så bra vid en dator att jag har svårt att tänka mig att något skulle kunna slå det.

Vissa dock tycker att datorer förstör hela känslan, och kör helt och hållet hårdvara.

Andra kör både ost och jordnöttsmör. De spelar in på portan och lägger över till datorn för effekter och mixning.

Köp en porta och testa vetja! Köp en lagom liten, billig, instegsporta begagnat och se vad du tycker, sen sälj den ännu billigare om du inte gillade det, eller köp en bättre om du gillade det 😄

OK, tack för synpunkterna...

Slängde ut en tråd för att jag ville ha en liten debatt om vad som är "bästa" alternativet. Jag vet i alla fall att jag inte gillar jordnöttssmör=).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är egentligen bäst på mackan? Jordnöttsmör, eller ost? Jag tänker mig att jordnötssmör är lite mer sött och säkert bra på det sättet, men är ostens förmåga att fungera ihop med alla sorters bröd fortfarande överlägsen?!

Skämt åsido 😆 Smaken är som baken. Jag har bara pillat på portor så jag kan inte säga att jag är särskilt insatt i dem, men jag trivs så bra vid en dator att jag har svårt att tänka mig att något skulle kunna slå det.

Vissa dock tycker att datorer förstör hela känslan, och kör helt och hållet hårdvara.

Andra kör både ost och jordnöttsmör. De spelar in på portan och lägger över till datorn för effekter och mixning.

Köp en porta och testa vetja! Köp en lagom liten, billig, instegsporta begagnat och se vad du tycker, sen sälj den ännu billigare om du inte gillade det, eller köp en bättre om du gillade det 😄

OK, tack för synpunkterna...

Slängde ut en tråd för att jag ville ha en liten debatt om vad som är "bästa" alternativet. Jag vet i alla fall att jag inte gillar jordnöttssmör=).

Usch, jag vet inte om det där var menat som en felstavningspik mot mig, men om det inte var det så riktar jag själv en sådan mot mig. 😄 Jordnötssmör ska det vara såklart, inte "jordnöttsmör". 🙂

Hursomhelst. Jag tycker om reglar under fingrarna, á la mixerbord, men det är inte nödvändigt vid inspelningen, utan vid mixdown, och då får det vara en riktigt stor porta om den ska göra någon nytta 🙂

Jag gillar datorn för inspelning, men börjar mer och mer längta efter en stor, stor mixer för slutmixning. Sådär 24 kanaler eller mer 🙂 Just vid inspelning dock, tycker jag som sagt att datorn slår portan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är egentligen bäst på mackan? Jordnöttsmör, eller ost? Jag tänker mig att jordnötssmör är lite mer sött och säkert bra på det sättet, men är ostens förmåga att fungera ihop med alla sorters bröd fortfarande överlägsen?!

Skämt åsido 😆 Smaken är som baken. Jag har bara pillat på portor så jag kan inte säga att jag är särskilt insatt i dem, men jag trivs så bra vid en dator att jag har svårt att tänka mig att något skulle kunna slå det.

Vissa dock tycker att datorer förstör hela känslan, och kör helt och hållet hårdvara.

Andra kör både ost och jordnöttsmör. De spelar in på portan och lägger över till datorn för effekter och mixning.

Köp en porta och testa vetja! Köp en lagom liten, billig, instegsporta begagnat och se vad du tycker, sen sälj den ännu billigare om du inte gillade det, eller köp en bättre om du gillade det 😄

OK, tack för synpunkterna...

Slängde ut en tråd för att jag ville ha en liten debatt om vad som är "bästa" alternativet. Jag vet i alla fall att jag inte gillar jordnöttssmör=).

Usch, jag vet inte om det där var menat som en felstavningspik mot mig, men om det inte var det så riktar jag själv en sådan mot mig. 😄 Jordnötssmör ska det vara såklart, inte "jordnöttsmör". 🙂

Hursomhelst. Jag tycker om reglar under fingrarna, á la mixerbord, men det är inte nödvändigt vid inspelningen, utan vid mixdown, och då får det vara en riktigt stor porta om den ska göra någon nytta 🙂

Jag gillar datorn för inspelning, men börjar mer och mer längta efter en stor, stor mixer för slutmixning. Sådär 24 kanaler eller mer 🙂 Just vid inspelning dock, tycker jag som sagt att datorn slår portan.

Nejdå, det var ingen pik. Tänkte inte på att det var felstavat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket är egentligen det bästa sättet att spela in musik på?

Att använda datorn och ett musikprogram eller att använda en porta?

Just nu använder jag datorn och cubase för att spela in, men funderar på att skippa datorn helt och köpa en vanlig porta istället. Tänkte att det kan vara skönt att slippa datorn då jag redan sitter där alldelles för mycket i alla fall.

Sen så inbillar jag mig att soundet blir mer "levande" med en vanlig hederlig porta. Eller kan det rent av vara så att datorn är överlägsen i alla fall när det gäller musikinspelningar...?

Jag är lite delad där. Jag gillar onekligen flexibiliteten med att jobba med en dator, men åas känner jag mig ganska oinspirerad framför en datorskärm. Och som du säger, så sitter man där tillräckligt mycket ändå. Miljöbyte kan göra under för kreativiteten 😳

Men man kan ju ta det bästa av två världar åas? Spela in på portan och finputsa på datorn?

Ett alternativ kan ju vara att skaffa en Mackie Control Universal eller Project Mix och stänga av skärmen till datorn.

Att soundet skulle bli mer levande med en porta är bara psykologiskt däremot 😆 En porta är ju en begränsad dator, det är ju ungefär samma komponenter som ljudet går igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

en porta är mer portabel, och att man kan komma billigare undan..

bryr man sig inte om det så är dator ett bättre alternativ, mycket bättre uppgraderings möjligheter.

jag tror absolut inte att du kommer att uppfatta dina inspelningar mer levande, men du blir mer begränsad och kommer nog till en punkt där du känner att du är "bättre än portan" och då är fömodligen den modellen redan stenålder.. därav får du knappt något för den.

mitt råd är att du ska uppgradera din dator/ ljudkort beroende på vad som är sämst i dagsläget!

men det är bara jag... 😉

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

digital porta eller analog?

jag skulle vilja svara "analog porta!" men eftersom jag fått SÅ mycket av datorn de senaste 5 åren måste jag nog säga dator.

jag tillhör också de som drömmer om att plocka ut 16-24 kanaler för att mixa på riktigt bord, å sen ner på halvtum, men i dagsläget är det inte realistiskt rent ekonmiskt.

det GÅR att få datorn att låta bra, det är bara att inse att man inte får något gratis..

låter nånting skit försvinner det inte i mixen, det är bara att bita ihop o krana.

bara man har ett ok ljudkort så.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle vilja svara "analog porta!" men eftersom jag fått SÅ mycket av datorn de senaste 5 åren måste jag nog säga dator.

Kassettporta låter ju apa. Det är ju knappast något "härligt analogt ljud" i dem precis. Bara en billig lösning från en svunnen tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

en porta är mer portabel, och att man kan komma billigare undan..

Är den verkligen det? Man kan ju köra med bärbar dator oxå... 😄

Personligen föredarar jag dator men saknar ett riktigt mixerbord att skruva på.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

en porta är mer portabel, och att man kan komma billigare undan..

Är den verkligen det? Man kan ju köra med bärbar dator oxå... 🙁

Personligen föredarar jag dator men saknar ett riktigt mixerbord att skruva på.

Jag håller med!

Jag var ute med en polare, sittandes i bil, och spelade in fåglar en gång. Min iBook med 4+ timmars batteritid när den drev hans M-Audio FW410. Logic Express på iBooken, med upp till 128 audiokanaler eller vad det nu är 🙂

128 kanalers porta med inbyggda effekter, fulla redigeringsmöjligheter o.s.v. på ca 4-5 kg skulle jag vilja se 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skulle det vara så att någon blir sugen på kassettporta så har jag en Sansui 6 kanalare som jag vill bli av med för en liten summa...

Fan vet om jag tycker att det är så ball med porta. För var det meck med tidskodsdropp och nu skall det synka med midi måste man ändå in och mecka i en massa menyer.

Att spela in på datorn eller portan är ju samma sak. Man spolar fram å tebaks och tryck punch in / out.

Nä datorn är nog bäst för mig. Allt klart och automatiserat utan att behöva leta efter vilka patchar man använde på syntharna...

Total Recall i datorn e kanon.

Däremot om man vill vara ute på fältet och lira in kan ju en digitalporta vara finurligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kassettporta låter ju apa.

det är väl ändå lite subjektivt. jag tycker att band låter asnajs! men det är bara jag. och det beror ju på vad man vill ha för ljud på inspelning/mix osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellpig  Postat den 13 August 2006, 06:12

 

QUOTE

en porta är mer portabel, och att man kan komma billigare undan..

Är den verkligen det? Man kan ju köra med bärbar dator oxå...🙂

Personligen föredarar jag dator men saknar ett riktigt mixerbord att skruva på.

ja det är sant, men till datorn ska man ju ha ljudkort, med preamps också... men jag trodde inte att det var prat om en bärbar, det blir förövrigt aldrig riktigt bra.. eller iaf. inte lika bra som en stationär! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellpig  Postat den 13 August 2006, 06:12

 

QUOTE

en porta är mer portabel, och att man kan komma billigare undan..

Är den verkligen det? Man kan ju köra med bärbar dator oxå...🙂

Personligen föredarar jag dator men saknar ett riktigt mixerbord att skruva på.

ja det är sant, men till datorn ska man ju ha ljudkort, med preamps också... men jag trodde inte att det var prat om en bärbar, det blir förövrigt aldrig riktigt bra.. eller iaf. inte lika bra som en stationär! 🙂

varför inte skaffa en porta med USB-connection, o sne om man är sugen en laptop me..!???

Link to comment
Dela på andra sajter

bra ide! men jag tror att det ända som killen vill åt att att ha ett par fysiska reglar, istället för att använda mixern i cubase, och då känns det som det vore bättre att skaffa en liten mixer? jag har svårt att tro att om man vill satsa på att lära sig att spela in och produsera, och om man vill bli duktig, så tror jag verkligen inte att en porta är rätt väg att gå...

Link to comment
Dela på andra sajter

bra ide! men jag tror att det ända som killen vill åt att att ha ett par fysiska reglar, istället för att använda mixern i cubase, och då känns det som det vore bättre att skaffa en liten mixer? jag har svårt att tro att om man vill satsa på att lära sig att spela in och produsera, och om man vill bli duktig, så tror jag verkligen inte att en porta är rätt väg att gå...

men definitivt ett steg i rätt riktning.. vem har inte börjat med bandare, portor etc etc!??

Link to comment
Dela på andra sajter

bra ide! men jag tror att det ända som killen vill åt att att ha ett par fysiska reglar, istället för att använda mixern i cubase, och då känns det som det vore bättre att skaffa en liten mixer?

Nej, isåfall är det ju bättre att skaffa en controller som jag nämnde tidigare. Men jag tycker faktiskt det finns en stor poäng i att komma bort från datorn, speciellt om man sitter framför en större delen av dagen ändå. Det kan betyda mycket för kreativiteten, både ett miljöombyte och färre möjligheter som distraherar.

Men ett mellanting som sagt vore ju att skaffa en Mackie Control Universal, stänga av skärmen och sätta sig en bit bort om det är möjligt. Med den har man ju kontroll över de grundläggande sakerna i sequensern och dessutom har man displayer som ger feedback. Så det funkar ju ungefär som en porta, men behöver man in och rota djupare är det ju bara att tända skärmen.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

bra ide! men jag tror att det ända som killen vill åt att att ha ett par fysiska reglar, istället för att använda mixern i cubase, och då känns det som det vore bättre att skaffa en liten mixer?

Nej, isåfall är det ju bättre att skaffa en controller som jag nämnde tidigare. Men jag tycker faktiskt det finns en stor poäng i att komma bort från datorn, speciellt om man sitter framför en större delen av dagen ändå. Det kan betyda mycket för kreativiteten, både ett miljöombyte och färre möjligheter som distraherar.

Men ett mellanting som sagt vore ju att skaffa en Mackie Control Universal, stänga av skärmen och sätta sig en bit bort om det är möjligt. Med den har man ju kontroll över de grundläggande sakerna i sequensern och dessutom har man displayer som ger feedback. Så det funkar ju ungefär som en porta, men behöver man in och rota djupare är det ju bara att tända skärmen.

Håller helt klart med föregående talare (rainydays)! 😏

Jag kör med en digitalporta, 16 kanaler. Jag blir tokdistraherad av att sitta framför datorn och skapa musik. Speciellt om den är kopplad till internet, det blir lätt att jag svävar ut och tappar fokus.

Sedan är ju möjligheterna något begränsade vad gäller portan (redigeringsmöjligheter, effekter etc), men det hämmar inte mig, snarare tvärtom. Jag behöver inte en miljon möjligheter, utan det räcker med några få. Självklart händer väl att jag plockar över lite ljudslingor till datorn och gör lite bearbetning där, men sedan de åker tillbaks till portan för mix. Det är ju trots allt mycket trevligt med de fysiska reglagen, som ju redan har påpekats tidigare i tråden! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kassettporta låter ju apa.

det är väl ändå lite subjektivt. jag tycker att band låter asnajs! men det är bara jag. och det beror ju på vad man vill ha för ljud på inspelning/mix osv.

Band kan väl låta bra fast för mig är det nog mer nostalgi än något annat. Fast på ett gillar jag begränsningarna som man hade när man stod med en 4-kanalsporta och en låt som man ville lägga massa kanaler på... inte alltid bra men ibland fick man tänka om och det är alltid bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man inte ser vad man gör på en porta behöver inte vara sant, körde tidigare på en Roland VS2400CD med VGA port till datorskärm. Funkade då ungefär som Cubase, med klipp och klistra och editering av vågformerna grafiskt...

Approp kassettportor, är det någon som använt AKAI MG-614? Har min kvar och tycker fortfarande att den låter riktigt "mysigt".

// Klas

Redigerat av Magnetic
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Att man inte ser vad man gör på en porta behöver inte vara sant, körde tidigare på en Roland VS2400CD med VGA port till datorskärm. Funkade då ungefär som Cubase, med klipp och klistra och editering av vågformerna grafiskt...

Approp kassettportor, är det någon som använt AKAI MG-614? Har min kvar och tycker fortfarande att den låter riktigt "mysigt".

// Klas

Akai MG-614 med det extra synkspåret, jodu den har man kört.

Bra mixer och bra idé med syncspåret, tyvärr lirade syncspåret inte så bra alla gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Akai MG-614 med det extra synkspåret, jodu den har man kört.

Bra mixer och bra idé med syncspåret, tyvärr lirade syncspåret inte så bra alla gånger.

Det låg väl ett lp-filter på 10 kHz på spåret som man spelade in (tex en bas) samtidigt som syncspåret hade det "fritt" på frekvenserna över 10 k?

Funkade inte hel klockrent alla gånger :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

bra ide! men jag tror att det ända som killen vill åt att att ha ett par fysiska reglar, istället för att använda mixern i cubase, och då känns det som det vore bättre att skaffa en liten mixer?

Nej, isåfall är det ju bättre att skaffa en controller som jag nämnde tidigare. Men jag tycker faktiskt det finns en stor poäng i att komma bort från datorn, speciellt om man sitter framför en större delen av dagen ändå. Det kan betyda mycket för kreativiteten, både ett miljöombyte och färre möjligheter som distraherar.

Men ett mellanting som sagt vore ju att skaffa en Mackie Control Universal, stänga av skärmen och sätta sig en bit bort om det är möjligt. Med den har man ju kontroll över de grundläggande sakerna i sequensern och dessutom har man displayer som ger feedback. Så det funkar ju ungefär som en porta, men behöver man in och rota djupare är det ju bara att tända skärmen.

Absolut, datorn är lite för distraherande och det skulle vara skönt att slippa den ibland. "Slippa" låter som att jag inte gillar datorer, men problemet är nog istället att jag gillar att sitta där alldelles för mycket.

Låter vettigt att spela in på portan och sedan finputsa på datorn så slipper man den under den kreativa processen så att säga. En porta med hårddisk vore kanske inte så dumt så kan man lätt föra över materialet till datorn för mixning och effekter. Kanske ska satsa på det...

Sen kan det i och för sig hända att man i slutändan upptäcker att datorn är bästa alternativet, men det visar sig. Problemet är att man inte är ekonomiskt oberoende och måste tänka både en och två gånger innan man köper på sig nån pryl. Musikskapande är en dyr hobby...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fundera inte så mycket på ljudkvalitet här.. Det är nog samma skit.. Eller rättare sagt.. De digitala portastudios jag sett hittills har oftast sämre ljudkvalitet en vad man kan få på en dator..

Mitt tips är att använd båda..Spela in på en (digital)porta för att det är enkelt.. Ta sen över flerkanalsmixen till dator och slutmixa där för att du ha mer flexibla möjligheter där. Du behöver inget hypat ljudkort för att göra det.. Däremot behöver du ett hypat ljudkort för att göra en flerkanalig inspelning på dator om det är det enda du använder. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, datorn är lite för distraherande och det skulle vara skönt att slippa den ibland. "Slippa" låter som att jag inte gillar datorer, men problemet är nog istället att jag gillar att sitta där alldelles för mycket.

Låter vettigt att spela in på portan och sedan finputsa på datorn så slipper man den under den kreativa processen så att säga. En porta med hårddisk vore kanske inte så dumt så kan man lätt föra över materialet till datorn för mixning och effekter. Kanske ska satsa på det...

Sen kan det i och för sig hända att man i slutändan upptäcker att datorn är bästa alternativet, men det visar sig. Problemet är att man inte är ekonomiskt oberoende och måste tänka både en och två gånger innan man köper på sig nån pryl. Musikskapande är en dyr hobby...

Jag vet inte vad din budget ligger på. Men en M-Audio Projectmix I/O skulle kanske vara lösningen ändå?

Fördelar

------------------

Du använder fortfarande datorn men behöver inte sitta vid den.

Du slipper föra över filer mellan porta och dator.

Du kan styra det mesta i sequensern med reglarna på bordet.

8 ingångar med pre-amps, tillräckligt för att spela in ett trumset.

Alla ut och ingångar sitter på bordet.

Kort sagt, det funkar som en porta, men den använder datorn som lagring.

Nackdelar

---------------

Du slipper inte datorbruset, förutsatt att du inte sitter i ett annat rum.

En firewirekabel kan högst vara 4,5m. Det går att förlänga den upp till 72 meter i en daisychain, men jag kan inte svara för att det funkar optimalt för audio.

Vill du ta med den nånstans och spela in får du ju ha datorn med dig, om det inte finns en på plats.

För mig känns det som en bra balansgång mellan dator och porta. Men det beror ju på vilken budget du har som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fundera inte så mycket på ljudkvalitet här.. Det är nog samma skit.. Eller rättare sagt.. De digitala portastudios jag sett hittills har oftast sämre ljudkvalitet en vad man kan få på en dator..

Mitt tips är att använd båda..Spela in på en (digital)porta för att det är enkelt.. Ta sen över flerkanalsmixen till dator och slutmixa där för att du ha mer flexibla möjligheter där. Du behöver inget hypat ljudkort för att göra det.. Däremot behöver du ett hypat ljudkort för att göra en flerkanalig inspelning på dator om det är det enda du använder. 😉

Vilka portas tänker du på då? 😛

Har en VF160 som jag är jättenöjd med. Dels att den ljudmässigt ligger i nivå för vad en glad amatör kan önska sig och dels för att det är helt överlägset allt annat om man vill slippa tänka på en massa utrustning. Plugga in, ställ nivåer och tryck på Rec. Vare sig man är ute på gig, i replokal eller hemma. Någon här pratar om översikt, vadå? :rolleyes: Detta är enklast möjliga.

Tänker på den som en ren sampler. Flyttar över hela rasket till PC när det är dags att mixa.

Jag t.o.m. gör kompletteringar på portan trots att övriga mixen redan ligger i PC'n. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv jobbat med Fostex VF 160 sen den kom..Brukar ha den med då jag livemixar olika band.. Hade då ett DDX3216 digitalbord då jag var ute.. Brukade koppla ihop dom med ADAT. Som jag säger..

VF160 är bar att använda live.. Sen brukar jag bränna ner spåren på en CD och ta in dom i datorn och slutmixa där.. Jag föredrar Wavelab för detta ändamål då jag har full frihet att använda vilka VST effekter som helst (till skillnad från de begränsade effekter som finns i VF160).

VF160 är lättjobbad.. Helt klart.. Meeen.. Den har bara 2 st. micpreamps och dom låter inte särskillt bra.. Sen jobbar VF160 bara med 16 bitar medans vilket budget PC ljudkort som helst fixar 24 bitar (vilket är att föredra vid digital inspelning).

Så vad är problemet med mitt tidigare förslag egentligen enligt dig??? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...