Jump to content
Annons

Spektrumanalys


PSG

Recommended Posts

Har bläddrat i lite trådar om spektrumanalysatorer och även dragit ner Inspector (EA) och kollat lite på mina spår i mixen. Detta har lett till min fråga:

Vad är syftet med detta? Vad är målet? Är det ett optimum med en färdig mix som ser ut som en flatline där inga frekvenser sticker ut eller vill man förstärka någon frekvens?

Vad menas egentligen med "energirika frekvenser"? Är inte det samma sak som ett frekvensband med förhållandevis hög volym? Blir lite förvirrad av begreppen..

Finns det något annat användningsområde för en spektrumanalysator än just att jämföra två EQ-kurvor för att urskilja enskilda instrument?

Vad har man för användning av pluggar som kan kopiera en kurva från en given låt och applicera den på en mix? Har inte alla låtar olika förutsättningar? Och om detta är användbart, finns det någon sharewareplugg med denna funktion?

mycket frågor här.. tacksam för svar..:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har bläddrat i lite trådar om spektrumanalysatorer och även dragit ner Inspector (EA) och kollat lite på mina spår i mixen. Detta har lett till min fråga:

Vad är syftet med detta? Vad är målet? Är det ett optimum med en färdig mix som ser ut som en flatline där inga frekvenser sticker ut eller vill man förstärka någon frekvens?

Vad menas egentligen med "energirika frekvenser"? Är inte det samma sak som ett frekvensband med förhållandevis hög volym? Blir lite förvirrad av begreppen..

Finns det något annat användningsområde för en spektrumanalysator än just att jämföra två EQ-kurvor för att urskilja enskilda instrument?

Vad har man för användning av pluggar som kan kopiera en kurva från en given låt och applicera den på en mix? Har inte alla låtar olika förutsättningar? Och om detta är användbart, finns det någon sharewareplugg med denna funktion?

mycket frågor här.. tacksam för svar..:rolleyes:

Det jag har använt analysator till är att kunna se mina brister i rummet jag mixade i då. Är det någon frekvens som enligt analysatorn sticker ut rejält och man inte hör den då är det oftast någe fel.

Så jag förljer den absolut inte slaviskt utan bara som en snabb check ifall det är nåt som är helt galet 😆 för låter det bra så låter det bra så låter det bra så att säga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har åxå funderat på det där med sprektrumanalysatorer. Eftersom jag sitter med askasst lyssningsrum och dåliga monitorer kan det vara skönt att lita på tekniken för att säkerställa att ljudbilden inte är helt åt h-vete.

Så frågan är, ska det vara en rak kurva mellan typ 50HZ och 20Khz? eller???

nu menar jag i hårdrockslåtar, det är väl förmodligen olika i olika typer av låtar.

nån som kan gelite tips som underlättarför en?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har åxå funderat på det där med sprektrumanalysatorer. Eftersom jag sitter med askasst lyssningsrum och dåliga monitorer kan det vara skönt att lita på tekniken för att säkerställa att ljudbilden inte är helt åt h-vete.

Så frågan är, ska det vara en rak kurva mellan typ 50HZ och 20Khz? eller???

nu menar jag i hårdrockslåtar, det är väl förmodligen olika i olika typer av låtar.

nån som kan gelite tips som underlättarför en?

Låter det bra så är det bra!

Så "enkelt" är det.

Stirra dig absolut inte blind på en analysator utan i sånt fall bara se så att vissa frekvenser inte är överrepresenterade.

Use your ears!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så frågan är, ska det vara en rak kurva mellan typ 50HZ och 20Khz? eller???

nu menar jag i hårdrockslåtar, det är väl förmodligen olika i olika typer av låtar.

nån som kan gelite tips som underlättarför en?

Jämför med några låtar som du tycker låter bra! Det är oftast det bästa sättet att lära sig på.

Men spektrumanalysator bör man inte använda mer än som ett komplement till lyssningen - öronen är ditt främsta verktyg, såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämför med några låtar som du tycker låter bra! Det är oftast det bästa sättet att lära sig på.

ja, det är förståss ett bra sätt....även om de flesta kommersiella låtarna är såpass komprimerade att alla frekvenser är lika starka (iaf om man ska lita på analysatorn i winamp och mediaplayern)..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej "grabbar"!!

Kalle och jag har grunnat mycket på spektrumanalysen som verktyg.

I mixologiserien EQ avdelning fick vi lära oss att alla onödiga basfrekvenser ska tas bort omgående. Dom tog mycket energi i onödan. "Majken" visade Voxengos spektrumanalysator som dessutom var gratis, som är ett perfekt redskap.

När det gäller mixningen av helhetet (jag tror det kallas "mastring") är det lite knepigare med generella regler.

Dom slagerlåtar som vi kollat på som studeiobjekt har haft en fallande kurva.

Ca -3dB per oktav till ca 10 kHz och där efter ett par dB:n till.

Om ABBA kör med något ovanstående så duger det säkert till oss andra också.

Hur som hälst låter det inte galet, så vi kan säga att "lita på våra öron" (en ganska sliten doktrin).

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans paoppa

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...