Jump to content
Annons

Bra externt ljudkort för livebruk?


surikatmamma

Recommended Posts

Jag är med i ett band som använder oss av trummaskin och en del förinspelade grejer när vi repar. Vi spelar alltså in vissa grejer och programmerar trummorna, och kör dem i Reason eller cubase, och sen kör vi sång och vissa andra grejer "för hand".

Nu har vi fått ett erbjudande om en livespelning, och eftersom datorn vi använder när vi skriver och repar är stationär så ska vi fixa ett livesystem. En tillräckligt kraftfull bärbar dator har vi fixat, men till detta skulle vi behöva ett bättre ljudkort.

Kraven är att det ska finnas minst två line-ins, gärna hi-z om man skulle köra gitarr genom mjukvarueffekter, midi i/o (gärna två om det finns), stereoutgång (duh), och gärna en hörlursförstärkare.

Har kollat lite på M-Audios Audiophile Firewire, är det nåt att ha eller kan ni rekommendera annat? Vill helst inte lägga ut mer än 3000 spänn.

För att kapa min egen tråd så undrar jag också hur man på enklast vis gör så att klicket från cubase eller reason bara skickas till hörlurarna, så att ljudet som går ut genom pa:t inte har något klick. Det måste ju gå att lösa genom att skapa en extra utgång i cubase och skicka den till hörlursförstärkaren genom ljudkortets mjukvarumixer, men hur gör man det? :rolleyes: Ta med detta i beräkningen när ni rekommenderar kort!

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där med klicket vet jag inte något om... tyvärr... Min enda lösning är att ha lite fler utgångar (än 2) och spela in klicket på ett spår.... men då får du nog inte ett ljudkort för 2000:- ... vet inte mycket om det här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på att studio ju hade ett test av billiga ljudkort förut, så jag grävde fram tidningen och det verkar som att Audiophile Firewire-kortet har allt jag behöver förutom hi-z-ingångar, och det är inget måste. Kostar under 2000 också, så jag slår till på det. Störigt med bara rca-ingångar (konstigt eftersom usb-versionen har både rca och tele), men det finns ju sladdar till sånt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi använder ESI GIGAPort AG som har åtta utgångar. En av dessa kanaler kör ett bip-klick som bara trummisen hör.

Detta ljudkort har inga ingångar så gitarreffekter får fixas på annat sät. Priset är under 2000.

Kortet har ej heller midi men det fixas med ett USB keyboard.

Link to comment
Dela på andra sajter

M-audio FW410. Ett beprövat interface som fungerar. "Ett säkert kort" haha, ordlek 😏

Två comboingångar med preamps för gitarr

MIDI in/ut

10 ut så du kan skicka olika instrument till olika kanaler i PA, samt klicket till eget stereo-ut.

3500kr på musikbörsen, men det går många på vendolin för 2500kr, och i tyskland (thomann.de) kostar det 3190kr + 150kr frakt.

Redigerat av Richard Olsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...