Jump to content
Annons

lacka om intrument


buster

Recommended Posts

Jag sprang och inhandlade en Epiphone Les paul sunburst bas som jag tyckte att jag behövde. Jag är dock inget fan av Sunburst men eftersom jag fick en så vansinnigt bra deal så var jag tvungen att ta den. Men frågan lyder som följer, om man gör ett bra lackjobb, påverkar det ljudet något, och sjunker den i värde om det inte är originallack? btw. jag tänkte lacka den helvit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns skillnad på lack och lack...

Det finns vattenbaserat / lacknafta / thinner - 2K) Sen måste man veta att den färgen man använder inte löser upp färgen under, (fernissa tex kan vara lättlösligt)

Om du snackar med en billackerare och erbjuder dig att maskera och kanske göra underarbetet; dvs våtslipa med 600# våtslippaper och vatten... så borde du komma undan rätt billigt, typ runt en tusing, om du träffar på rätt kille.

Om du aldrig har lackat själv, så gör dig en tjänst att inte försöka göra jobbet själv.

Det är svårt och blir knappast heller billigt i slutändan.

Om du skulle ha en äkta stradivarius så rekommenderar jag inte omlackning...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag har lackat om en hel del gitarrer. Tog kontakt med en snubbe som hade en billackeringsverkstad. Gjorde allt underarbete själv sen hjälpte han mig med lacken. Det jag rekommenderar är att du använder cellolosa lack. Vet ej om det går att få tag på mer, men jag tror det.. Tänk på att du ska ha många lager lack och att slipa med väldigt fint sandpapper mellan varje lager. Vissa av mina gitarrer ångrar jag att jag lackat om, de skulle inbringat ett betydligt högre samlarvärde om de hade fått behålla sin originallack, men det är ju bara viktigt om man skulle vilja sälja och det rör sig om lite unika instrument. En "Les Paul" modell kan nog vara lite knepig att få snygg, du har ju sargkanter som man måste vara väldigt varsam med. Men go for it, om du har tiden och tålamodet. Det tar tid om du vill få det snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Initialkostanderna med verktyg etc. för sprutmålning lär vara ganska dyrt?

Mycket riktigt, men exempelvis GMF har cellulosalack på sprayburk, som kan vara ett alternativ om man bara ska göra ett instrument. Annars brukar de flesta ha någon morbror, svärfar eller granne som har en kompressor (tryckluft, inte dynamikprocessor :rolleyes: .)

Link to comment
Dela på andra sajter

som sagts så kan les paul vara lite knepigare pga sargkanten. men visst kan du lacka själv med utmärkt resultat. det propageras en del för cellulosalack, vilket man traditionellt använt på träinstrument. cellulosalack används dock inte speciellt ofta idag -tidigare lackades möbler med cellulosa, men idag använder man andra typer av lacker.

jag anser att du på en elgitar av solid typ inte kommer att höra någon skillnad mellan om du använder cellulosalack eller vanlig billack, som du kan köpa på sprayburk. det viktiga är att du lackar tunt, och inte har flera millimeter tjockt lager, som du av produktionsskäl kan hitta på budgetgitarrer, det är inte bra för tonen.

om du använder cellulosalack, så tänk på att du inte kan använda den ovanpå vilken lack som helst, eftersom den löser upp underliggande lager.

det tar tid. du behöver vänta i absolut minst tre veckor efter att du lagt klarlacken, innan du börjar våtslipa och sedan polera lacken.

det går att få ett tunnt spegelblankt resultat med de sprayburkar du köper till bilar. jag vet, för jag har själv gjort det.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Mycket riktigt, men exempelvis GMF har cellulosalack på sprayburk, som kan vara ett alternativ om man bara ska göra ett instrument

Jo, men de vill ju nog ha tendens att "prutta", alltså stritt hit och dit. Men som Itchak och många andra säger: tid tid tid, övning, övning, övning. Tålamod.

Ofta kräver det också en personlig erfarenhet av misslyckande för att begripa ved det egentligen innebär.. :rolleyes: Men, som en DIY person säger jag: go for it, åtminstone en upplevelse rikare blir man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta kräver det också en personlig erfarenhet av misslyckande för att begripa ved det egentligen innebär.. :rolleyes: Men, som en DIY person säger jag: go for it, åtminstone en upplevelse rikare blir man!

det har du helt rätt i. det är lätt att glömma bort att det faktiskt är en teknik att bara lägga lacken.

men, det är en jäkla känsla i att ha lyckats med sådana "proffsgrejor" själv. dessutom är det väldigt kul. jag ska snart lacka om en elbas, kanske blir det lite bilder på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och sjunker den i värde om det inte är originallack?

är ingen expert på lackning, men om du ska börja lacka är det väl perfekt med en epiphone? de sjunker väl rätt bra i pris ändå.

bara en tanke 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

...och sjunker den i värde om det inte är originallack?

är ingen expert på lackning, men om du ska börja lacka är det väl perfekt med en epiphone? de sjunker väl rätt bra i pris ändå.

bara en tanke 😕

Ja det var precis in tanke, Det är ju bara en epiphone..... även om lackjobbet inte blir ett mästerverk så rasar inte världen samman.

Tack för alla tips och råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)

jag har en mäktig gitarr.

Det var en ngt så osexigt som Hondo ngt japan dussin märke. Köpte seymore d. micar, slipade ner hela gitarren med våtslippapper + spacklade igen de små märken som fanns. tog lös all elektronik.

Ringde till en skola där de har billackering och frågade en lärare där om ngn elev behövde öva motivlackering......

På den vägen är det. Idag är gitarren snygg som f-n och det står Mange med glitter på halsen......

Kan idag ångra att jag inte köpte en ny hals innan jag lackade om den. P.g.a halsen är en skithals men den går att spela med hur som helst sen är den ju bara snygg när den står och glänser........

Behöver jag säga att jag bara behövde betala färg + klarlack och den ser lika bra ut idag som för 5 år sen......

det kan vara ett tips i a f. hör med en skola där de har lackeringsutbildning...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...