Jump to content
Annons

"Skriva" musik


tofumannen

Recommended Posts

Yo.

Har ni funderat på varför 99,9% av alla inom pop,rock osv som använder uttrycket "skriva musik" inte alls skriver musik? De skriver såklart texten men musiken skrivs i princip aldrig ned.

Jag har en egen teori men tänkte höra vad ni andra säger först

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Yo.

Har ni funderat på varför 99,9% av alla inom pop,rock osv som använder uttrycket "skriva musik" inte alls skriver musik? De skriver såklart texten men musiken skrivs i princip aldrig ned.

Jag har en egen teori men tänkte höra vad ni andra säger först

För att det skulle låta konstigt om man sa att man hittat på en låt.

Man säger att man skrivit den.

Om man säger att man gjort den själv så låter det lite barnsligt.

T ex

Hej det här är en låt som jag gjort alldeles själv.

Hej det här är en låt som jag har hittat på

Hej det här är en låt som jag har skrivit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo.

Har ni funderat på varför 99,9% av alla inom pop,rock osv som använder uttrycket "skriva musik" inte alls skriver musik? De skriver såklart texten men musiken skrivs i princip aldrig ned.

Jag har en egen teori men tänkte höra vad ni andra säger först

För att det skulle låta konstigt om man sa att man hittat på en låt.

Man säger att man skrivit den.

Om man säger att man gjort den själv så låter det lite barnsligt.

T ex

Hej det här är en låt som jag gjort alldeles själv.

Hej det här är en låt som jag har hittat på

Hej det här är en låt som jag har skrivit.

Kommer att tänka på en spelning jag/vi gjorde där vi spelade lugna/ballader från diverse musikaler men även en låt som jag själv hade skrivit o den som presenterade påpekade detta för publiken, när vi spelat färdigt o jag står o (smygröker) bakom byggnaden där vi spelat så kom en gammaltant fram till mig o sa

- Ohh vilken fin musik ni spelar o sjunger, speciellt den där hemmagjorda låten.

😳😕😳

Det lät rätt gulligt så ofta än idag så brukar jag kalla mina egna låtar för "hemmagjorda"!

Redigerat av Fredrik Karlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade säga att alla bra (cover), låtar är gjorda av den världsberömda grisbonden i Söpnarby (utalas söpnäby på lokalt mål).

Var låten egen så säger jag att det är gjord av grannen till grisbonden i Söpnarby!

Till slut hette det bara att "nu kommer en till sån där grann grislåt!". Så jag undvek ordet "skrivits".

Detta var på den tid jag livnärde mig som trubadur! men det har jag defitivt slutat med nu efter klagomål från grisbonden i Söpnarby (<-obs skämt).

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade säga att alla bra (cover), låtar är gjorda av den världsberömda grisbonden i Söpnarby (utalas söpnäby på lokalt mål).

Var låten egen så säger jag att det är gjord av grannen till grisbonden i Söpnarby!

Till slut hette det bara att "nu kommer en till sån där grann grislåt!". Så jag undvek ordet "skrivits".

Detta var på den tid jag livnärde mig som trubadur! men det har jag defitivt slutat med nu.

Vi brukar säga att vi skrivit alla låtar. Om det inte är någon som önskar något förståss. Kan vi inget med den artisten kör vi en annan låt som vi säger att han/hon skrivit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo...

"... men musiken skrivs i princip aldrig ned ..."

Ja, det beror ju i och för sig på vad du menar med begreppet "skriva". Om du endast menar att med penna skriva [ner] på papper, då kan jag förstå din undran.

Men nu är ju "skriva" även synonymt med "komponera"... [se. NSO]

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...