Jump to content
Annons

Adapter till BOSS/POD-XT, vilka fungerar?


Magpie

Recommended Posts

Är det någon som vet en adapter som fungerar till BOSS pedaler?

Jag antar att en BOSS originaladapter kostar en hel del så jag letar billigare alternativ.

Jag har en vanlig multiadapter Inköpt på expert för många år sedan som jag använder till det mesta.

Gitarrpedaler, minidisk mm. Den är omställbar från 1.5 till 12V och har 6 olika pluggar att välja mellan.

Den passar i BOSSpedaler men den vägrar ge ström. Jag har rätt Volt och rätt polaritet.

BOSS har väl utformat sina pedaler på ett speciellt sätt så att de bara tar en viss plugg antar jag.

Jag har sett att folk använder olika adaptrar till dessa pedaler så frågan är vilken som passar?

Jag söker även en extra adapter som passar till min Line 6 POD-XT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack!

Ja till min XT så borde det gå bra att hitta en extra adapter.

Dock tror jag inte att deras originaladaptrar är så dyra så det kanske inte lönar sig att leta billigare.

Boss pedalen är svårare.

Min multiadapter har 2 pluggar som jag tycker passar i pedalen men det verkar ändå bli nåt glapp så att strömmen inte kommer fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla vilken spänning (V) den ska ha och vilken typ av spänning (AC eller DC) - och även hur mycket ström (mA eller A) den kräver. Strömmen får gärna nätdelen kunna lämna mer än vad som krävs - men spänningen måste vara precis rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Boss PSA originaladapter är AC 9V och min multi AC/DC omvandlare Champion 4575 ger max 500mA 1.5-12V, det borde väl räcka?

Den fungerar perfekt med alla andra pedaler mm, bara att välja rätt plugg och polaritet.

Jag tror att de har gjort Bosspluggen precis lagom störd så att de får de flesta att köpa just deras adapter 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Boss PSA originaladapter är AC 9V och min multi AC/DC omvandlare Champion 4575 ger max 500mA 1.5-12V, det borde väl räcka?

Den fungerar perfekt med alla andra pedaler mm, bara att välja rätt plugg och polaritet.

Jag tror att de har gjort Bosspluggen precis lagom störd så att de får de flesta att köpa just deras adapter 😳

Lämnar originaladaptern 9V AC, så kan du inte använda en som lämnar 9V DC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Boss PSA originaladapter är AC 9V och min multi AC/DC omvandlare Champion 4575 ger max 500mA  1.5-12V, det borde väl räcka?

Den fungerar perfekt med alla andra pedaler mm, bara att välja rätt plugg och polaritet.

Jag tror att de har gjort Bosspluggen precis lagom störd så att de får de flesta att köpa just deras adapter  😆

Lämnar originaladaptern 9V AC, så kan du inte använda en som lämnar 9V DC.

Betyder AC/DC att den tar AC och lämnar DC eller bådeoch?

Till min crybaby wah wah krävs det AC och min multiadapter fungerar perfekt.

På undersidan av bosspedaler hänvisas man till deras boss psa AC adapter.

Men när jag titta på den lilla klisterlappen bredvid strömingången på min bosspedal står det "only boss psa adapter, 9V DC"

Finns det multiadaptrar för DC?

Detta står på min multiadapter:

Champion 4575

Stabiliserad AC/DC omvandlare

ingång 230V

utgång 1.5-12V DC

Max ström 500 mA

Det står ju utgång DC och den funkar till min crybaby som vill ha AC.

Jag är inte så bra på det elektriska men man lär så länge man lever 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Boss PSA originaladapter är AC 9V och min multi AC/DC omvandlare Champion 4575 ger max 500mA  1.5-12V, det borde väl räcka?

Den fungerar perfekt med alla andra pedaler mm, bara att välja rätt plugg och polaritet.

Jag tror att de har gjort Bosspluggen precis lagom störd så att de får de flesta att köpa just deras adapter  😆

Lämnar originaladaptern 9V AC, så kan du inte använda en som lämnar 9V DC.

Betyder AC/DC att den tar AC och lämnar DC eller bådeoch?

Till min crybaby wah wah krävs det AC och min multiadapter fungerar perfekt.

På undersidan av bosspedaler hänvisas man till deras boss psa AC adapter.

Men när jag titta på den lilla klisterlappen bredvid strömingången på min bosspedal står det "only boss psa adapter, 9V DC"

Finns det multiadaptrar för DC?

Detta står på min multiadapter:

Champion 4575

Stabiliserad AC/DC omvandlare

ingång 230V

utgång 1.5-12V DC

Max ström 500 mA

Det står ju utgång DC och den funkar till min crybaby som vill ha AC.

Jag är inte så bra på det elektriska men man lär så länge man lever 😄

AC/DC brukar innebär att den lämnar ut DC. I väggurtaget är det ju som bekant alltid AC... 😄

Om det står 9V DC på lappen, så måste det innebära att du kan använda en som lämnar 9V DC. Sedan är det frågan om hur mycket ström (mA eller A) pedalen kräver - och om din adapter kan lämna MINST så mycket ström som pedalen behöver...

Om du har en adapter som lämnar DC och kopplar den till en apparat som behöver AC, så tolkar jag det som att någon märkning är fel - för det borde inte alls fungera... 😎

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...