Jump to content
Annons

det "tar i taket" när jag spelar in


Tiwanacu

Recommended Posts

När jag spelar in med min JJlabs C010B kondensatormikrofon i Line-In stöter jag på problem när jag tar i med rösten. vissa ord "bzz'ar" till eller "tar i taket" lr vad man skall säga. Om jag kör med lugn röst låter det hur fint som helst men när jag vill till å köra ordentligt bzz'ar det till på vissa höga ord.

Går detta att justera ?

tycker ju att jag borde kunna prata högt utan att d "tar emot"

är det mitt ljudkort kanske ?

Jag har testat sänka ljudet på datorn ljudkort men då låter det bara för lågt. har även testat fippla på drive å gain på min pre-amp.

skall försöka fixxa ett ljudklipp om det är oklart vad jag talar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får helt enkelt ställa in gainen på preampen så att det inte går i taket när du sjunger för full hals.

Sedan när det är inspelat så använder du dig av en kompressor för att platta till det hela så att det blir mindre skillnad i ljudvolym mellan dom höga och låga passagerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja ja, men gainen är ju volymen, men är det så att du har en rör preamp? eller en rörsimulerad preamp... för i sånna fall så är "drive" hur mycket den ska simulera att röret jobbar, och det resulterar i dist, om man krämar på för mycket...

sänk driven och testa, även om det är kompressor eller rör..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får helt enkelt ställa in gainen på preampen så att det inte går i taket när du sjunger för full hals.

Sedan när det är inspelat så använder du dig av en kompressor för att platta till det hela så att det blir mindre skillnad i ljudvolym mellan dom höga och låga passagerna.

Det handlar ju om IN-signalen, som "herwhisper" skriver.... kompressor använder man ju på sin "rena o fina" inspelning. Sänk in-signalen....

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

OJ!

Såg nu...

... du ska ju överhuvudtaget aldrig köra mik in i en line ingång!!!

Använd mikingången på ljudkortet.

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

...eller har du en mik in i en preamps mik in och den sedan från line out till line in på ljudkortet??

För du sätter väl inte miken in i en line in-ingång på preampen???

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Liten steg för stegguide för att sammanfatta:

Koppla din kondensatormik med en XLR-XLR-kabel till preampens mikrofoningång och sätt på fantommatning.

Koppla din preamps "output"-utgång som är på linenivå med en balanserad eller obalanserad telekabel (beroende på vad din preamp klarar, antagligen bara balanserat, vilket fungerar fint) till en line-in på ditt ljudkort.

Ställ ljudkortets innivå neutralt och sätt på software monitoring så att du genom högtalarna hör det som datorn "hör".

Sjung kraftigt i miken och ställ in gain och drive på preampen under tiden tills du får ett ljud som låter bra. Fortsätt sjunga kraftigt och titta på innivåmätaren på ljudkortet eller på preampen (antagligen har din preamp ingen sådan, eller som högst en clip-lampa), samt i mjukvaran. Se till att du kommer så nära clip som möjligt, men ändå utan att den tänds. På en vanlig nivåmätare som exempelvis i din mjukvara ska du försöka komma så nära det röda området som möjligt utan att komma in i det. Mätaren går vanligen från negativ oändlighet (helt tyst) till +5dB eller dylikt. Du vill inte hamna över +-0dB.

När du ställt alla nivåer på det här sättet har du gjort så att din insignal är så hög att du får bra dynamisk upplösning (d.v.s hur exakt ljudet omvandlas till digitalt format) samtidigt som du inte riskerar distorsion.

Spela in en snutt och lyssna på det inspelade och kolla samtidigt på uppspelningsmätaren. När den står på 0dB (d.v.s. neutralt) ska du inte få några clipningar.

Spela in det du vill spela in och när du är nöjd lägger du på en kompressor. Lek lite med kompressorns inställningar, men ha inte en för hög ratio (på sång iaf.) Är utsignalen för låg kan du höja den med kompressorns gain. Kompressorn fungerar så att den tar allt ljud över en viss nivå (denna nivå kallas treshold) och sänker det med en viss faktor (ratio.) Ratio 5:1 gör att allt som är 5dB högre än tresholden istället blir 1dB högre än ration. Detta trycker ihop, komprimerar, de starkare volymerna mot de lägre så att det blir mindre variation i volym. Detta sänker ju även såklart utsignalen vilket är vad du kompenserar för med kompressorns gainregel.

Hoppas det sammanfattade alla tipsens essenser på ett bra sätt 😄 Fråga vidare annars!

Redigerat av Richard Olsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Är tacksam för energin du lagt ner på svaret men jag förstår typ hälften av vad det där betyder..

"Sjung kraftigt i miken och ställ in gain och drive på preampen under tiden tills du får ett ljud som låter bra"

saken är att det kan inte låta "bra" hur jag än ställer in drive å gain, om jag tar ner den mot nästan 0 så försvinner BZZ men samtidigt låter d ju inte alls starkt lr bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är tacksam för energin du lagt ner på svaret men jag förstår typ hälften av vad det där betyder..

"Sjung kraftigt i miken och ställ in gain och drive på preampen under tiden tills du får ett ljud som låter bra"

saken är att det kan inte låta "bra" hur jag än ställer in drive å gain, om jag tar ner den mot nästan 0 så försvinner BZZ men samtidigt låter d ju inte alls starkt lr bra..

Om du ordentligt redogör för vad du har för prylar, och hur du har kopplat ihop dem så blir det mycket lättare att hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Denna mik som trådskaparen använder

jjlabsoshockmountsm.jpg

har en bass cut-omkopplare under kåpan. Prova att inte använda den, så blir ljudet fylligare. Är den redan av, testa att sätta på den. Se om det blir någon skillnad i hur du upplever tsss-ljud.

😛

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

som nämnts ovan..se till att insignalen aldrig slår i taket när den är som starkast..

sedan på med compressor..

vad jag vet så finns det inget sätt att komma runt den tekniken..

det låter som att du tycker det låter bättre med hög volym..

du får höja spåret efter inspelning isåfall

skaffa en bättre kompressor till inspelnings programmet är mitt tips..

lycka till

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...