SirAlex Postat 27 juli 2006 Postat 27 juli 2006 Hej. Har lite problem med mitt Behringer 802. I bordet finns bara en FX ut, men har tvÄ in i ljudkortet. Detta innebÀr att jag bara kan spela in i L eller R (och fÄr dÄ dubba allt...). GÄr detta att fixa i nÄgra instÀllningar, eller Àr det ett bord med tvÄ FX ut som gÀller?
Hellhoff Postat 27 juli 2006 Postat 27 juli 2006 Nej det skall vara sÄ. Anledningen Àr att via FX ut skickar du ut EN signal(en kabel) som sedan skall pÄverkas med hjÀlp av en effektenhet. Effektenheterna skickar tillbaks signalen i stereo(L/R), dvs med tvÄ kablar.
SirAlex Postat 27 juli 2006 TrÄdstartare Postat 27 juli 2006 ok. vadÄ för effektenhet? hur ska jag koppla för att signalen ska skickas tillbaka dÄ?
Richard Olsson Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 ok. vadÄ för effektenhet? hur ska jag koppla för att signalen ska skickas tillbaka dÄ? Tanken Àr att man ska anvÀnda FX-senden för att lÀgga effekter i signalkedjan, vars utljud sedan ska skickas tillbaka till mixern och dÀrifrÄn gÄ ut i högtalarna. Det ska i sÄ fall kopplas: FX-send -> Stereoeffekt, exempelvis delay som skickar olika pÄ L/R -> Stereo Aux return En frÄga jag mÄste stÀlla Àr, varför mÄste du dubba allting? Det Àr praxis att bara spela in mono om man inte har en specifik anledning att spela in stereospÄr, exempelvis att du spelar in en synth som skickar stereoljud, dvs olika pÄ L och R. Skapa monospÄr i den sequencer och stÀll in dem pÄ att spela in frÄn den ingÄng som du har kopplat FX-sendkabeln i pÄ ditt ljudkort bara. Ett monospÄr hörs lika mycket i bÄda högtalarna om du inte panorerar den. Om du nu tvunget vill spela in pÄ stereospÄr och dÀrför behöver fÄ ut tvÄ signaler ur ditt mixerbord föreslÄr jag nÄgot av följande: - kolla upp i manual eller liknande om control room out fungerar, jag vet inte om de Àr förstÀrkta eller inte (vilket main out lÀr vara) sÄ risken finns att utsignalen dÀr Àr för stark. - Köp en splitterbox, vanligt för gitarrister bland annat. Vad den gör Àr helt enkelt att den delar upp en mono-signal pÄ tvÄ mono-utgÄngar. - Gör dig sjÀlv en sorts budgetsplitter i form av en kabel med stereoplugg pÄ ena sidan och sedan tvÄ kablar ur pluggen med monoplugg pÄ var. AlltsÄ sÄ att signalen pÄ L-kanalen kopieras ut pÄ tvÄ sladdar, och detsamma för R. Hoppas det hjÀlpte lite. Annars frÄga bara om du undrar nÄgot sÄ ska jag försöka förklara nÀrmare!
Itzhak Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Hej. Har lite problem med mitt Behringer 802. I bordet finns bara en FX ut, men har tvÄ in i ljudkortet. Detta innebÀr att jag bara kan spela in i L eller R (och fÄr dÄ dubba allt...). GÄr detta att fixa i nÄgra instÀllningar, eller Àr det ett bord med tvÄ FX ut som gÀller? du skulle inte kunna förklara lite nÀrmare vad det Àr du egentligen vill göra?
henning Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 (redigerat) vafffllll...? đ Vad Ă€r det som hĂ€nder hĂ€r egentligen? Jag kanske har missat nĂ„got i tidigare trĂ„dar eftersom jag inte hĂ€nger med? Ăr det en Behringer Eurorack UB 802-mixer du har? Varför anvĂ€nder du dĂ„ inte vanliga Main out för att koppla till ditt ljudkort? SĂ„ Ă€r det bara panna kanaler till vĂ€nster om du vill ha in dom pĂ„ ena kanalen i ljudkortet, och panna dom till höger om du vill ha dom i andra kanalen i ljudkortet??? Eller hur tĂ€nkte du? EDIT: Fast jag fĂ„r ocksĂ„ kĂ€nslan av att du rĂ„kar ut för att det bara lĂ„ter i ena kanalen i din inspelning, och dĂ„ kanske det beror pĂ„ att du spelar in ett stereospĂ„r med bara en monokanal??? Isf prova att spela in mono i ditt program istĂ€llet? Om inte, förklara dina symtom lite bĂ€ttre. /Henning. Redigerat 28 juli 2006 av henning
Zyan Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Han kanske vill vÀlja vilken kanal frÄn mixen som ska gÄ in i ljudkortet med hjÀlp av tapparna. SjÀlv kör jag med group out sÄ dÄ vÀljer jag smidigt om det Àr en mick, synth, pod eller nÄgot annat som ska in med ett litet klick.
SirAlex Postat 28 juli 2006 TrĂ„dstartare Postat 28 juli 2006 (redigerat) mycket att hĂ„lla reda pĂ„ nu đ ska försöka specifiera lite. EDIT: Fast jag fĂ„r ocksĂ„ kĂ€nslan av att du rĂ„kar ut för att det bara lĂ„ter i ena kanalen i din inspelning, och dĂ„ kanske det beror pĂ„ att du spelar in ett stereospĂ„r med bara en monokanal??? Isf prova att spela in mono i ditt program istĂ€llet? Om inte, förklara dina symtom lite bĂ€ttre. precis. men nĂ€r jag spelar in i monospĂ„r i programmet (hĂ€r SX 3) sĂ„ blir kvaliteten inte alls densamma. Ăr det en Behringer Eurorack UB 802-mixer du har?Varför anvĂ€nder du dĂ„ inte vanliga Main out för att koppla till ditt ljudkort? SĂ„ Ă€r det bara panna kanaler till vĂ€nster om du vill ha in dom pĂ„ ena kanalen i ljudkortet, och panna dom till höger om du vill ha dom i andra kanalen i ljudkortet??? tĂ„l att testas, men det kĂ€nns lite som en nödlösning. lite opraktiskt nĂ€r man ska stĂ€lla in fx-signalen? GĂ„r igenom Richards svar i nĂ€sta inlĂ€gg EDIT: Ska jag vara helt Ă€rlig tror jag att jag har fĂ„tt poĂ€ngen med FX om bakfoten. Jag har fĂ„tt för mig att man skickar ljudet frĂ„n FX till datorn, för att sedan stĂ€lla in signalen med FX-rattarna. SĂ„ verkar ju inte fallet vara đ Redigerat 28 juli 2006 av SirAlex
SirAlex Postat 28 juli 2006 TrĂ„dstartare Postat 28 juli 2006 (redigerat) tack för ett bra svar, men Ă€r inte sĂ„ haj pĂ„ alla termer Tanken Ă€r att man ska anvĂ€nda FX-senden för att lĂ€gga effekter i signalkedjan, vars utljud sedan ska skickas tillbaka till mixern och dĂ€rifrĂ„n gĂ„ ut i högtalarna. Det ska i sĂ„ fall kopplas: FX-send -> Stereoeffekt, exempelvis delay som skickar olika pĂ„ L/R -> Stereo Aux return FX ska alltsĂ„ in i t.ex. en effektpedal? eller Ă€r stereoeffekt nĂ„t speciellt? En frĂ„ga jag mĂ„ste stĂ€lla Ă€r, varför mĂ„ste du dubba allting? Det Ă€r praxis att bara spela in mono om man inte har en specifik anledning att spela in stereospĂ„r, exempelvis att du spelar in en synth som skickar stereoljud, dvs olika pĂ„ L och R. Skapa monospĂ„r i den sequencer och stĂ€ll in dem pĂ„ att spela in frĂ„n den ingĂ„ng som du har kopplat FX-sendkabeln i pĂ„ ditt ljudkort bara. Ett monospĂ„r hörs lika mycket i bĂ„da högtalarna om du inte panorerar den. nĂ€, precis. i nulĂ€get dubbar jag för att ljudkvaliteten försĂ€mras med mono (om jag Ă€r inte har dĂ„lig hörsel đ), alltsĂ„ för att jag "mĂ„ste". - kolla upp i manual eller liknande om control room out fungerar, jag vet inte om de Ă€r förstĂ€rkta eller inte (vilket main out lĂ€r vara) sĂ„ risken finns att utsignalen dĂ€r Ă€r för stark. anvĂ€nder inte control room out, helt enkelt dĂ€rför att jag inte vet hur eller till vad. đ tack för svaren Redigerat 28 juli 2006 av SirAlex
henning Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 (redigerat) precis. men nÀr jag spelar in i monospÄr i programmet (hÀr SX 3) sÄ blir kvaliteten inte alls densamma. Det lÄter vÀldigt konstigt. Ser ingen anledning alls till att du skulle fÄ ett sÀmre ljudkvalitet pÄ en monokanal Àn pÄ en stereokanal (sÄ lÀnge det bara Àr mono du spelar in i). Hur lÄter det sÀmre? (Ska du bara spela in en kanal i taget sÄ lÄter det ju helt vettigt att anvÀnda dig av fx-tappen. DÀremot sÄ kan du ju dÄ bara spela in en mono-kanal i taget pÄ sÄ sÀtt.) /H. Redigerat 28 juli 2006 av henning
SirAlex Postat 28 juli 2006 TrÄdstartare Postat 28 juli 2006 Det lÄter vÀldigt konstigt. Ser ingen anledning alls till att du skulle fÄ ett sÀmre ljudkvalitet pÄ en monokanal Àn pÄ en stereokanal (sÄ lÀnge det bara Àr mono du spelar in i). Hur lÄter det sÀmre? glömde kanske sÀga det förut, att jag kan inte SPELA IN i en monokanal, fÄr den hittar ingen signal. metoden blir dÄ att spela in pÄ stereo och sen dra ljudklippet till ett monospÄr. dÄ blir ljudet garanterat sÀmre (Ska du bara spela in en kanal i taget sÄ lÄter det ju helt vettigt att anvÀnda dig av fx-tappen. DÀremot sÄ kan du ju dÄ bara spela in en mono-kanal i taget pÄ sÄ sÀtt.) detta blir lite knivigt dÄ jag inom en överskÄdlig framtid ska mica upp trumset :/
Richard Olsson Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Först angÄende det hÀr med stereoeffekter. En stereoeffekt Àr en effekt som vanligen tar in en monosignal. Sedan gör den nÄgot med signalen, exempelvis lÀgger pÄ delay - lÄt oss sÄ ta ett stereodelay som exempel: Signalen gÄr in i effektenheten. Du har stÀllt in effekten sÄ att delaystudsarna gÄr som fjÀrdedelstoner i vÀnsterkanalen, men dubbelt sÄ snabbt i högerkanalen. Ut ur effektenheten finns tvÄ utgÄngar, vÀnster och höger - dÀrav benÀmningen stereoeffekt/stereodelay. Dessa tvÄ utgÄngar ska ledas till Stereo Aux Return L respektive Stereo Aux Return R pÄ mixern igen för att dÀr blandas med orginalsignalen och sedan skickas ut genom main out, sÄ smÄningom till högtalarna. Ett sÄdant litet mixerbord Àr egentligen inte till för inspelning av sÀrskilt mÄnga kanaler, eller inspelning överhuvudtaget kan jag tÀnka mig. Det Àr ju en "powered mixer", sÄledes vÀl en mixer med inbyggt slutsteg? Det torde ju innebÀra att den Àr Àmnad frÀmst för smÄ torgmötes-PA och sÄnt. Vanligen nÀr man anvÀnder en mixer vid inspelning har varje kanal en "direct out" genom vilken signalen gÄr ut och det Àr frÄn den man kopplar in i ljudkortets ingÄngar. Men nu har du det hÀr mixerbordet, sÄ om vi skulle ta och kolla lite pÄ det hÀr med att du inte kan spela in din mono-signal dÄ. Jag Àr ingen CubaseanvÀndare, sÄ jag vet inte hur man gör, men har du kontrollerat att valet av ingÄng pÄ dina monospÄr stÀmmer överens med den ingÄng du spelar in pÄ. Programmet mÄste ju veta vilken ingÄng pÄ ljudkortet det ska "lyssna pÄ" nÀr det spelar in pÄ det spÄret.
SirAlex Postat 29 juli 2006 TrÄdstartare Postat 29 juli 2006 Det torde ju innebÀra att den Àr Àmnad frÀmst för smÄ torgmötes-PA och sÄnt. vilket Àr det billigaste bordet med 4 ut, nog att mica upp trumset? Först angÄende det hÀr med stereoeffekter. En stereoeffekt Àr en effekt som vanligen tar in en monosignal. Sedan gör den nÄgot med signalen, exempelvis lÀgger pÄ delay - lÄt oss sÄ ta ett stereodelay som exempel: v-amp Àr alltsÄ ett exempel pÄ en effektenhet? (ursÀkta om jag Àr trög, men jag mÄste försÀkra mig om saker ) tack för hjÀlpen
Diwic Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 Ok, hĂ€r kommer nĂ€sta bud. đ Glöm att FX anvĂ€nds till effekter, du har den till att stĂ€lla vad som ska gĂ„ in i datorn. Detta gör att du bara kan spela in i mono. Med rĂ€tt kabel kommer signalen antingen in i L eller R. VĂ€ljer du sedan ett monospĂ„r att spela in pĂ„ sĂ„ fĂ„r du se till att du har valt matchande ingĂ„ng i Cubase SX. Det Ă€r troligen dĂ€r problemet sitter, dvs ljudet kommer in i L men du har valt att spela in R, eller tvĂ€rtom. Hur du vĂ€ljer det Ă€r jag lite osĂ€ker pĂ„, har sjĂ€lv SL 1 hĂ€r. Vill du spela in tvĂ„ olika signaler samtidigt (stereo), med möjlighet att justera nivĂ„erna var för sig efterĂ„t, sĂ„ fĂ„r du koppla in ljudkortet pĂ„ main out istĂ€llet, med de konsekvenser det innebĂ€r för den ordinarie lyssningen. Jag antar att det inte rör sig om fler Ă€n tvĂ„ mickar, eftersom din mixer bara har tvĂ„ micingĂ„ngar? UB802 Ă€r för övrigt inte en "powered mixer".
Richard Olsson Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 UB802 Ă€r för övrigt inte en "powered mixer". Ok, bara googlade lite snabbt och sĂ„g det nĂ€mnas đ SirAlex, angĂ„ende V-amp. V-amp Ă€r en effektenhet men jag vet inte om den kan ta in linesignal. Den Ă€r ju egentligen till för att ansluta en gitarr till, som skickar en annan form av signal (lĂ€tt förklarat.) Men det finns massvis med andra exempel, sĂ„som (off of the top of my head) Alesis Midiverb (multieffekt), TC Electronic M-One XL (Reverb) och Behringer Virtualizer Pro (multieffekt.)
SirAlex Postat 29 juli 2006 TrÄdstartare Postat 29 juli 2006 (redigerat) ok, men dÄ var jag ju rÀtt ute Ànda frÄn början nÀr det gÀllde fx. tror du har rÀtt, letade en stund och hittade var jag kunde vÀlja ingÄng. men bordet duger inte för mina ÀndamÄl, det har jag kommit fram till. vilket Àr den lÀgsta nivÄn pÄ mixerbord med 4 ut och med inbyggt slutsteg? Redigerat 29 juli 2006 av SirAlex
Diwic Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 men bordet duger inte för mina ÀndamÄl, det har jag kommit fram till. vilket Àr den lÀgsta nivÄn pÄ mixerbord med 4 ut och med inbyggt slutsteg? Det beror lite pÄ vad du menar med "fyra ut". Om du menar - tvÄ högtalarutgÄngar (stereo) plus tvÄ andra utgÄngar (typ den FX du har pÄ din 802), sÄ Àr det hyfsat lÀtt att hitta, t ex Behringer PMH2000. Den gÄr pÄ 3000 kr pÄ Musikbörsen. Letar du efter mixerbord dÀr du kan ta varje enskild inkanal och spela direkt in pÄ datorn, och hittar nÄgon, sÄ hör av dig. (Detta kallas för "direct out". Finns det "insert" sÄ funkar det ocksÄ, om man trixar lite med kablarna.) Jag letar nÀmligen ocksÄ efter nÄgot sÄdant. Det finns ganska gott om mixerbord med insert eller direct out, och Àven med inbyggda flerkanalsljudkort, men inte i kombination med inbyggt slutsteg vad jag kan hitta. à tminstone inte till överkomligt pris. Ett annat alternativ Àr dÀrför att köra med aktiva högtalare, dvs slutsteget inbyggt i högtalarna istÀllet för i mixerbordet, se denna trÄd för ett litet resonemang kring detta. Om du med fyra ut menar att du vill kunna driva fyra separata högtalare, det tror jag inte heller finns. Du fÄr i sÄ fall parallellkoppla högtalarna tvÄ och tvÄ (se upp för ohmantal och sÄnt nÀr du gör detta). // David
Diwic Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 (redigerat) Letar du efter mixerbord dÀr du kan ta varje enskild inkanal och spela direkt in pÄ datorn, och hittar nÄgon, sÄ hör av dig. (Detta kallas för "direct out". Finns det "insert" sÄ funkar det ocksÄ, om man trixar lite med kablarna.) Jag letar nÀmligen ocksÄ efter nÄgot sÄdant. Det finns ganska gott om mixerbord med insert eller direct out, och Àven med inbyggda flerkanalsljudkort, men inte i kombination med inbyggt slutsteg vad jag kan hitta. à tminstone inte till överkomligt pris. Bara för det sÄ hittade jag en powered mixer med insert pÄ fyra av monokanalerna: Behringer PMH1000. 4000 kr pÄ Musikbörsen. Redigerat 29 juli 2006 av Diwic
SirAlex Postat 30 juli 2006 TrĂ„dstartare Postat 30 juli 2006 Letar du efter mixerbord dĂ€r du kan ta varje enskild inkanal och spela direkt in pĂ„ datorn, och hittar nĂ„gon, sĂ„ hör av dig. (Detta kallas för "direct out". Finns det "insert" sĂ„ funkar det ocksĂ„, om man trixar lite med kablarna.) det Ă€r detta jag Ă€r ute efter, sĂ„ att man kan spela in fyra micar pĂ„ fyra olika spĂ„r. 4000:- var snĂ€ppet ovanför min plĂ„nbok, men med lite rotande och grĂ€vande kanske man kan hitta nĂ„got fynd. đ tack för hjĂ€lpen
SirAlex Postat 30 juli 2006 TrÄdstartare Postat 30 juli 2006 vad tros om ett Eurorack UB1222 FX-PRO? om man har monitorer med inbyggda slutsteg
Diwic Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 vad tros om ett Eurorack UB1222 FX-PRO? om man har monitorer med inbyggda slutsteg Den funkar, men har som sagt inget slutsteg. Notera att det bara Àr fyra av de sex micingÄngarna som har insert och fantommatning.
Diwic Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 En firewiremixer kan ocksÄ vara ett alternativ. DÄ behöver du inte köpa nÄgot ljudkort med fyra ingÄngar (fast det kanske du redan har). Den billigaste Àr nog Helixboard 12 firewire. // David
Richard Olsson Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 hur funkar det? Du fÄr en mixer och ljudkort i ett. Du bara kopplar mixern/ljudkortet via en firewirekabel till en firewireport pÄ din dator, om du har nÄgon. DÄ kommer automatiskt varje kanal pÄ mixern vara en kanal som du kan komma Ät ifrÄn din mjukvara som om det vore ett ljudkort (vilket det Àr.)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.