Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska bygga mig några absorbenter osv till några rum. Var iväg hos diverse handlare förra veckan och kollade upp lite material. Allt från gullfiber till rockwool (stavning öööh?) Det finns ju hur mycket som helst! Vad ska man välja och hur?

Det finns tydligen något som heter lambda värde!? 🙂 vad är det för något? Om jag har förstått det rätt så mäter det tjockleken på själva materialet?

Har tänkt bygga två basfällor och sedan två st som jag hade tänkt ha på en vägg.

Kan jag använda samma material?

Tänkte använda mig lite av drHans fina tråd. Verkar vara många som följt hans exempel!

Annons
Postat

Hej du!

Ska bygga mig några absorbenter osv till några rum. Var iväg hos diverse handlare förra veckan och kollade upp lite material. Allt från gullfiber till rockwool (stavning öööh?) Det finns ju hur mycket som helst! Vad ska man välja och hur?

En finger regel är "allt som innehåller ordet ull,wool funkar" jag föredrarRoxull.

Det finns tydligen något som heter lambda värde!?  vad är det för något? Om jag har förstått det rätt så mäter det tjockleken på själva materialet?

Ja, du det finns en hel massa värden på isolering, de brukar röra sig kring brandklass, luftljuds absortion, vikter och tjocklekar och därtill densitet! Och det är densitet du ska titta på. Tyvärr så har olika fabrikat en förkärlek för att beskriva densiteten i metriska systemet ELLER i pounds/inches , så det kan lätt bli en djungel... det du ska ha i en vägg är LÅG densitet för största absortion (eller Transmission Loss i detta fall) och det är i grunden samma matreial du ska ha i en basfälla.. hög densitet gör att fällan inte arbetar lika effektivt och i ett önskvärt frekvensområde.

Så har du räknat på vilken frekvens det är du ska jobba med?? eller gör du som de flesta och sätter upp de för att de ska se snyggt ut?

a

😆

Postat

Jag har inte riktigt råd att bygga basfäller och sätta upp dem bara sådär. Utan det är en prioritering för rummet. Jag hade gärna skippat det men eftersom mitt relativt lilla rum är lite för basigt så får byggar jag dem för att det behövs 😆

Densitet är annars det jag brukar vara van vid att höra. De som jobbar där borde väl annars veta (hoppas jag!?)

jag har inte riktigt räknat ut vilka frekvenser det handlar om. Bara att det är lite för basigt. Antar att jag ändå siktar på minst 10cm tjock wool då.

Jag håller även på att göra om lite i kontrollrummet. Är det viktigt att man har en vägg några meter bakom en? Och då att man diffuserar ljudet? Mitt rum är nämligen lite avlångt 😆

Själva grejen jag tänker göra är att jag flyttar bort mitt skrivbord där jag har datorn och högtalarna lite så att det blir mer luft till väggen. Sedan så sätter jag upp någon form av akustikmaterial precis bakom.

Har sett att många använt material en bit uppe i taket. Antar att det är utmätt hur ljudet studsar. Borde man sätta upp ett par kvm material där också?

Jag är väl mest orolig för rummets djup. Så jag tänkte isåfall ha en Stor bokhylla med den platta sidan (botten) mot högtalarna. Och då skulle jag isåfall placera lite diffusmaterial. Om det nu skulle vara så.

Postat

Skall du ha botten mot högtalarna?

Det blir väl bättre diffusyta om du har bokhyllan stående normalt + en massa olika

böcker i så det blir oregelbundet o tungt.

Inte för att jag vet med det känns som om stenull vore bättre iom att det är tyngre!?

Postat

Svåraste problemet i små rum är antagligen den låga basen. Därför är det bra att börja med basfällor. Helst skall basfällor vara riktigt, riktigt tjocka för att kunna dämpa de lägsta frekvenserna. Låg frekvens är lång våglängd som man fick lära sig i fysiken och för att dämpa en lång våglängd behövs ett material som är tjockt.

Så in med basfällor. Gärna tvärs över "hörnen" så behövs det inte lika mycket material men blir fortfarande en hyfsad lösning. Det finns massa hörn i ett rum, ett av de bättre är mellan tak och vägg eftersom det använder man inte ändå. Det spelar alltså ingen roll villket hörn man använder, bara det blir tillräckligt mycket. Allra bäst är förstås hörnet där två väggar och tak eller golv möts.

För basfällor behöver man tunga material, det vill säga hög densitet. Själv har jag använt Rockwool markskivor. Cirka 7 centimeter verkade bra så som amatör köpte jag det. Kanske att 10cm skulle vara ännu bättre. En bal på ett större byggvaruhus går på cirka 500:-, köp minst två, kanske 4.

En fördel med markskivan är att den är så stabil att den inte behöver någon ram, den kan stå av sig själv lutad mot väggen. Inte helt proffsigt kanske men vi pratar effekt, inte utseende. Det är relativt lätt att rigga upp en krok 2-3 decimeter ner från taket och hänga en skiva ifrån kroken så det lutar utåt. Ståltråd brukar vara bra då, två krokar per skiva i väggen.

MEN täck alltid Rockwool-en med något tyg. Skivorna "luddar" av sig och luddet kliar nåt så förskräckligt när man får det på sig. Själv gjorde jag så här:

- köpte billigt tyg. Vad som helst som är någorlunda starkt och tätt fungerar. Själv hittade jag ett gäng lakan i bomull i en outlet till bra pris.

- packa in skivan i tyget, ungefär som man gör med julklapparna. Klipp bort överflödigt tyg, men lämna en en rejäl mån. Långa knappnålar kan vara bra för att hålla sakerna tillfälligt på plats.

- limma ihop alltihop. Jag använde ett monteringslim på sån där tub man sätter i en sprutram. Finns på byggvaruhuset också, kanske tänkt för att limma lister på väggen eller vad vet jag. I princip funkar vad som helst.

- när limmet torkat är det bara att sätta ut skivorna eller hänga upp dem.

Lyssna på resultatet före och efter. Det finns testfiler att hämta här:

http://www.realtraps.com/test-cd.htm

Hos realtraps finns också en hel del bilder kring hur det kan se ut. Deras basfällor innehåller bara rockwool i ett praktiskt fodral. Kanske extra väl utvald ull, men skillnaden i effekt är mycket mindre än prisskillnaden.

Medan du lyssnar på filerna på bekväm nivå, gå runt i rummet och lyssna. I ett dåligt dämpat rum kan det skilja 30dB i ljudnivå på en meter, tydligt tecken på stående vågor. Prova att lyssna utanför rummet också, basen rör sig långt.

I ett litet rum är det närmast omöjligt att få bra bas under 100Hz. Å andra sidan är det inte särskilt mycket information där, bara man vet om det så kan man hantera det.

Ett citat från sidan, på engelska. Detta gäller absolut för dina hemgjorda basfällor också:

When mounted in corners MiniTraps absorb very well to below 80 Hz, and are still effective (0.30) to as low as 40 Hz. One reason MiniTraps are so much more effective than other treatments is the air gap behind the panels. When mounted on a wall with a spacer, sound gets behind a MiniTrap so its rear surface can also absorb. This air gap increases absorption as much as fifty percent, and also extends absorption to lower frequencies when compared with flat wall mounting. When placed straddling a corner the absorption is even greater, especially at low frequencies. Not only because sound waves can get to the back of the trap, but also because the air gap is so large there

Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.