Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

hej!

Jag har en midiklaviatur, av märket "MK-61". på baksidan av den finns det en "midi out", en gameport och en midiport. På mitt ljudkort har jag bara "midi in och out" utag.. så jag kopplar midi out från klaviaturen. men det händer ingenting! Måste jag koppla via

gameport utaget eller? OBS! det finns ingen strömförsörjning till den!!

Det skulle vara bra att kunna använda den, för vissa grejer kan bli "bekvämare" att spela, t.ex. trummor än på el-pianot

Redigerat av Get_On
Annons
Postat (redigerat)

Vad har du för ljudkort?

Jag har också MK61 och kör den genom gameporten på mitt ljudkort.

Den får ström från ljudkortet.

Redigerat av Bebopkeys
Postat
Vad har du för ljudkort?

yepp, via en gammal soundblaster så funkar det

Postat
Vad har du för ljudkort?

Hmmm, tänkte inte på det. Yep, via en gameport-utgång borde det gå att dra ström till keyboardet men inte via en midikabel.

Kör också ett gammalt skit-keyboard (Evolution 361-nånting..) men där kopplar jag in strömförsörjning och använder vanliga midikablar för att styra modulerna. Och, jajamensan, jag gör så live också!!!

Postat

jaha, okej! Men hur ska jag då göra för att få den att funka?. jag har ett m-audio 2496 kort.

Postat

Använd en game-port kabel till datorn. Då får den strömförsörjning och kan prata med programmen. (Drivrutin kan dock behövas...)

Annars för du väl knata ner till första, bästa elektronikaffär och skaffa en nätadapter. Då kommer Midi-utgången att fungera mycket bättre. Den behöver liksom ström... (om nu ditt keyboard fungerar ungefär som mitt.)

Postat

Borde det inte finnas någon form av alternativ strömförsörjning? Isf så är det bara att köpa rätt sorts adapter och koppla in till klaviaturen.

Postat

Men det finns inget sånt uttag ens !!!! annars hade jag kopplat i den. men jag har ju ingen gamport ingång på min dator?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Köp en gameportshona och en USB-plugg. Löd lite kablar (sök på google för voltage och pinorder). På så sätt får din keyboard ström fråm USB:n in i gameporten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.