Jump to content
Annons

Dator, ljudkort för proffskvalitè


audioshark

Recommended Posts

Hejsan alla glada!

Jag ska spela in kammarmusik och behöver lite hjälp vad jag ska köpa för mobil utrustning som passar bra ihop.

Jag kör mac i nuläget men har bestämmt mig för att gå över till pc, därav min osäkerhet. Jag vill ju kunna leverera mina mixar direkt på CD utan att behöva bounca ned dem först, vilket tar någon timmer beroende på hur lång konsertern är =/

Jag behöver alltså en PC-laptop med ett väldigt bra ljudkort (gärna pcmcia om det finns nått proffskort dvs)med mycket dynamik samt lågt signal/brus förhållande. Analogt stereo in är egentligen det enda jag behöver men kanske även AES/EBU balanserat in/ut oxo eftersom jag har en framflyttad digital micpreamp...dvs ljudkortet behöver bara kunna ta linjesignal.

Hur som helst så vill jag veta vad ni kör på för dator processor, minne osv, programvara för inspelning samt ljudkort och om det funkar bra/mindre bra =)

tjingeling!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Några tankar. Jag spelar mest in klassiskt själv som amatör, mest orkestrarna jag är med och spelar i (gissa mitt instrument). Gör lite "jobb" dock på amatörorkestrarna runt ikring.

Mitt favoritprogram är Samplitude. Det tillåter just det du efterfrågar, bounce så fort datorn går. Det bränner faktiskt CD direkt inifrån programmet. Inte blir det sämre av att effekterna håller hög kvalitet och allt låter bra. Kolla upp på

http://www.samplitude.com

Ta också en titt på hyresprogrammet, SFO (sam for rent). När jag räknade tyckte jag det var rejält fördelaktigt. Mycket nöjd fortfarande. Det finns några olika storlekar på Sam, kolla på hemsidan. Om du köper just nu, kolla upp hur det är med uppgradering till version 9 som är i faggorna. Med tanke hur långa ledtiderna är så blir det väl framför jul, men jag ville ändå nämna det här.

Ljudkort finns så många att välja på så det är nästan omöjligt att säga. Jag har mycket positiva erfarenheter av RME-s kort -- bra ljudkvalitet och helt stabilt. Kostar tyvärr därefter också, men kolla till exemple Thomann för lite rimligare priser. Själv använder jag nu Digiface med externa omvandlare, för din del kanske Multiface skulle vara ett intressant alternativ. Ett alternativ kan vara Fireface 400.

http://www.rme-audio.com/

http://www.thomann.de/

Förförstärkare är ett annat känsligt kapitel. Vi skaffar väl oss alla våra favoriter, själv har jag postiva erfarenheter av DAV, en engelsk firma som gör 2, 4 och 8-kanalers preamps till högre kvalitet än priset. En del ljudkort har preamps som kan fungera utmärkt för ändamålet, men det skiljer sig verkligen åt. Inga återförsäljare så man måste beställa direkt från England och sätta in pengarna på konto. Funkar helt problemlöst.

http://www.davelectronics.com/bg1.htm

Om du köper en ny laptop så är det bra om den har både firewire och usb2, det ger ökade möjligheter till val av externa ljudkort och hårddiskar o sånt. Själv har jag en relativt långsam Sony Vaio PCG-5B1M som klarar jobbet. Jag spelar in upp till 16 kanaler till den interna hårddisken som snurrar med 4200 varv utan problem, det kan gå lite långsamt att mixa dock. Se absolut till att lyssna till hur fläkten låter på full-fart, en del låter som om en dammsugare parar sig med expresståget (nå, viss överdrift). Mixar göra jag helst hemma där jag har en lite snabbare stationär och hyfsade högtalare.

Jag ställer gärna upp med mera tips och finns du i närheten av Stockholm kan vi ses vid tillfälle. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och tankar (inte alltid så organiserad) och har lite utrustning som går att prova. Maila i så fall via forumet här eller ring på 0739-641575.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket populärt bland klassiska inspelningstekniker är Metric Halo ULN-2. Två in med högklassiga mikpreampar, två analoga ut, stereo AES/EBU in/ut samt S/PDIF ut. Men då får du hålla dig kvar i Mac-världen, drivrutiner finns bara för Mac. ULN-2 utvecklades ursprungligen som ett hårdvarukomplement till Metric Halos analysverktyg SpectraFoo och är alltså gjort för att vara så rent, tyst och linjärt som möjligt. Har du läst Mastering Audio av Bob Katz, så vet du att han är mycket förtjust i Metric Halos produkter.

Själv spelar jag in på syskonet 2882 som har fler in/ut men sämre preampar. Men jag är ju en rocker med ett stort mixerbord.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl egentligen bara ett fåtal märken att intressera sig för om man skall köra externt ljudkort med proffsig kvalitet:

RME (Fireface 400/800, eller något CardBus-baserat system för PCMCIA)

MOTU (828mkII, 896HD eller Traveler)

Apogee (Ensemble)

Metric Halo (håller med föregående talare)

osså Digidesign då.... fast jag anser inte att omvandlarna i t ex Digi002 alls kommer upp i kvaliteten av de ovanstående.

Sedan skall du helst satsa på separata preamps snarare än att förlita dig på de inbyggda i ljudkorten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om mickförstärkarna på Digi 002. Dom är förvisso inte dåliga men de ovanstående är bättre.

Jag skulle rekommendera att du har mer än två analoga ingångar. Visserligen är det sant att man bara behöver till ett stereopar för det mesta men lika ofta vill man ha rumsmickar också och själv är jag lite feg och vill helst inte använda ett mixerbord utan få det på separata spår istället. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all input, ska kolla lite närmare en hel del som nämnts.

Borde det inte finnas någon bra flerspårs editor för Mac som kan bounca filer snabbt ? Jag kör protools nu och det är ohållbart, skulle kunna tänka mig att köra logic men det går även där alldeles för segt även om det är snabbare än realtid med en snabb dator.

Samt om jag köper ett firewire ljudkort med bra preamps så kommer längden på fw kabalget in i bilden, hur lång kan en fw kabel vara innan man får problem ?

Man kan ju sitta upp till 25 meter från scenen många gånger.

Någon som har koll om digigrams ljudkort ? Skulle sitta fint med ett pcmcia kort för att få en smidig rigg, alternativt en framflyttad preamp/ljudkort i ett men jag har inte hört någon som använder det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samt om jag köper ett firewire ljudkort med bra preamps så kommer längden på fw kabalget in i bilden, hur lång kan en fw kabel vara innan man får problem ?

Man kan ju sitta upp till 25 meter från scenen många gånger.

Det funkar bäst med ljudkortet / förförstärkaren i närheten av datorn där du sitter. Långa kablar till mickarna är inget problem, fantommatade kondensatormickar klarar 25 meter (med bra kablar är 100m inget problem). Rör-mickar vill väl ha sin nätdel närmare och en del mickar, till exempel band utan förstärkare, klarar inte så långa kablar.

Firewire-kabeln bör vara relativt kort, maximum enligt specen är 4,5 meter. Vill man gå längre finns det repeaters som skickar signalen på optisk fiber. De jag sett är kraftigt dyra dock. För riktigt långa avstånd finns det alternativ som att placera mikförstärkaren och kanske även AD på scenen. För oss vanliga dödliga brukar 100m dock räcka.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all input, ska kolla lite närmare en hel del som nämnts.

Borde det inte finnas någon bra flerspårs editor för Mac som kan bounca filer snabbt ? Jag kör protools nu och det är ohållbart, skulle kunna tänka mig att köra logic men det går även där alldeles för segt även om det är snabbare än realtid med en snabb dator.

Samt om jag köper ett firewire ljudkort med bra preamps så kommer längden på fw kabalget in i bilden, hur lång kan en fw kabel vara innan man får problem ?

Man kan ju sitta upp till 25 meter från scenen många gånger.

Någon som har koll om digigrams ljudkort ? Skulle sitta fint med ett pcmcia kort för att få en smidig rigg, alternativt en framflyttad preamp/ljudkort i ett men jag har inte hört någon som använder det.

Hmm hur menar du nu.... ljudkortet behöver ju inte va 25m från datorn... 😎

Därimot får du ju ha 25m långa mic kablar iaf.... stagebox el liknande..

Man kan dock köpa signal förstärkare till FW kablar som man kan koppla på halva vägen så att man kan har längre kablar... men det verkar ju onödigt eller? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all input, ska kolla lite närmare en hel del som nämnts.

Borde det inte finnas någon bra flerspårs editor för Mac som kan bounca filer snabbt ? Jag kör protools nu och det är ohållbart, skulle kunna tänka mig att köra logic men det går även där alldeles för segt även om det är snabbare än realtid med en snabb dator.

[klipp]

Någon som har koll om digigrams ljudkort ? Skulle sitta fint med ett pcmcia kort för att få en smidig rigg, alternativt en framflyttad preamp/ljudkort i ett men jag har inte hört någon som använder det.

Kommer du att ha fler kanaler än två på inspelningarna? I så fall är det väl strängt taget inte så mycket en bounce du vill göra, utan en dithering och nedsampling från 24/96 (eller vad du nu använder) till 16/44,1.

Om jag vore som du skulle jag kolla in Bias Peak. Jag vet andra klassiska inspelningstekniker som spelar in direkt i den mjukvaran. Peak Pro har en batch process-funktion som på ett smidigt sätt låter dig dithra och nedsampla offline. Peak finns i några olika versioner, du kan kolla in en tabell som jämför versionerna här.

Ett annat alternativ – som visserligen också tummar på kvaliteten – är att spela in till 16/44.1 direkt. Då får du ju en ljudfil som det bara är att bränna ned på CD utan vidare krusiduller.

Aldrig hört talas om Digigram.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Varför gå över till pc när Macbooken är så prisvärd i dagsläget?

En Macbook och ett Motu Ultralite skulle förmodligen passa dig som handsken.

Jag inte hittat någon billig programvara som kan bränna dvd/cd direkt från programmet med mac. En timmes inspelning för max ta 10-15 minuter att få ned på cd, med lite editering och eventuellt någon plug.

Sedan hade jag lite privata aspekter som vägde för en pc dator.

Ang. Motu så har jag aldrig gillat deras upplägg.

Jag fick väldigt bra pris på en core duo pc. 4000kr billigare än en macbookpro, samt att jag vet inte om jag skulle palla med en 13" skärm (billigare modellerna)

Priset var den mest avgörande faktorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...