Jump to content
Annons

Hur ska jag utnyttja mitt RME hammerfall kort mera


Musiker81

Recommended Posts

Hej

Jag har ett RME hammerfall DSP 9632 ljudkort. Hur ska jag utnyttja det mera. Jag har hitills bara spelat in i 16bitar 44.1Khz och jag har sett att det går att välja 24bitat 44.1Khz men jag vill spela in med 24bitar 96Khz digitalt. Hur ska jag göra jag har inte lyckats lista ut det än. För det går inte välja mer än 24bitar 44.1Khz för om jag väljer 24bitar 96Khz då går det vara att välja Adat på inputs och outputs. Det verkar bara gå att få ljud ur dom analoga inputs och outputs. Måste man ha en digitalmicförstärkare eller en A/D D/A-omvandlare och vad är det för skillnad på dom grejorna. Snälla hjälp mig någon hur ska jag kunna spela in i 24bitar 96Khz digitalt med mitt ljudkort, hur utnyttjar jag det mera. Kortet ska klara 24bitat 192Khz både analogt och digitalt men jag har inte lyckas få ur 24bitar 96Khz ur varken analogt eller digitalt. Hjälp mig någon som kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Jag har ett RME hammerfall DSP 9632 ljudkort. Hur ska jag utnyttja det mera. Jag har hitills bara spelat in i 16bitar 44.1Khz och jag har sett att det går att välja 24bitat 44.1Khz men jag vill spela in med 24bitar 96Khz digitalt. Hur ska jag göra jag har inte lyckats lista ut det än. För det går inte välja mer än 24bitar 44.1Khz för om jag väljer 24bitar 96Khz då går det vara att välja Adat på inputs och outputs. Det verkar bara gå att få ljud ur dom analoga inputs och outputs. Måste man ha en digitalmicförstärkare eller en A/D D/A-omvandlare och vad är det för skillnad på dom grejorna. Snälla hjälp mig någon hur ska jag kunna spela in i 24bitar 96Khz digitalt med mitt ljudkort, hur utnyttjar jag det mera. Kortet ska klara 24bitat 192Khz både analogt och digitalt men jag har inte lyckas få ur 24bitar 96Khz ur varken analogt eller digitalt. Hjälp mig någon som kan.

Varför behöver du spela in i 24/96 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska kunna ställa det i ljudkortets kontrollpanel. Cubase följer den samplingfrekvens som du ställer in, helt enkelt.

192kHz känns som lite overkill, men du väljer själv... 😉

En sak som kan vara viktig att tänka på, är att det inte går att blanda samplingfrekvenser i en låt - utan har du spelat in med 192kHz på ett spår, så måste du hålla dig till det i alla andra spår också. Du måste också vara säker på att alla pluggar du använder också kan hantera 192kHz - annars kan det bli problem...

Enda sättet att få fler 192kHz analoga I/O, är att koppla till expansionskorten AI4S-192 och AO4S-192. Om du använder Lightpipe-anslutningarna, så är det max 96kHz som gäller, eftersom Lightpipe-standarden sätter gränsen vid 48kHz - och RME använder en speciell teknik som kallas S/MUX och som delar upp dataströmmen på två Lightpipe-kanaler om man kör med 96kHz. Det är inte alla A/D-D/A-omvandlare som har denna teknik, så där får du vara lite vaksam om du vill gå den vägen...

Summa summarium, så kan du alltså lägga till 4st extra analoga I/O om du vill köra i 192kHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda kontrollpanel jag hittar är vid klockan där nere och heter hammerfall DSP settings och där går det inte att ställa in någon frekvens. Jag tror att det är för att jag har för dålig micförstärkare men jag vet inte. Det låtet ju konstigt att det ska gå att få 24bitar 96Khz analogt och digitalt med kortet och så går det för mig inte att få 24bitar 96Khz varken analogt eller digitalt. Vad är det egentligen som jag har missat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...