Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har ett RME hammerfall DSP 9632 ljudkort. Hur ska jag utnyttja det mera. Jag har hitills bara spelat in i 16bitar 44.1Khz och jag har sett att det gÄr att vÀlja 24bitat 44.1Khz men jag vill spela in med 24bitar 96Khz digitalt. Hur ska jag göra jag har inte lyckats lista ut det Àn. För det gÄr inte vÀlja mer Àn 24bitar 44.1Khz för om jag vÀljer 24bitar 96Khz dÄ gÄr det vara att vÀlja Adat pÄ inputs och outputs. Det verkar bara gÄ att fÄ ljud ur dom analoga inputs och outputs. MÄste man ha en digitalmicförstÀrkare eller en A/D D/A-omvandlare och vad Àr det för skillnad pÄ dom grejorna. SnÀlla hjÀlp mig nÄgon hur ska jag kunna spela in i 24bitar 96Khz digitalt med mitt ljudkort, hur utnyttjar jag det mera. Kortet ska klara 24bitat 192Khz bÄde analogt och digitalt men jag har inte lyckas fÄ ur 24bitar 96Khz ur varken analogt eller digitalt. HjÀlp mig nÄgon som kan.

Annons
Postat
Hej

Jag har ett RME hammerfall DSP 9632 ljudkort. Hur ska jag utnyttja det mera. Jag har hitills bara spelat in i 16bitar 44.1Khz och jag har sett att det gÄr att vÀlja 24bitat 44.1Khz men jag vill spela in med 24bitar 96Khz digitalt. Hur ska jag göra jag har inte lyckats lista ut det Àn. För det gÄr inte vÀlja mer Àn 24bitar 44.1Khz för om jag vÀljer 24bitar 96Khz dÄ gÄr det vara att vÀlja Adat pÄ inputs och outputs. Det verkar bara gÄ att fÄ ljud ur dom analoga inputs och outputs. MÄste man ha en digitalmicförstÀrkare eller en A/D D/A-omvandlare och vad Àr det för skillnad pÄ dom grejorna. SnÀlla hjÀlp mig nÄgon hur ska jag kunna spela in i 24bitar 96Khz digitalt med mitt ljudkort, hur utnyttjar jag det mera. Kortet ska klara 24bitat 192Khz bÄde analogt och digitalt men jag har inte lyckas fÄ ur 24bitar 96Khz ur varken analogt eller digitalt. HjÀlp mig nÄgon som kan.

Varför behöver du spela in i 24/96 🙂

Postat

Du ska kunna stÀlla det i ljudkortets kontrollpanel. Cubase följer den samplingfrekvens som du stÀller in, helt enkelt.

192kHz kĂ€nns som lite overkill, men du vĂ€ljer sjĂ€lv... 😉

En sak som kan vara viktig att tÀnka pÄ, Àr att det inte gÄr att blanda samplingfrekvenser i en lÄt - utan har du spelat in med 192kHz pÄ ett spÄr, sÄ mÄste du hÄlla dig till det i alla andra spÄr ocksÄ. Du mÄste ocksÄ vara sÀker pÄ att alla pluggar du anvÀnder ocksÄ kan hantera 192kHz - annars kan det bli problem...

Enda sÀttet att fÄ fler 192kHz analoga I/O, Àr att koppla till expansionskorten AI4S-192 och AO4S-192. Om du anvÀnder Lightpipe-anslutningarna, sÄ Àr det max 96kHz som gÀller, eftersom Lightpipe-standarden sÀtter grÀnsen vid 48kHz - och RME anvÀnder en speciell teknik som kallas S/MUX och som delar upp dataströmmen pÄ tvÄ Lightpipe-kanaler om man kör med 96kHz. Det Àr inte alla A/D-D/A-omvandlare som har denna teknik, sÄ dÀr fÄr du vara lite vaksam om du vill gÄ den vÀgen...

Summa summarium, sÄ kan du alltsÄ lÀgga till 4st extra analoga I/O om du vill köra i 192kHz.

Postat

Den enda kontrollpanel jag hittar Àr vid klockan dÀr nere och heter hammerfall DSP settings och dÀr gÄr det inte att stÀlla in nÄgon frekvens. Jag tror att det Àr för att jag har för dÄlig micförstÀrkare men jag vet inte. Det lÄtet ju konstigt att det ska gÄ att fÄ 24bitar 96Khz analogt och digitalt med kortet och sÄ gÄr det för mig inte att fÄ 24bitar 96Khz varken analogt eller digitalt. Vad Àr det egentligen som jag har missat.

Postat (redigerat)

samplingsfrekvens Àndrar du i din mjukvara, men kÀnsligheten kan du vÀlja i DSP settings meny!!!

sÄ hÀr vÀljer man i sonar frekvensen för kortet

sonarh4.gif

Redigerat av alexfree
Postat

Okej men likförbannat kan jag bara vÀlja 24bitar 44.1Khz men jag vill ha 24bitar 96Khz och 96Khz Àr max vad Cubase SX klarar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.