Jump to content
Annons

Digitalt lagrat ljud


frejan (oregistrerad)

Recommended Posts

frejan (oregistrerad)

Hej!

När man spelar in digitalt så innebär det ju att AD omvandlaren samplar den analoga ljudkällan. Hur bra denna digitala representation av den ursprungliga ljudvågen kommer att bli beror ju på vilken samplingsfrekvens och vilket bitdjup vi använder. Men jag vet ju också att olika mickar i detta sammanhang påverkar ljudet otroligt mycket. Vad är det som gör att olika mickar ger olika ljudmässiga resultat egentligen...? Tar en viss mick upp mer av den analoga ljudkällan än andra? Är det det som får det att låta bättre även fast man har samma bitdjup och samplingsfrekvens? Kan även AD omvandlarna vara av olika kvalitè? Jag har dessa frågor eftersom jag klurar mycket på hur man ska få så bra digitalt lagrat ljud som möjligt. Jag vill lära mig processen, och förstå helheten. Någon teknisk bevandrad som känner sig sugen att svara :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Olika mikrofoner är olika känsliga på både olika frekvenser och för olika ljudnivå, dvs hur svaga och starka ljud som kan fångas upp och inom vilka frekvenser. Precis som att högtalare låter olika, låter mikrofoner olika. Mikrofoner och högtalare är i princip uppbyggda på samma sätt.

När det gäller AD-omvandlare är det himmelsvid skillnad på dåliga och bra såna. De billiga brusar, är inte exakta i nivåmätningen och kanske har oljud för sig.

Men som jag ser det, är det viktigare med en bra mic än med en bra AD.

Link to comment
Dela på andra sajter

frejan (oregistrerad)

Okej...Så en 96kHzig 24 bitars omvandling av en viss AD-omvandlare sker alltså inte alltid på samma sätt som om man gör den via en annan AD-omvandlare..? Jag menar...om jag går på konsum och handlar mellanmjölk i hammarby, eller i solna, så har jag ju ändå handlat samma typ av mjölk. Och i normal fallet är kvalitèten på denna mjölk den samma (om de har samma bäst före datum). Hänger du med?

Så...hm...borde inte AD omvandlare som styrs av en viss samplingsfrekvens och bitdjup alltid göra samma sak, oavsett modell på ljudkortet? (Om vi förutsätter att båda AD-omvandlarna fungerar normalt)

Redigerat av frejan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte besvara din fråga så ställer ytterligare.

För ett antal år sedan, precis när de billiga 24-bitars ljudkorten kom, så har jag svårt att föreställa mig att dessa lät bättre än de 16/20-bitars ljudkort som

då fortfarande fanns i produktion och som kostade 20 ggr mer, om man benar ut vad som särskiljde dessa A/D´s så kommer man nog sanningen på spåren.

De mätvärden man presenterar i form av S/N & Co är ju alla helt perfekta ifrån billigaste apparaten, men har hört det finns helt andra mätvärden

som är de som verkligen spelar roll. Så är det inte så att sämre A/D har en massa "oljud" som "inte hörs" men ändå sänker helhetsintrycket... typ!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som om det generaliseras en del här nu.. 😑 DACs är inte "bara" att omvandla analogt till digitalt.. Mer om teorin bakom och vad det ger för skillnad med olika upplösningar etc kan du läsa om på http://en.wikipedia.org/wiki/AD_converters

När det gäller mikrofonerer så kan du läsa på http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone

Wikipedia är ett fantastiskt uppslagverk ☺️

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej...Så en 96kHzig 24 bitars omvandling av en viss AD-omvandlare sker alltså inte alltid på samma sätt som om man gör den via en annan AD-omvandlare..? Jag menar...om jag går på konsum och handlar mellanmjölk i hammarby, eller i solna, så har jag ju ändå handlat samma typ av mjölk. Och i normal fallet är kvalitèten på denna mjölk den samma (om de har samma bäst före datum). Hänger du med?

Så...hm...borde inte AD omvandlare som styrs av en viss samplingsfrekvens och bitdjup alltid göra samma sak, oavsett modell på ljudkortet? (Om vi förutsätter att båda AD-omvandlarna fungerar normalt)

Nix, endast ideala AD-omvandlare är lika - och de finns bara i teorin. När man konstruerar och tillverkar en AD-omvandlare är det en mängd saker som gör att de inte lever upp till den ideala modellen. Dyrare modeller är generellt bättre konstruerade och har högre kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...