Jump to content
Annons

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Tid

* ARTIST/GRUPP: Hammagrella

* GENRE: Psychopop

* LÅTLÄNGD: 4:29

* KOMPOSITÖR: Gilmour, Mason, Waters, Wright, Hammagrella

* PRODUCENT: Hammagrella

* MEDVERKANDE: Stulet MIDI-pianospår

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5.2 MB

* STATUS: Slutlekt i och med denna

* LÅTLÄNK: Tid

Okej, jag vet det är helgerån och självmord på en gång eftersom jag vet att många studionördar är maniska Floyd-fans. Kan ändå inte undanhålla er denna, som legat och skräpat som en del av ett oavslutat experiment (slakt av 10cc, Queen, Supertramp och andra 70-talshjältar) men nu färdigställts i och med att jag äntligen börjat damma av studioprylarna igen.

Grunden i låten är ett snott, jazzigt MIDI-pianospår av orginallåten och pålagt är sen då gitarr, percussion, sång och halvcorny Sampletank-sound för bas/sweeping organ etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det din textöversättning? Bra i såfall. Mest synd är det på pub-trubadur-reverbet på sången. Syntsolot är riktigt häftigt! RIKTIGT coolt! (Jag orkat inte kolla originalet igen. Är det Floyds eller ditt eget?) Stämsång och allt. Vill du vara mer specifik med vilka du inkluderar under "andra 70-talshjältar"? Blir sugen på att höra vad du gjort med t.ex. Gentle Giant eller National Health 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes (!), det är en Hammagrella-text. Är väl inte direkt en översättning, snarare en tolkning.

Nope - har inte gjort något åt Gentle Giant eller N.H, inte heller med Yes el Genesis., däremot några halvcorny tracks slaktande 10cc (Things we do for love) och Queen (Play the game). Plus ett par i byrålådan. Jag kan PMa en länk...

Reverbet är fatiskt medvetet högt i denna. Solot är i mycket ganska troget orinalet med vissa mindre utsvävningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch vad är detta! Fortsatte du inte sjunga på "Breathe"-partiet? Förväntade mig få höra lite "Hem, hem igen". 🙁

Håller med om att synthsolot var grymt (även om jag gillar orginalet bättre).

Mindre bra tyckte jag överättningen var, då jag tyckte den var alltför munter. Orginalet förmedlar en desperation över att tiden går (hanging on in quiet depseration is the english way). Men det är ju bara jag. 😱

Annars var det väldigt roligt att höra och mestadels snyggt jobbat. Vid vissa punkter tyckte jag rösten lät lite nasal men det kanske inte var ett så seriöst projekt att det spelar nån roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första intryck: Ingen bas. Trummorna är ohörbara nästan. Låter det så om Pink F? Tror inte det...

Kasst syntljud som kommer, vasst.

Tyvärr. Jag har inget bra att säga om detta. Sången är väl siså där.

Jag gillar att du gillar t.ex 10cc, en av mina 70-tals favoritgrupper. Men snälla, förstör inte dom också!

Jag säger vad jag tycker. Så de så!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, intryck medan jag spelar låten...

* Inte någon slakt, särskilt inte när du presenterar låten så ödmjukt som du gör. Och jag är ett gammalt PF-fan ändå... 🙂

* Jag tycker texten/tolkningen är ok-bra men jag tycker att din röst passar inte riktigt in. Det hade varit ännu bättre om du varit lika loj och laidback som Gilmore/Waters kunde vara. Din röst är långt från kass men du har något skarpt/skarpare i fraseringen. Det passar in perfra i t ex Korvstoppningsfabriken men här skär det lite för hårt mot musiken.

* Trums, för låga.

* Synthen, cool! 😛

* Basen kunde kanske varit lite mer distinkt.

Det är lovande och vågat (ja - för mig i alla fall, vars liv en gång i tiden totalt ändrades av upptäckten av PF). Tycker det är kul också - varför skulle man inte göra så här?! Förr i tiden så stal/tolkade/plankade artister utan att blinka. Gå för'at bara! 😄 Jag skulle gärna lyssna på de andra försöken... om det är ok. (PM).

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

OK tack för synpunkter.

Allansson: nä, inte extremt seriös, men det är å andra sidan inget av det jag häller ur mig

Tokai: "låter det så om PF?" - eh, nej absolut inte, tvärtom, jag är extremt emot alla covers som försöker låta som orginalen

Hellpig: ok, du får ett PM, du bad om'et 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokai: "låter det så om PF?" - eh, nej absolut inte, tvärtom, jag är extremt emot alla covers som försöker låta som orginalen

Ok, då frågar jag vill du låta bättre än sämre än PF?. Du svara nog: annorlunda. Om så. Då frågar jag: Varför plagiera musiken? Varför inte göra nåt helt annorlunda musikaliskt ? (Naturligtvis med PF som grund) Alltså en musikalisk tolkning också?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har aldrig varit något pf-fan, men jag tycker att det var en kul ide.

vissa saker (köra motorcykel, kasta snöboll på någon som inte kan springa ikapp, göra om en gammal pf-låt etc.) gör man helt enkelt för att man tycker att det är kul.

det tycker jag är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta får ju onekligen smilbanden att gå till väders. Men var är klockorna i början? 😄

Kul men...Blomman kommer jag ihåg namnet på men det var aldrig något man skulle tänkas lägga pengar på. Som alltid tar du poäng på texterna. Men kompet här har inte alls den laidbacksköna känslan. Mest grumligt. Funkar nog bra på någon nyårsrevy dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har aldrig varit något pf-fan, men jag tycker att det var en kul ide.

vissa saker (köra motorcykel, kasta snöboll på någon som inte kan springa ikapp, göra om en gammal pf-låt etc.) gör man helt enkelt för att man tycker att det är kul.

det tycker jag är bra.

Visst kan man busa lite grann och ha kul på det viset. Men vad är vitsen? Att bara förstöra en en låt är ganska meningslöst. Det fattar jag inte.

Devo gjorde en lysande version av Stones Satisfaction.

Det är så jag ville se Hammagrella göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad är vitsen? Att bara förstöra en en låt är ganska meningslöst. Det fattar jag inte.

Precis som Itzhak säger, just for the kick. Och bättre än så här blir det inte, eftersom jag inte har vare sig Floyds eller Devos genialitet så blir det automatiskt rätt basic när jag gör nåt. Sorry om jag förstört nattsömnen eller matlusten för nån 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju hört dina tidigare slakter 🙂 och nu till en början kändes det skumt men efter ett tag så tycker jag det funkar och du har fångat essensen i denna Floydlåt iaf....roligt att du lägger energin här också...

Ps...PM:a när du ger dig på KK 😉 Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Nu tycker jag inte att man ska vara så sträng som vissa här är.

Nu reagerar jag direkt. Antar att kommentaren delvis berör mitt inlägg.

Det är inget fel med att lattja och ha kul med gamla klassiker, men mitt inlägg avsåg att stimulera till nåt bättre. Att göra en egen tolkning, att skruva till det fräckt. Syftet var att stimulera till intressanta musikaliska utflykter. Och jag tror att det är möjligt trots tankar om bristande förmåga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...