Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Alltså... det är såhär, att jag har sjungit ett tag nu (inte tagit sånglektioner).

Hur som helst vill jag jättgärna lära mig sjunga... bra... alltså...

Jag har nu sjungit ett tag, så nu klarar jag att sjunga en melodislinga utan komp om jag så vill, mycket mer tonsäker än när jag började.

Jag skriver egen musik och hade tänkt spela in sång, jag tycker inte att det låter allt för hemskt, men det låter fel... Det jag spelar är rock/hårdrock av alla dess slag. Testade att sjunga öh... vi tar Patience med Guns n' Roses som exempel.

Testade hur som helst att sjunga in den, och det lät rätt ok... tyckte jag, iaf emot vad jag trodde. 😏

Hur som helst så är jag ju sugen på att sjunga rock, blues och hårdrock.

Men alltså... det funkar ju inte! 😉

Jag har väl för... ren röst på något vis... inte typ sån där "raspig" röst som jag vill ha.

Någon som har tips? Ska jag kanske ställa mig och skrika en timme om dagen eller? xD

Redigerat av Lucifer666
Annons
Postat

Som Hans sa, det är bara att sjunga mycket så lär du känna din röst.

Det jag lärt mig mest på är nog att spela in med en producent som har ett bra öra, för du pushar man hela tiden sigsjälv till att göra bättre, det kan vara svårt att hitta den motivationen när man spelar för sigsjälv. Och i replokalen hör man ju ändå inte vad man sjunger så där kan man knappast utvecklas.

Sen tror jag faktiskt att du snällt får vänja dig vid hur du låter och göra det bästa av det. Visst kan man påverka hur ens röst låter till viss del, men man har ju ändå vissa fysiska förutsättningar för att sjunga på ett visst sätt.

Min röst låter långt ifrån vad jag skulle vilja att den lät som, men det är något jag helt enkelt får acceptera och göra det bästa av. Även om jag nog fortfarande skriver låtar baserat på hur jag skulle vilja låta 😛 Aja, tur att det finns några få stackare som gillar det ändå.

Postat

Hmm... okej...

Aja... min röst duger ju iaf för att spela in så att sångaren i bandet fattar hur melodislingan går.

Jävla synd... asså... det skulle ju funka för en trubbadur... men jag vill helst ha annat... 😛

Postat

Kom och tänka på... någon som vet om man kan lägga på nån schysst effekt i Cubase SX3?

Så att det påverkar rösten... typ... en aning.

Postat

tjaa.. du kan ju alltid testa att "skita ner" rösten en aning med dist eller nåt liknande... blir nog inte riktigt samma ljud som en riktig whiskyröst, men man kommer ifrån "mors lilla Olle"-stadiet iaf 😛

Postat

Du kan också leka lite försiktigt med formanter om du skaffar Celemony Melodyne.... 🙂 Där kan du ställa in om du vill vara kastratsångare eller Barry White - fast "bettet" i rösten måste du träna in själv...

Hämta demoversion på deras hemsida och testa.

Postat

En annan bra grej är att sjunga efter en CD med den sångaren som man vill låta som, och härma så gått det går. Då kan man förhoppningsvis lära sig lite hur den sångaren gör och tänker.

Och det viktigaste av allt är att våga ta i!

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Varför vill man låta som nån annan?

D sämsta är att försöka sjunga som nån annan. Det finns 3 mille pers som låter som nån annan och inte faan blir det bättre för det?

Näe ta efter mig! Va stolt över din röst och sjung med din egna stämma. Och sjung högt och ta i och var stolt! Folk tycker att man e divig då men skit i det, låt dom tycka det och om dom inte gillar kan dom ju sjunga istället 😆

MVH / Andreas

Redigerat av D.i.a
Postat (redigerat)

D sämsta är att försöka sjunga som nån annan. Det finns 3 mille pers som låter som nån annan och inte faan blir det bättre för det?

Näe ta efter mig! Va stolt över din röst och sjung med din egna stämma. Och sjung högt och ta i och var stolt! Folk tycker att man e divig då men skit i det, låt dom tycka det och om dom inte gillar kan dom ju sjunga istället 😆

MVH / Andreas

vill man lära sig sjunga hårdrock så måste man ju låta sig inspireras av hårdrockssångare

edit. hehe, du låter ungefär som en mamma till en misslyckad idolprovsjungare 😆

Redigerat av josie87
Postat
Alltså... det är såhär, att jag har sjungit ett tag nu (inte tagit sånglektioner).

Hur som helst vill jag jättgärna lära mig sjunga... bra... alltså...

Jag har nu sjungit ett tag, så nu klarar jag att sjunga en melodislinga utan komp om jag så vill, mycket mer tonsäker än när jag började.

Jag skriver egen musik och hade tänkt spela in sång, jag tycker inte att det låter allt för hemskt, men det låter fel... Det jag spelar är rock/hårdrock av alla dess slag. Testade att sjunga öh... vi tar Patience med Guns n' Roses som exempel.

Testade hur som helst att sjunga in den, och det lät rätt ok... tyckte jag, iaf emot vad jag trodde. 😳

Hur som helst så är jag ju sugen på att sjunga rock, blues och hårdrock.

Men alltså... det funkar ju inte! 😉

Jag har väl för... ren röst på något vis... inte typ sån där "raspig" röst som jag vill ha.

Någon som har tips? Ska jag kanske ställa mig och skrika en timme om dagen eller? xD

Får vi höra? 😄

Postat

Näe ta efter mig! Va stolt över din röst och sjung med din egna stämma. Och sjung högt och ta i och var stolt! Folk tycker att man e divig då men skit i det, låt dom tycka det och om dom inte gillar kan dom ju sjunga istället 😄

MVH / Andreas

vill man lära sig sjunga hårdrock så måste man ju låta sig inspireras av hårdrockssångare

edit. hehe, du låter ungefär som en mamma till en misslyckad idolprovsjungare :rolleyes:

Hahaha d må hända att ja låter som en.

Ja visst måste man inspireras av hårdrocksångare opm man ska sjunga hårdrock men det behöver ju inte betyda att man måste härma deras röster. Försök isåfall bara sjunga den sångslingan dom sjunger för att öva, fast med egen röst 😄

Tror du att tex. U2, REM, The Cure, Aha eller Depeche Mode (i could go on forever) hade blivit så kända och älskade om sångarna hade låtit likadant som nån annan? Iofs blir d svårare och svårare att låta orginell eftersom de ploppar ju upp 1 mille band om dan typ 🙁

Postat

Näe ta efter mig! Va stolt över din röst och sjung med din egna stämma. Och sjung högt och ta i och var stolt! Folk tycker att man e divig då men skit i det, låt dom tycka det och om dom inte gillar kan dom ju sjunga istället 😄

MVH / Andreas

edit. hehe, du låter ungefär som en mamma till en misslyckad idolprovsjungare :rolleyes:

Hahaha d må hända att ja låter som en.

Ja visst måste man inspireras av hårdrocksångare opm man ska sjunga hårdrock men det behöver ju inte betyda att man måste härma deras röster. Försök isåfall bara sjunga den sångslingan dom sjunger för att öva, fast med egen röst 😄

Tror du att tex. U2, REM, The Cure, Aha eller Depeche Mode (i could go on forever) hade blivit så kända och älskade om sångarna hade låtit likadant som nån annan? Iofs blir d svårare och svårare att låta orginell eftersom de ploppar ju upp 1 mille band om dan typ 🙁

klart att man inte ska sträva efter att låta precis som tex bono men man kan ju lära sig mycket genom att leka med rösten och använda den som honom, i utbildningssyfte då...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.