martin_p Postat 16 juli 2006 Dela Postat 16 juli 2006 Hej! Jag är något av en nybörjare när det gäller hemstudio och håller just nu på att spela in gitarren till en rocklåt jag håller på med. Det är så här va, jag har fått ett riktigt bra distljud i stärkaren och så men när jag sedan mickar upp det och spelar in det så får jag ett gittarljud som låter hur fattigt som helst. Det finns liksom ingen bas i det över huvudtaget. Jag har funderat över det här rätt länge och vill gärna skylla på att det är prylarna som är problemet snarare än att jag gör fel någonstans. Det ljudkort jag använder är ett Edirol UA-25. Och jag spelar in i Cubase se 3. Micken jag använder till förstärkaren är en dynamisk mick av märket superlux som jag köpte för 100 kr i en musikaffär(jag vill gärna tro att det är den som är problemet). Um, nu ska vi se jag måste komma på en fråga... ok, jag kör på samplingfrekvensen 44.1 och 16 bitars upplösning när jag spelar in, är det för lite? Funderar på att byta upp mig till en Shure SM57 på mickfronten, skulle det kunna påverka ordentligt? Kan det vara mina hörlurar som spökar och det är så att jag egentligen har bra ljud men bara inte vet om det 🙂 Skulle vara supertacksam om nån orkar svara på dom här nybörjar frågorna! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 16 juli 2006 Dela Postat 16 juli 2006 Faktum är att du inte vill ha så mycket bas i gitarrerna när du spelar in. Eftersom att låten kommer utgöras av säkert fyra gitarrspår eller fler plus bas i slutändan blir det alldeles för mycket som slåss om utrymmet i de lägra registren om man spelar in alla gitarrer precis som de låter i förstärkaren. Därmed inte sagt att din mikrofon lämnar ett bra resultat. Eller din uppmickning. Sök lite på forumet efter trådar om hur man mickar upp gitarrförstärkare så ska du se att du lär dig ett och annat som borde ge dig bättre resultat. En SM57 är också ett mycket bra och klassiskt val av mikrofon för uppmickning av gitarrförstärkare. Lycka till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
labero Postat 16 juli 2006 Dela Postat 16 juli 2006 Micken jag använder till förstärkaren är en dynamisk mick av märket superlux som jag köpte för 100 kr i en musikaffär(jag vill gärna tro att det är den som är problemet). Det tror jag också Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
binary78 Postat 16 juli 2006 Dela Postat 16 juli 2006 1. Micken jag använder till förstärkaren är en dynamisk mick av märket superlux som jag köpte för 100 kr i en musikaffär(jag vill gärna tro att det är den som är problemet). 2. ok, jag kör på samplingfrekvensen 44.1 och 16 bitars upplösning när jag spelar in, är det för lite? 3. Funderar på att byta upp mig till en Shure SM57 på mickfronten, skulle det kunna påverka ordentligt? 4. Kan det vara mina hörlurar som spökar och det är så att jag egentligen har bra ljud men bara inte vet om det 1. Det kan vara mikrofonen, sen har även mikplaceringen och riktningen en betydelse för hur ljudet tas upp. 2. Nej jag tror inte det är för lite alls. Det är samma som jag kör med, så i så fall gör även jag fel. 3. Ja det kan påverka ganska mycket. Din nuvarande Superlux-mik är väl kanske inte den bästa mik som finns, men skaffar du en sm57, sm58 eller beta58 så märker du garanterat skillnad. 4. Om du mixar i hörlurar så är det viktigt att ha nån form av referenslyssning. För över låten till en mp3-spelare eller bränn den på skiva och testa i flera olika stereos och hörlurar. Vad använder du för hörlurar när du mixar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik Andersson Vogel Postat 18 juli 2006 Dela Postat 18 juli 2006 Håller med föregående talare, även om jag nog skulle rekommendera att spela in i 24 bit. (Men det är inte där ditt problem med gitarren ligger). SM57 är en klassiker, och klart prisvärd. Ännu bättre tycker jag att Sennheiser MD421, Beyer M160 och Shure SM7 är. Hälsningar /Henrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 18 juli 2006 Dela Postat 18 juli 2006 Jag röstar på att du spelar in i 24 eller 32 bitar, och att du köper en sm57. Finns att köpa begagnad för inte en så dyr peng. Sedan som sagt, hur du mickar upp är också mycket viktig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 21 juli 2006 Dela Postat 21 juli 2006 32 bitar? Låter som sjukt mycket overkill i mina öron. Jag vill personligen gärna tro att ditt problem ligger i mickplaceringen snarare än i tekniken. Tänk på att det avgör soundet 100ggr mer än mikrofonvalet. Inte förrän du hittat någon bra "sweetspot" kan det vara värt att se om en annan mikrofon hade gjort jobbet bättre. 57:an är såklart en klassiker, även om det finns många värdiga alternativ, som t.ex. Sennheiser (gärna 421, men den är ju betydligt mycket dyrare). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 21 juli 2006 Dela Postat 21 juli 2006 Tänk också på att ställa in ett ljud som låter bra inspelat, inte direkt från stärkaren. Det kan skilja ganska rejält. Använd mindre dist och dubba gitarrerna. Lägg gärna upp ett litet ljudprov så är det lättare att hjälpa dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jonathanhitochdit Postat 21 juli 2006 Dela Postat 21 juli 2006 Kan det va för lågt ljud när du mickar? Då brukar det låta fattigt. Jag brukar dra micken lite bak för att få mer bas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
killen_med_skorna Postat 21 juli 2006 Dela Postat 21 juli 2006 Kolla in den här tråden vettja 🙁 SM57-kopia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.