Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Funderar pÄ att köpa en begagnad Fender Stratocaster och har nÄgra frÄgor ang. detta. Kvaliten pÄ gitarren lÀr ju variera beroende pÄ var den Àr tillverkad. StÀmmer denna lista?:

USA

Japan

Mexico

China

VÀljer mellan att köpa en ny Standard Stratocaster(Mexico) för 5000:- eller att försöka hitta nÄgot i ungefÀr samma prisklass pÄ nÀtet. Vad skulle ni rekommendera?

MVH David

Annons
Postat

Jag har en Classic Telecaster (Mexico) som jag haft sen 2001 nÄnstans, med undantag för stÀmskruvarna har den varit helt superb. Det gÀller nog stratorna ocksÄ. Man kan ju hitta sÄna för ingenting nu!

eller ja nĂ€stan iaf 😄

Postat
ja jag tror listan stÀmmer (Àr osÀker pÄ om det finns en china variant... men det Àr mycket möjligt!)

men rang ordningen Àr

bÀst:

USA

mexico

japan

vad jag vet! sen borde ju china komma dÀrefter...

Va?

Kommer japan efter Mexico??

Xyro (oregistrerad)
Postat

Snarare

1, USA

2, Mexiko, Japan, Korea.

Mexiko vs Japan, jag har 2 Classic 70 Stratocasters (frÄga mig inte) en frÄn ~96 Japanbyggd och en frÄn 2000 byggd i Mexiko. Skillnaden Àr minimal och inte en frÄga om kvalité, snarare det den ena gör bra gör den andra sÀmre och vice versa. Har Àven anvÀnt en Korea byggd (Squier fabrik, Kina samt Indonesien Àr ocksÄ Squier) Ask Strata. OcksÄ en mycket bra gitarr.

VÀl mött

Postat
Det ska va UUUSAAA 😛

Men smakar det sÄ kostar det Àven.

Jo, ettan Àr vi överens om.

Postat (redigerat)

Jag har en USA och en Mexico. Den ena kostade nÀstan 5 ggr sÄ mycket som den andra, men Àr bara marginellt bÀttre. BÄda Àr dock sjukt bra. USA-strattan hÄller ALLTID stÀmningen, Àven vid utomhusgig. Mexico-strattan Àr nÀstan lika bra medans min Gibson Les Paul mÄste stÀmmas innan, under och efter varje lÄt.

Edit: Eh... Hur bra en gitarr hĂ„ller stĂ€mningen kanske inte Ă€r allt iofs. 😛 Men min Mexico-stratta Ă€r suverĂ€n fastĂ€n den kĂ€nns lite mer som en leksaksgitarr bl.a. dĂ„ den vĂ€ger sĂ„ lite. Hursomhelst Ă€r det den jag anvĂ€nder i förstahand. Skönt ocksĂ„ att inte behöva vara sĂ„ rĂ€dd om guran. 😄

Redigerat av Jocke
Postat

Provspela och glöm landet! Jag sÀger det igen... PROVSPELA!!!!!!!

Jag som har varit lite nördigt fan av Steve Vai förut kommer ihÄg att han skrev om att han hade varit pÄ jakt efter en riktigt bra Strata till "Alien Love Secrets-plattan" och han hade provat alla möjliga strator, allt frÄn 50-tals USA strator till nya mexico-strator, gissa vilken han valde? En ny Japan-Strata!!! Den hade enligt han den överlÀgset bÀsta tonen. SÄ glöm prestigen i att ha en USA-strata och anvÀnd öronen och hÀnderna för bÀsta kÀnslan istÀllet!

Bara ett rÄd... ingen regel.

Postat

NÀr det gÀller modeller av Mexico startan sÄ Àr delarna (hals, kropp mm mm) gjort i USA. Man sÀtter bara ihop guran i Mexico. Har sjÀlv bÄde en 50' och 70' strata av Mexico serien och Àr mycket nöjd med dessa. 70 serien Àr bÀst. BÀst hals.

Postat

Jag har en Mexico-strata. Köpte den begagnad! , för 13 Är sedan... har aldrig varit nÄgra problem med den.(!) Banden Àr lite slitna nu, men sÄn't fÄr man ju rÀkna med.

m.v.h Moberg

Postat

Hur stor skillnad Àr det egentligen pÄ olika Ärsmodeller? Typ en frÄn 70-talet kontra en sprillans ny frÄn 2006?

Postat
Hur stor skillnad Àr det egentligen pÄ olika Ärsmodeller? Typ en frÄn 70-talet kontra en sprillans ny frÄn 2006?

RÀtt sÄ stor, CBS-modellerna Àr t ex av vÀldigt varierande kvalité. SÄ köper man en 70-talare sÄ gÀller det att man kan sina grejer och testar ordentligt.

Oavsett Strata sÄ Àr mitt tips att man byter micarna till ett set Fender Texas Specials dÄ dessa Àr hur grymma som helst. LÄter bÀttre bÄde pÄ rena, skitiga och distade ljud. Bytte pÄ min American Standard som lÀt ruggigt bra redan innan men oj vilken skillnad det blev.

Postat

RÀtt sÄ stor, CBS-modellerna Àr t ex av vÀldigt varierande kvalité. SÄ köper man en 70-talare sÄ gÀller det att man kan sina grejer och testar ordentligt.

Oavsett Strata sÄ Àr mitt tips att man byter micarna till ett set Fender Texas Specials dÄ dessa Àr hur grymma som helst. LÄter bÀttre bÄde pÄ rena, skitiga och distade ljud. Bytte pÄ min American Standard som lÀt ruggigt bra redan innan men oj vilken skillnad det blev.

Men om man inte kan nÄgonting alls om nÄgon Fender gura? :rolleyes:

Va kostar dom dÀr mickarna dÄ?

Postat

Vill bara tillÀgga att jag bara har hört gott om Japanstrator ocksÄ, men har aldrig testat nÄn. Men dom borde vÀl ligga lite högre i pris ocksÄ kanske...

Ang. mikar finns det ju en uppsjö tillverkare som jag fĂ„tt rekommenderat av mĂ„nga framför Fenders egna mikar. Även om Texas special verkar vara riktigt trevliga.

Jag skulle kunna tÀnka mig t.ex. en uppsÀttning Suhr V60LP. Hmm, vad finns det mer... Voodoo Pickups, Van Zandt m.fl.

Postat

tycker inte man ska göra nÄgon lista vilka som anses vara bÀst. Men för att förtydliga det hela sÄ tycker mÄnga (allt Àr ju subjektivt) att fender japan pÄ 80talen Àr bÀst.

Men jag har haft mexiko, japan och usa modeller. BÄde tele som strator och de bÀsta jag har haft har varit en japantele samt en mexstrata. Men nu spelar inte jag sÄ mycket pÄ tele eller strator utan kör mest fender jazzmaster (usa) och gibsongitarrer.

Det jag ville sÀga Àr att usagitarrerna har en hel del skit ocksÄ. Men visst ska de anses vara bÀttre. De kostar ju mera

Men hittar du en japanstrata sÄ sparar du lite cash och fÄr en bra gitarr med helt okej mickar. En mexare lÄter inte sÄ kul tycker jag.

Postat
tycker inte man ska göra nÄgon lista vilka som anses vara bÀst. Men för att förtydliga det hela sÄ tycker mÄnga (allt Àr ju subjektivt) att fender japan pÄ 80talen Àr bÀst.

Men jag har haft mexiko, japan och usa modeller. BÄde tele som strator och de bÀsta jag har haft har varit en japantele samt en mexstrata. Men nu spelar inte jag sÄ mycket pÄ tele eller strator utan kör mest fender jazzmaster (usa) och gibsongitarrer.

Det jag ville sÀga Àr att usagitarrerna har en hel del skit ocksÄ. Men visst ska de anses vara bÀttre. De kostar ju mera

Men hittar du en japanstrata sÄ sparar du lite cash och fÄr en bra gitarr med helt okej mickar. En mexare lÄter inte sÄ kul tycker jag.

för att inte nÀmna tokai stratorna frÄn Ättiotalet. eric clapton himself gjorde ett blindtest med en usa stratta o en tokai. han trodde att den sistnÀmnde japsaren var usa fendern!

som nĂ€mndes ovan. allt handlar om vad man sjĂ€lv tycker o kĂ€nner!!! (alltsĂ„ om guran!!! 😆😄😄 )

Postat

egentligen alla lawsuitgitarrer. Just nu kĂ€nner jag att alla tillverkare kommer nĂ€rmre varandra i bĂ„de kvalite och sĂ„. Men visst.. Ska det jĂ€mföras sĂ„ kolla upp handbyggda gitarrer istĂ€llet! 😳

Thomann tar bara 15Euro frakt. Spelar ingen roll hur mycket elelr hur lite. BestÀller dÀrifrÄn titt som tÀtt. Aldrig haft problem. Enda problemet Àr vÀl att de skriver att de har en sa ki lager man sen att det visar sig att det Àr osant.

Men vid en bestÀllning tar de 15euro. Skeppas det i olika pekat pga att nÄgot inte finns i lager betalar du ÀndÄ bara 15euro

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.