Jump to content
Annons

Problem med de aktiva monitorerna


Hellhoff

Recommended Posts

Goddagens,

Jag antar att detta är en fråga som besvarats förut men lyckades faktiskt inte hitta någon annan tråd vid sökning. Hursomhelst, när jag startar mina monitorer(Behringer Truth 2031A) får jag en hög "ljudknäpp".

Jag är medveten om att detta kan ske om man t. ex startar olika typer av utrustning innan monitorerna, men i det här fallet händer det alltid, även då monitorerna sätts på i ensamhet. Knäppet är så kraftigt att konorna hoppar till 1-2 cm och det dunkar tydligt i högtalarna. Det uppstår även trots att jag stänger av volymen på dem helt.

Högtalarna är aktiva så det kan inte bero på något externt slutsteg. Kan det ha med elsystemet i lokalen att göra?

Annars: Vad kan detta bero på och hur kommer jag undan det?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har det alltid varit så?

Händer samma sak om du sätter på dom med volymkontrollen på noll?

Händer samma sak om du drar ut signalsladden och sätter på dom?

(försöker lista ut felorsaken bara) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyligen köpt dem och det var första provningen, så det är så från början. Samma sak händer om jag sätter på dom med volymkontrollen noll. Jag har inte provat att dra ut signalsladden, men jag har svårt att tänka att det skulle göra nån skillnad eftersom den var kopplad till ett mixerbord som i det här fallet var avstängt, samma hände vid alla tester - både med bordet på, av och med externa effekter på och av...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyligen köpt dem och det var första provningen, så det är så från början. Samma sak händer om jag sätter på dom med volymkontrollen noll. Jag har inte provat att dra ut signalsladden, men jag har svårt att tänka att det skulle göra nån skillnad eftersom den var kopplad till ett mixerbord som i det här fallet var avstängt, samma hände vid alla tester - både med bordet på, av och med externa effekter på och av...

Det behöver nog inte orora dig. Om båda högtalarna beter sig på samma sätt så är det nog så är det nog inget problem... [joke]Det är väl den inbyggda konavdammningsfunktionen kan jag tänka 🙂 [/joke]

Link to comment
Dela på andra sajter

För kraftig signal från ljudkällan skulle jag tippa på...

Hur har du kopplat dom? När du säger att du sänker volymen så känns det som att du sänker lfrån någon inbyggd mixer i datorn, dvs digitalt, detta ändrar ju inte signalstyrkan mellan outputten och monitorerna. (haft detta problem själv)

Jag har också ett par behringer 2031a och visst knäpper dom när man slår på dom, men inte mycket med rätt förhållanden.

Redigerat av expanded
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
hahaha! 😆 Det måste vara det! 😎

Men om någon annan har ett bättre förslag än konavdammning så är jag sugen på att höra 🙂 Man blir ju lite smått oroad! 🙂

Det borde finnas nån form av fördröjning i slutstegen för att undvika just detta. Kan de gått sönder? Om det är så kraftigt som du tycks beskriva så känns det fel.

Mina knäpper lite grann (inte samma märke) men inte alls som du beskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

expanded: jag säger att de är anslutna till ett mixerbord som inte är påslaget, så för kraftigt signal från ljudkällan är det inte eftersom det inte finns nån signal... När jag säger att jag sänker volymen gör jag det på baksidan av monitorerna, det finns en ratt som gör att man helt och hållet kan strypa insignalen..

Skall dock testa att koppla ur kablarna och se vad som händer...

MrPhil: De kan inte ha gått sönder, de är helt nya och aldrig körda förut... Men knäppet är så kraftigt att nackhåren reser sig. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

jag säger att de är anslutna till ett mixerbord som inte är påslaget,

Även om de sitter mot ett avtängt mixbord så kan det vara som så att mixbordet sitter på en fas och högtalarna på en annan.. I sånna fall kan det uppstå jordströmmar som orsakar "dunsen". Så prova och dra ur sladdarna du.

Men som sagt.. Jag har i minne att de 2031 jag testat brukar smådunsa lite då man slår på dom.. Men inte så att nackhåret reser sig.. Mest ett dovt "blopp" samt att man ser att baskonen rör sig ut och in lite. Men det är inte farligt inte..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju vara så att jag låtit oron ta överhand eftersom det är helt nya grejjer.. Jag skall kolla ytterligare en gång när jag kommer till studion hur pass farligt det är... Jag upplevde dock "bloppet" som hårt och obehagligt.

Men skall även testa att dra ur sladdarna och se om det blir någon skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Goddagens,

Jag antar att detta är en fråga som besvarats förut men lyckades faktiskt inte hitta någon annan tråd vid sökning. Hursomhelst, när jag startar mina monitorer(Behringer Truth 2031A) får jag en hög "ljudknäpp".

Jag är medveten om att detta kan ske om man t. ex startar olika typer av utrustning innan monitorerna, men i det här fallet händer det alltid, även då monitorerna sätts på i ensamhet. Knäppet är så kraftigt att konorna hoppar till 1-2 cm och det dunkar tydligt i högtalarna. Det uppstår även trots att jag stänger av volymen på dem helt.

Högtalarna är aktiva så det kan inte bero på något externt slutsteg. Kan det ha med elsystemet i lokalen att göra?

Annars: Vad kan detta bero på och hur kommer jag undan det?

Tack på förhand!

har du dem kopplade till jordat uttag?

Link to comment
Dela på andra sajter

de låter lite olika mycket beroende på när man knäpper på dem.

om du haft monitorerna avstängda ett dygn så blir det bara ett litet knäpp. om du har haft dem avstängda i 10 minuter så blir det ett stort knäpp.

inget att oroa sig för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...