Jump to content
Annons

Bussa effekter


Evergrace (oregistrerad)

Recommended Posts

Evergrace (oregistrerad)

Hejsan!

Någon som kan förklara för mig hur man bussar effekter i Pro Tools (M-Powered)? Har letat ett par dagar nu men kan inte hitta hur man gör..

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

menar du hur du skickar och sådär?

sitter på vanliga PT 7.1 här men antar att det är rätt likt

gör såhär:

antar från att du redan har ett spår uppe..

ta menyn "track" och sedan new, där kan du välja om du vill ha mono/stereo spår, är det reverb och sådant så kör stereo sen i nästa ruta väljer du aux input istället för audiotrack. ta sen create.

högst upp sen på kanalen i mixen väljer du ju vilken effekt du vill ha på insert, det mörkgråa området.

sen ser du att det står mic/line 1-2 eller något sådant hållar man musen över står det på min "audio input path selecter" där väljer bus 1-2 (stereo)

sen kanalen du vill skicka ifrån väljer du på send, det ljusare gråa fältet på mixern, att skicka till bus 1-2 som nu borde stå i fetare svartare stil. då får du upp en volymkontroll också så du kan välja hur möe du vill skicka till busen.

hoppas det hjälpte något (?)

/Gabriel

Link to comment
Dela på andra sajter

Evergrace (oregistrerad)

Då har jag gjort rätt men antagligen bara ställt någonting fel.. Hmm.. får prova lite igen och se 😎

Tack så jättemycket för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har jag gjort rätt men antagligen bara ställt någonting fel.. Hmm.. får prova lite igen och se 😎

Tack så jättemycket för hjälpen!

så lite så 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

fan jag tycker det blir griller i skallen av alla sendar 😏

jag har inga effekter hititils bara instument track där jag copat över spåren till olika track. måste man ha aux för att de ska fungera med bussar?

Just nu får jag ljud över till olika track men det läcker så nå jävust, bara ekar och rundgång om jga dra på volym, fanns inte heller mycket att kolla på i instuktionboken,

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...