Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Behöver både stänga ute och stänga inne ljud när jag sjunger!

så jag funderade på om man tar en vanlig garderob (på ca 1m*1m*2m) och limmar/häftar upp skummgummi-madrasser på vägar och tak... (trångt och mysigt!)

sen får jag fixa nån gummilist till dörren och kanske sånna som man stänger gamla fönster med till att hålla dörren riktigt stängd.

kanske är helt ute och cyklar, men hjälper det någonting? eller är det bara bortkastat arbete? Vet inte hur jag ska göra annars...

ljudkvaliten behöver inte bli den bästa.. det är bara så att jag kan spela in lite för skojs skull...

Jag menar ju inte att jag ska isolera ute alla ljud, bara dämpa...

Redigerat av Kapten dread
Annons
Postat

det jag håller på med är ju inte avancerat överhuvudtaget... så jag hade ju inte tänkt bygga nått avancerat heller..

då kör jag hellre ut familj och hundar ur huset när jag ska spela in!! 😏

Postat

jag har faktiskt varit inne på EXAKT samma sak som du där..

Men för mig sket det sig för att det skulle bli VÄLDIGT trångt, nu är jag inte tjock eller så, men jag hade nog inte fått plats där inne med mickstativ och puffskydd o liknande... Är man inte klaustrofobisk, så lär man väl bli:)

Jag gjorde såhär ist.. tog två gaderobsdörrar, bytte ut gånggärnen på den ena från hane/hona (dvs den som sitter på själva skåpet). Sen spikade/häftade jag fast en tunnare madreass på båda. Sen var det bara att haka i dessa mot varandra, så att de bildar ett V.... Micken ställer man längst in och så sjunger man. Nu ljudisolerar inte detta, varken innefrån eller utifrån, men du får bort en hel del reflektioner...

Funkade väldigt bra tyckte jag, men då slelade jag in sången med en vanlig Shure-SM58, så jag vet inte hur det hade blivit med en kondensatormick..

kan ju inte bli sämre iaf:)

MVh/McGuyver Jr

Postat

hmm.. problemet är ju det att jag skulle behöva får det lite ljudisolerat!

men om jag kör på min lösning, går det göra så eller blir ljudet kasst?

Postat (redigerat)

hur kasst?

jag behöver ju inget toppenljud!! 😄

har du någon annan, inte allt för avancerad, lösning?

Redigerat av Kapten dread
Postat

Det är lite svårt att beskriva HUR det låter - men det kommer att bli ett ganska instängt och diskantfattigt ljud. Dessutom blir det förmodligen inte särskilt kul att sjunga där inne, så man presterar betydligt sämre av den orsaken också...

Behöver du isolera mot inkommande/utgående ljud, så behövs det ganska mycket annat än tunna garderobsväggar för att det ska få någon nämnvärd effekt. Jag skulle nog säga att det är ganska bortkastat arbete att försöka isolera, eftersom det kommer att bli en ytterst minimal dämpning mot omvärlden.

Jag skulle hellre sätta upp absorbenter i ett hörn i rummet och placera mig där - och sedan får grannarna helt enkelt stå ut med att du sjunger lite då och då... 😲

Postat

kul och kul... man får väl föreställa sig att man sitter tillsammans me peps i en liten låda på allsång på skansen!! 😲

om grannarna (eller kanske framför allt familjen) stör sig är ju inte största

problemet... frågan är ju om jag står ut med ljuden som kommer från dom!

tror du inte det isolerar något om man gör som jag skrev ovan?

Postat

Visst isolerar det lite grand, men inte så mycket som man skulle önska - och på 1*1m blir det inget roligt ljud alls. Egentligen skulle du behöva bygga ett ordentligt sångbås då, med dubbla väggar och med mineralull och luftspalt mellan väggarna, men det blir förstås både jobbigare och dyrare... 😲

Postat

fan! detta här är ett riktigt dilemma!! jag vill inte lägga ut allt för mkt tid på det för jag så seriöst är det inte men jag vill enda att det blir hyffsat..

men vi får diskutera vidare... nu ska jag in till stan och köpa biljetter till peps!!!

Postat

Detta fungerar nog bara i teorin.. eller??

Tänk om man kunde göra såhär... ställ upp micken och spela in bara rummet. dvs bara bakgrundsljudet..

Sen spelar du in din sång..

Sången subtraheras från den första inspelningen med ngt plugg.

Kvar blir då din sång, UTAN bakgrundsljuden...voila 😲

Nu är det inte så lätt i verkligheten, eftersom det förutsätter tex att bakgrundsljudet är exakt samma jämt. Men tänk om det gick... men va smidigt det skulle vara då.

Tekniken används ju i många sammanhang inom signalteoring, så det är inte helt way off iaf.

Knappast svar på din fråga, men kul om nån skulle spinna vidare på detta.

Postat

Visst funkar det. Det finns t o m vokalister som envisas med att ha monitorer i stället för hörlurar när de spelar in sång.

Problemet är att man som sagt måste ha samma bakgrundsljud konstant och allt måste vara likadant uppställt för att ljudet ska studsa likadant, så man behöver göra en andra inspelning direkt efter den gjorda inspelningen, där sångaren står kvar på exakt samma plats och är tyst - och man spelar upp musiken genom monitorerna, för att sedan kunna fasa bort musiken. Det fungerar någorlunda bra i studiomiljö, eftersom det är väldämpat mot omvärlden - men knappast i ett hem, där alla möjliga ljud runt omkring kommer in slumpmässigt...

Postat

okey... det var LITE för avancerat för mig!!

men jag lägger nog ner garderobs-projektet... ska börja med att fixa dörren till rummet (bor i ett gammalt hus med sneda dörrar med många springor 😕 ) sen kanske jag bygger nån vägg som delar av rummet... men sen vet jag inte hur jag ska göra riktigt...

tips?

Postat
okey... det var LITE för avancerat för mig!!

men jag lägger nog ner garderobs-projektet... ska börja med att fixa dörren till rummet (bor i ett gammalt hus med sneda dörrar med många springor 😱 ) sen kanske jag bygger nån vägg som delar av rummet... men sen vet jag inte hur jag ska göra riktigt...

tips?

okok, du kommer som sagt att få ett diskantfattigt ljud, framförallt med tanke på att du faktsikt sjunger (med stösta sannolikhet, om du inte har en röst som barry white 😎 ) i mellan och övre registret och kommer att få en kraftig reduktion av de höga i ett dämpat rum som det här.

Är du säker på att du stör med din sång? Är du säker på att du får in störningar på din inspelning? trafik, eller vad? Det enda och riktiga sättet att bli av med ljudet gör att ditt rum kommer att bli ännu mindre och det är väl inte i den riktningen du vill gå. Har du tillgång till något annat utrymme som är tystare? dra en lång kabel dit och skaffa en "remote" för inspelningen.

a

:rolleyes:

• 2 år senare...
Postat

HJÄLP TACK!!

funderar på att bygga ett bås, men undar om det går att t.ex köpa lite plywood, o akustikpaneler..

lägga panelerna emellan två plywood skivor..

blir det bra ljud eller beror allt på hur stort själva båset ska vara?

o isf kan någon rekomender något?

Tack i förhand! ☺️

Postat
Bygg såna här!

Det går fort!

Är kul!

...och du hinner få ner ett antal koppar kaffe samt att det bevarar en del av det högre registret samtidigt som dom tar hand om lite burkiga toner i låga mellanregistret.

songbothtrap_complete.jpg

songbothtrap_complete_blowup.jpg

Peace!

/Cruncharn'

Tackar ☺️

Postat
Bygg såna här!

Det går fort!

Är kul!

...och du hinner få ner ett antal koppar kaffe samt att det bevarar en del av det högre registret samtidigt som dom tar hand om lite burkiga toner i låga mellanregistret.

Peace!

/Cruncharn'

Tackar 😉

Inga problem!

Lycka till!

/Cruncharn'

• 2 veckor senare...
Postat
Bygg såna här!

Det går fort!

Är kul!

Peace!

/Cruncharn'

Tackar 😛

Inga problem!

Lycka till!

/Cruncharn'

Vad kostar dom där i snittpris st?

Och fungerar det att tex sätta upp bakom varsin monitor?

• 2 veckor senare...
Postat
Bygg såna här!

Det går fort!

Är kul!

Peace!

/Cruncharn'

Tackar 😉

Inga problem!

Lycka till!

/Cruncharn'

Vad kostar dom där i snittpris st?

Och fungerar det att tex sätta upp bakom varsin monitor?

Hmmm, nu måste jag ju tänka efter!!!

Hålslagen masonit går nog att få för ett par hundra per byggskiva.

En bal roxull för ungefär samma.

Virket brukar väl ligga runt 14 kr per meter i hyvlad form.

Ståltråd för en tia.

Lite dyckert och lim för en femtilapp.

Gör man dom 120 x 70 mm så får man ut tre stycken under 500 spänn!

Anledningen till varför man bygger dom...

Dom blir bättre än akustikskum från biltema!

Peace!

/Tha' Cruncha'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.